Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Stel, ik wil om een of andere reden precies 237 pixels ( of een ander getal ) van een van de randen van een foto afsnijden. Hoe doe ik dat ? Vroeger, in PSP, zag ik onderaan mijn werkblad voortdurend cijfertjes veranderen afhankelijk van hoe ik met mijn cursor over de afbeelding ging, zoiets vind ik niet in PS.
De gemakkelijkste manier is misschien gewoon een hulplijn (guide) plaatsen op 237px (horizontaal of vertikaal).
Weergave>Nieuwe hulplijn...> 237px invullen
Dan gewoon bij het croppen ervoor zorgen dat je croptool ertegen 'plakt' (magnetisch).
Als je bv. het cropgereedschap selecteert zie je toch voordurend de exacte x-y positie + de breedte/hoogte van de crop in het 'infovenster'. Je kan daar zelfs instellen of je die gegevens in pixels, centimeter, milimeter, ... wenst te zien.
Stel, ik wil om een of andere reden precies 237 pixels ( of een ander getal ) van een van de randen van een foto afsnijden. Hoe doe ik dat ? Vroeger, in PSP, zag ik onderaan mijn werkblad voortdurend cijfertjes veranderen afhankelijk van hoe ik met mijn cursor over de afbeelding ging, zoiets vind ik niet in PS.
Walter
Bij Image Size kun je de grootte van je afbeelding zien, bv. 1024 x 768 px.
1. Select All (Ctrl-A)
2. Select, Transform Selection...
Vul bij de perecentages de gewenste waarden in: voor jou wordt dit (1024-237)/1024 = 76,86% en (768-237)/768 = 69,14%. Bevestig met enter of vinkje.
3. CTRL J
4. Background layer heb je niet meer nodig, mag je deleten.
5. Edit, Trim
De gemakkelijkste manier is misschien gewoon een hulplijn (guide) plaatsen op 237px (horizontaal of vertikaal).
Weergave>Nieuwe hulplijn...> 237px invullen
Dan gewoon bij het croppen ervoor zorgen dat je croptool ertegen 'plakt' (magnetisch).
Als je bv. het cropgereedschap selecteert zie je toch voordurend de exacte x-y positie + de breedte/hoogte van de crop in het 'infovenster'. Je kan daar zelfs instellen of je die gegevens in pixels, centimeter, milimeter, ... wenst te zien.
Weet weeral wat meer! Bedankt voor de snelle antwoorden.
Comment