Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen LR4, CS5 - Pro9000 II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Printen LR4, CS5 - Pro9000 II

Even een kleine situatieschets:

Onlangs heb ik de pro9000 II gekocht om eindelijk men foto's deftig af te drukken. Jammer genoeg krijg ik er op dit moment nog steeds geen mooie afdruk uit. Alle foto's zijn over gesatureerd.
    Nu ben ik het beu om papier en inkt te verspillen dus laat ik eerst een printpreview renderen door de driver vooraleer ik ga afdrukken. Als ik deze vergelijk met wat er wordt afgedrukt, krijg ik een perfecte, overgesatureerde match.

Ik werk onder Windows 7-64bit. Ik heb een monitor HP LP2475w die gekalibreerd is met een spyder 3. Ik heb het Ilford Galerie Smooth Glossy papier A4 en A3+ aangeschaft. Op de website van Ilford heb ik het bijhorende ICC profiel gedownload en zij geven als advies om in je printersettings "Photo paper plus glossy II" te gebruiken samen met de "High" printquality.
    In de printersettings zet ik de manual color adjustement op "None" en selecteer ik de hierboven genoemde settings voor media type en print quality. Ik heb zowel in CS5 als in LR4 proberen afdrukken maar de resultaten blijven dezelfde, veel te gesatureerd en te donker.
    In LR4 selecteer ik het ICC-profiel aangeleverd door Ilford in de Print-module onder color management, samen met Intent - Perceptual. In CS5 gebruik ik dezelfde eigenschappen.
    Aangezien het papier en de inkt niet de goedkoopste onderdelen zijn, heb ik geen zin meer om "trail and error"-gewijs op zoek te gaan naar de juiste match. Ik heb ook al alle onderhoudsprocedures voor de printer doorlopen en hier zou geen probleem mogen zijn.

Waarschijnlijk wordt er ergens iets overschreven ivm de kleurprofielen maar ik heb geen flauw idee waar en ik heb me al suf gezocht op het www.

Zij die mij een oplossing kunnen geven die werkt, krijgen als beloning een mooi afgedrukt A4 exemplaar van hun favoriete foto ( het kan nog evolueren naar een A3+ )
    5DIII, 16-35, 70-200 2.8L,Sigma 85 1.4, 430EX II, Elinchrom Quadra met reflectoren en softboxen. www.blacksquare.be / FB en IS @blacksquarefotografie

Re: Printen LR4, CS5 - Pro9000 II

al eens geprobeerd om zelf een printer profiel aan te maken. Ook calibreren dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bartos Bekijk bericht

In LR4 selecteer ik het ICC-profiel aangeleverd door Ilford in de Print-module onder color management, samen met Intent - Perceptual. In CS5 gebruik ik dezelfde eigenschappen.
      Ik heb een epson Pro 3880 staan en heb met de colormunki mijn eigen printprofiel aangemaakt. In LR heb ik wel relatief ingesteld voor mijn kleurafdrukken en perceptueel voor zwart wit, en dit op advies van een vakman.
      Of het een oplossing is voor jou probleem weet ik niet maar het is het proberen waard dacht ik, en ja het gaat spijtig genoeg nog wat papier en inkt kosten.

Wat de instelling relatief en perceptueel betreft kun je volgende link raadplegen: http://www.oreillynet.com/digitalmed..._and_co_2.html

Comment

Voor testdoeleinden kun je natuurlijk ook kleine printjes gebruiken, eventueel uit een grote.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Voor testdoeleinden kun je natuurlijk ook kleine printjes gebruiken, eventueel uit een grote.
          Inderdaad, doe ik ook regelmatig. Ik heb hier speciaal papier voor aangekocht 10/15.
          Voor een grote afdruk druk ik steeds eerst de volledige foto af op formaat 10/15. De grotere afdruk na de beoordeling van de 10/15 en die komt altijd krek overeen met de 10/15.

Trouwens indertijd in de donkere kamer moesten we ook met proeven werken, het papier dat ik daar ooit doorgedraait heb om daarna weg te gooien

Comment

Working...
          X