Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beelden wissen in Lightroom 4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beelden wissen in Lightroom 4

Ik gebruik sinds kort Lightroom 4 maar worstel met de manier waarop het pakket met geexporteerde beelden omgaat.
    - Ik importeer mijn RAW beelden.
    - Vervolgens bewerk ik ze.
    - Omdat ik de originele RAWs niet wil houden exporteer ik alle bewerkte beelden naar JPEG. Elke foto zit dan tweemaal in de Catalog
    - Mijn probleem ontstaat als ik vervolgens de RAWs wil wissen. Meestal gaat dat probleemloos. Soms gebeurt het echter dat het wissen van de RAW ook ertoe leidt dat de JPEG gewist wordt. Het beeld blijft weliswaar in de catalog staan maar er verschijnt een missing link-icoontje omdat de file in de vuilbak zit.

Natuurlijk gebeurt het bovenstaande niet arbitrair. Ergens moet er een verschil zijn in de manier waarop ik werk maar die nuance ontgaat me. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de orginele RAWs kan wissen zonder de geexporteerde beelden ook te verwijderen?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Re: Beelden wissen in Lightroom 4

Eerst en vooral: dit is helemaal niet zoals LR bedoeld is om te gebruiken, maar elkeen z'n eigen workflow, natuurlijk.
    Je gooit eigenlijk de beste beeldkwaliteit weg. Als je een raw in zwart wit omzet en je behoudt de JPG die je daarvan afleidt en gooit de raw weg, dan kan je nooit meer naar kleur, bijvoorbeeld. Idem met uitsnedes en dergelijke. Om nog maar te zwijgen van het profiteren van verbeteringen aan de raw-converter zelf (zoals we met LR2 > LR3 en LR3 > LR4 hadden). Maar genoeg gepreekt :-) Als je dat echt wil, dan zou ik het volgende doen:
    1) Selecteer de (bewerkte) raws die je wil exporteren als JPG
    2) Exporteer ze als JPG, en vink in het exportdialoogvenster aan dat je ze terug wil importeren in de catalogus, in dezelfde map als de oorspronkelijke raw. Vink de optie om te stapelen met de originele foto uit.
    3) Klik op exporteren
    4) De beelden zullen als JPG geëxporteerd worden en terug aan de catalogus toegevoegd worden in dezelfde map
    5) De raws zullen nog steeds geselecteerd zijn. Verwijder ze door op de delete-knop te drukken en kies in het daaropvolgende dialoogvenster dat je ze effectief van de harde schijf wil verwijderen (merk op dat je best niet in een verzameling staat als je deze procedure doet, maar in de map zelf: anders verwijder je de raw gewoon uit de verzameling, niet uit de catalogus.
    Met deze methode zou je volgens mij het door jou geschetste probleem niet moeten hebben. Probeer misschien eens met een paar foto's om te zien of het werkt...
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Bedankt Piet, ik denk dat het de optie om te stapelen is die ervoor zorgde dat de volledige stapel gewist werd. Die checkbox heb ik nu afgezet.
      Wat het bewaren van RAW betreft: daar zijn inderdaad al de nodige boompjes over opgezet in dit forum. Al 10 jaar hou ik voor beelden die 'eruit springen' altijd het RAW bestand bij. Al 10 jaar merk ik ook dat ik daar achteraf toch eigenlijk nooit iets mee doe. Je weet natuurlijk nooit, misschien voel ik in 2016 plots een onbeheersbare drang een lichtjes beschimmelde RAW-file van 2007 af te stoffen
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Laurens, als het je om de plaatsbesparing te doen is, zou je ook eens de nieuwe 'Lossy DNG' optie kunnen proberen, zoals uitgelegd in deze video: http://www.photonmagazine.eu/de-nieuwe-lossy-dng-opties
        Het komt er op neer dat je een bestandskwaliteit en bestandsgrootte krijgt die tussen raw en jpg in ligt: kwaliteit dichter bij raw, bestandsgrootte dichter bij jpg.
        Het grote voordeel is dat al je edits veranderbaar blijven: er is dus niets in 'steen' gegrift, maw je kan van zwartwit nog kleur maken en dergelijke.
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

ik wis nooit een RAW of ander origineel bestand. Stel je voor dat ik later ooit even beroemd wordt als bv een Doisneau of Bresson dan zou ik gewoon een fortuin hebben weggesmeten en de toekomstige generaties een hoop kunstwerken en de mogelijkheden om er onderzoek op te verrichten onthouden hebben. :-)
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Heel bizar: ik kan mijn foto's niet naar de prullenbak verplaatsen in Lightroom 4.2. Ik kan ze wel wissen uit LR zelf maar dan blijven ze op mijn harde schijf staan. Als ik ze wil wissen van de schijf, geeft hij de boodschap: 'kan bestanden niet naar prullenbak verplaatsen'. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? thx..

Comment

Na het afdrukken, gooide ik altijd de negatieven weg....

Een beroemde fotograaf had eens een onbeduidende foto van Bill Clinton en een meisje, later beleek het Monica L te zijn en op een datum waarop hij gedtuigd had haar nog niet ontmoet te hebben. Op digitaal was deze foto weg gegooid.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Checkmate1 Bekijk bericht
                Heel bizar: ik kan mijn foto's niet naar de prullenbak verplaatsen in Lightroom 4.2. Ik kan ze wel wissen uit LR zelf maar dan blijven ze op mijn harde schijf staan. Als ik ze wil wissen van de schijf, geeft hij de boodschap: 'kan bestanden niet naar prullenbak verplaatsen'. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? thx..
                Moderator Note: In principe mag je geen topic van iemand anders gebruiken om je eigen probleem te laten oplossen (dat heet 'een topic hijacken'), maar omdat wat je beschrijft enigszins verwant is, laat ik het zo.

Als het systeem de bestanden niet kan verwijderen, dan moet er iets aan de hand zijn met je privileges. Enfin, bij Mac is het toch zo dat je bestanden kunt beveiligen tegen wissen. Ik ben er zeker van dat PC/Windows iets dergelijks heeft, en dat je bv via de bestandseigenschappen de beveiliging moet opheffen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb terug het probleem dat bij het wissen van RAW files automatisch ook de JPEG versie gewist wordt. Ik denk dat de upgrade naar Lightroom 4.3 de schuldige is.

- Het scenario: ik bewerk een RAW bestand in Lighroom en exporteer dit vervolgens naar JPEG (met stapelen (stacking) afgeschakeld en JPEG toevoegen in catalogus aangevinkt). Vervolgens wis ik de RAW, want die is niet meer nodig. Automatisch wordt ook de JPEG gewist - hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is.
                  - Als ik de JPEG hernoem en dan de RAW wis, wordt het JPEG bestand niet gewist.

Ik vind nergens een instelling om te bepalen dat JPEG en RAW files met dezelfde bestandsnaam tegelijk gewist moeten worden. Kijk ik ergens over heen of is dit gewoon het nieuwe standaardgedrag in Lightroom 4.3?

Comment

Working...
                  X