Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: photoshop????

Uw foto verscherpen is altijd de laatste handeling, dus pas na het verkleinen de foto verscherpen.
    Ook opletten dat u de foto niet teveel verscherpt (te zien aan witte lijntjes en/of stippen).

Grtz, RF

PS: Weet dat er verschillende verscherping methodes zijn.
    Persoonlijk gebruik ik meestal het "hoogdoorlaatfilter" in CS6.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Je hebt PSE8 niet nodig om uit te snijden of om formaat aan te passen, je kunt dit beter rechtstreeks in LR doen, zo behoudt je optimale kwaliteit.

je hoeft je formaat niet te wijzigen om te printen in LR (als dit je bedoeling mocht zijn) en je hoeft ook niet te exporteren om te printen. Je specificeert in de printmodule van LR enkel het aantal dpi (best 240 dpi) en de afmetingen van gewenste print, dan zal LR de nodige aanpassingen doen in samenwerking met de printer om een maximale print kwaliteit te verkrijgen.

Comment

@Red Falcon en @Puerte

Ik heb het nog niet helemaal door denk ik en gisteren heb ik nog met 3 verschillende manieren gewerkt, de foto's zitten bekijken en kon geen verschil zien. Maar laat ik het nog eens op tafel gooien.

Stel je hebt een foto in RAW waarvan je een uitsnede wil maken. Ik moet naar TIFF of JPEG om de foto's te kunnen tonen op PC's die geen photoshop of Faststone of zoiets hebben en die alleen maar in Microsoft image viewer kunnen kijken. Dan (denk ik) kan ik 3 verschillende dingen doen:
        1) uitsnede bepalen + witbalans, belichting, contrast enz aanpassen + exporteren in ongecomprimeerde TIFF in 40x60;
        2) uitsnede bepalen + witbalans, belichting, contrast enz aanpassen + exporteren in JPEG in 40x60;
        3) uitsnede bepalen + witbalans, belichting, contrast enz aanpassen + uitsnede ongedaan maken + exporteren in ongecomprimeerde TIFF in 40x60 + uitsnede maken in PSE8 + opslaan in ongecomprimeerde TIFF.

Mijn vraag is wat de beste kwaliteit geeft. Maar zoals gezegd ik kon het verschil (op mijn PC) niet zien en het kan dus ook dat het geen verschil maakt.

Djienbe

Comment

(1) en (3) zullen hetzelfde resultaat opleveren. 2 mogelijks iets minder omwille van JPG-compressie. Maar in de praktijk is hoogste kwaliteit JPG amper van TIFF te onderscheiden.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik begrijp "djienbe" niet goed als hij/zij (?) het heeft over 40x60 cm formaat.

Om foto's te tonen op een scherm in een bepaald formaat is ENKEL en alleen het aantal pixels belangrijk. Dus eigenlijk het aantal pixels op de lange zijde.
            Zo mag men hier posten op 900 pixels lange zijde. Alle andere DPI, PPI, centimeters en andere maten doen NIETS ter zake.

Om, zonder alle tussenopslag en andere poespas die je aan het zoeken bent, tot een correct resultaat te komen hou je alleen rekening met het volgende, alles in Lightroom:

1. Crop naar wat je wil tonen. Sleutel nog wat aan belichting en "toestanden" indien nodig.
            2. Sla op naar 900 (of 1000 of in die buurt) pixels lange zijde.
            3. Gebruik daarbij 90 tot 95% kwaliteit.
            4. Stel BIJ HET OPSLAAN een gepaste eindverscherping in (kan wel eens onderwerp-gebonden zijn en is soms wat zoeken).
            5. Blijf bij sRBG kleurruimte in het eindbestand.
            (6. Bewaar deze instelling voor later gebruik.)

Meer pixels kan er voor zorgen dat de kijk-software van je publiek niet alles in één keer op het scherm toont en meestal zelf aan het verkleinen slaat... met kwaliteitsverlies tot gevolg. Of dat een deel van de foto niet zichtbaar is als men op 100% grootte kijkt.
            Hogere compressie zorgt voor kwaliteitsverlies.
            Zonder eindverscherping kan het resultaat minder scherp worden dan het origineel.
            Andere kleurruimten worden misschien niet correct weergegeven door de kijk-software van je publiek.

Pas als je verdere bewerkingen aan je foto's gaat doen zal je soms met andere software dan LR aan de slag moeten. Zoek het dus niet te ver als het niet nodig is... en vergeet die centimeters.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

@MoreThanWords

Bedankt voor je uitleg. Tot ik het bericht van VIM las dacht ik dat het probleem opgelost was maar VIM brengt me nu weer aan het twijfelen.

@VIM

Ik heb al verschillende keren gehoord dat een foto in 40x60 exporteren tot gevolg heeft dat je dan kleinere uitsnede's (die nog steeds scherp zijn)kan maken dan wanneer je dat niet doet. Akkoord/niet akkoord?

Djienbe

Comment

Vergeet wat je gehoord hebt .
                Misschien helpt dit. Al zo dikwijls hier gelinkt maar het blijft leerrijk voor wie vecht met DPI, PPI, resolutie, afmetingen in centimeter, inch,...
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Heb nu 30 dagen lightroom4 op proef en moet zeggen het is een leuk programma.
                  Voor ik alles goed ken ja... zal proberen al wat foto's op te laden. Jullie mening is altijd welkom :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CANONGUY Bekijk bericht
                    Heb nu 30 dagen lightroom4 op proef en moet zeggen het is een leuk programma.
                    Voor ik alles goed ken ja... zal proberen al wat foto's op te laden. Jullie mening is altijd welkom :-)
                    Ik verbaas me vaak over de vergelijking tussen LR en PS. Sinds LR3 gebruik ik PS (in gebruik sinds versie 3) steeds minder. Voor de postprocessing van één enkele foto is LR, zeker na de verbeteringen in versie 4, veel en veel gebruiksvriendelijker dan PS. Ook de mogelijkheden tot boeiende aanpassingen zijn uitgebreider. CS6 (via de switch CTRL-E) gebruik ik enkel nog voor weghalen van vlekken (een van de meest zwakke punten van LR) of draden, rechtzetten van gebouwen en dat soort details.
                    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht

En bijgevolg, kan Gimp RAW's openen?
                      Djienbe
                      Gimp can raw bestanden openen met de gimp-ufraw plugin.
                      Darktable is een open bron alternatief (voor UNIX-Linux omgeving) voor lightroom. Het is allicht minder performant dan lightroom, maar heeft wel een behoorlijke hoeveelheid tools. (Je kan kan een iso voor een live CD met darktable downloaden om het te proberen)
                      De vraag is wat je nodig hebt en of het wel de moeite is om (veel) geld uit te geven aan software waarvan je misschien nauwelijks meer eigenschappen gebruikt t.o.v. open bron.

Comment

Gratis leren photoshoppen!!

Comment

Working...
                        X