Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie: Blauwe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie: Blauwe foto's

    Hoi,

    Ik ga nu toch al enige tijd optredens etc gaan fotograferen. Tot hiertoe was dit vooral op café en dus zonder de belichting die anders op concerten te pas komen.
    Nu had ik zaterdag de kans om in de Trix een optreden te gaan fotograferen. De meeste foto's zijn vrij goed gelukt maar sommige foto's slaan vrij blauw uit:
    Vb:


    Iemand enig idee of dit weg te werken valt en vooral hoe je dit kunt voorkomen?

    Groetjes
    http://www.evshotsphotography.com

  • #2
    Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

    zelf ook nog maar net bezig met concertfotografie, maar of dit echt weg te werken valt? Mij lukt het toch niet. Eerder een kwestie van bij het juiste licht af te drukken denk ik. In de voorbeeldfoto nu niet, maar vaak krijg je door dat speciaal licht een heel vlakke belichting met bijna vlekken op de huid, dan werkt een zwart wit omzetting soms nog wel

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

      In slechte lichtomstandigheden zoals deze waar er veel spots wordt gebruikt is het het beter om je camera in te stellen op spotmeting,

      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

        geen exif=geen antwoord.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

          de vraag is of dit blauw niet van de verlichting komt. Zou je dat er wel uit willen en zou de sfeer van de foto dan nog behouden blijven?
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

            Ik ben ook deze zomer op enkele festivalletjes foto's gaan maken, dat was voor mij ook een eerste contact met concertfotografie.
            Ik herken dit fenomeen alleen was het bij mij rood ipv blauw. ik kreeg toen de tip (ook hier op BD) van geen foto's te maken bij veel rood en veel blauw licht. maar te wachten op geel of wit licht. In na bewerking is het bijna niet mogelijk om dit te verbeteren tenzij de zwart-wit omzetting met voldoende contrast aanvaardbaar is.

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

              er zijn 5 à 6 LED-spots die tegelijk blauw licht in je lens aan het blazen zijn, het is dus ietwat logisch dat je foto blauw uitslaat
              dit is gewoon geen goed licht, als de rest van je foto's beter licht hebben dan kan je deze gewoon verwijderen, het was een stom toeval dat alle spots blauw waren

              daarbij komt nog dat het licht dat de artiest aanschijnt een lelijk rood is, het ideale hiervoor zou wit of geel licht moeten zijn

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                Ik vind het een mooie , dat blauw brengt juist extra sfeer in de foto. Gewoon zo laten, is prima.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                  ik vind het ook een mooie, indien je de kleur niet wil waarom converteer je dan niet naar zwart/wit of dergelijke?
                  1 foto niet in focus is een fout, 10 foto's niet in focus is een experiment, 100 foto's niet in focus is een stijl...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                    Voor je de foto's neemt moet je de juiste belichting instelling op je camera. TL-licht of kunstlicht. Zie wat het beste resultaat geeft.
                    Ook altijd in RAW fotograferen zodanig dat je je foto's nog voldoende kan nabewerken.

                    succes!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      geen exif=geen antwoord.....
                      Wat zou je willen zien in de exif waarde ? Witbalans ? Dit is een geen witbalans fout imho...

                      Het lijkt er inderdaad op dat deze spots gewoon op dat moment blauw licht gaven, zoals er vaak gekleurd licht gebruikt wordt op een podium.
                      Dit lijkt me moeilijk te corrigeren. Als er nog een witte spot de violist zou verlichten dan had je nog een leuke foto hebben.
                      Maar nu is er enkel blauw ...
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                        Ze gebruiken meer en meer led spots, het probleem is dat die een kleur geven met een heel beperkte golflengte, daardoor krijg je een heel overheersende kleur die veel minder mooi is dan de vroegere halogeenspots met een kleurfilter ervoor.

                        Maar de kleur hoort bij de concertfoto's, als er blauw licht op staat, dan krijg je blauwe foto's, met rood licht krijg je rode foto's...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                          Er is nog wat met te doen, ik heb je foto even geleend om te oefenen, als je niet akkoord bent haal ik ze zo weer weg.
                          https://ggpics.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfotografie: Blauwe foto's

                            Hey,

                            blauw zeg je?

                            Comment

                            Working...
                            X