Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 4.1 export

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom 4.1 export

Als ik foto's vanuit Lightroom 4.1 exporteer naar een ander programma, dan maakt hij er altijd een "tiff" bestand van.
    Terwijl die andere programma's perfect met de raw bestanden kunnen werken. (PSE10, Photomatix, Nik Software)
    Ik veronderstel dat het beter is om rechtstreeks de raw in de programma's te laden dan eerst te converteren naar tiff.
    Kun je dit ergens instellen? Zo ja, waar?

Na het bewerken in een ander programma komt de bewerkte foto ook nooit in mijn catalogus, deze moet ik altijd opnieuw importeren.
    Heb nu de demo van Nik Software HDR efex pro 2 eens getest en hierbij krijg ik zelfs altijd bij het afsluiten van de nik software een foutmelding van zowel windows als lightroom.

Re: Lightroom 4.1 export

Ook hier (net zoals voor import) dien je een preset aan te maken.
    Voor import heb ik het hier beschreven. Export is vergelijkbaar. Preset aanmaken, en bij het exporteren ervoor zorgen dat je de juiste (ik heb zo een paar verschillende) preset kiest.

Zo wordt, als ik kies voor Photo>Edit in...>Photoshop CS6 automatisch gekozen voor een 16-bits PSD (net zoals ik van Bridge via Adobe Camera RAW zou komen). Ik heb die instellingen nu eenmaal gemaakt.
    Opgelet: het ene (wat jij vraagt) is exporteren, het andere is Edit in... Komt op hetzelfde neer, maar is toch verschillend, en uiteindelijk allemaal via op voorhand ingestelde waarden. En laat dat precies het NL zijn van 'presets'.
    Last edited by LesC; 30 augustus 2012, 18:59.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

De reden waarom Lightroom een TIFF aanmaakt, is omdat hij geen RAW kan aanmaken. Als je de RAW file zou bewerken in een ander programma, dan zijn je Lightroom aanpassingen voor niets geweest, want de RAW file is onveranderd gebleven. Dat is nu namelijk het voordeel van Lightroom, alle aanpassingen die je daarin maakt worden afzonderlijk bewaard waardoor je altijd terug kunt naar het origineel.

Dit is dan ook dadelijk de reden waarom Lightroom een TIFF aanmaakt, omdat dit bestand dan wel de aanpassingen bevat die je al hebt gedaan en verder kunt bewerken in je andere software.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Eigenlijk is het de bedoeling dat je bv met Lightroom de eerste convertering en bewerkingen doet op je RAW en zaken die daar niet lukken in een extern bewerkingspakket doet.
        Een RAW is eigenlijk geen echt foto-formaat en verandert NIET als je exporteert. Lightroom maakt dus een 16 bit TIFF aan die dus wel alle gedane veranderingen bevat, en laat je daarop verderwerken in een extern fotoprogramma. Maar de extern bewerkte foto zou normaal wel terug automatisch in lightroom moeten verschijnen als een 2e versie.
        Groeten,

Polleke

Comment

@lesC: had het net zelf gevonden van die instellingen, mogelijkheid van tiff of jpeg.

Als je er even over nadenkt is het dan eigenlijk wel logisch dat je eerst een voorinstelling gaat doen en deze daarna verder gaat bewerken in een ander programma.

Maar stel nu bijvoorbeeld, je bent tevreden over de foto's zoals ze zijn en je wil hier een panorama van maken in een ander programma.
          Is het dan niet beter om de foto's als raw in dit programma te openen? Dit gaat blijkbaar niet meteen, hiervoor moet ik het externe programma zelf opstarten en daarna het gemaakte panorama importeren in Lightroom.

Comment

Een RAW is eigenlijk geen foto-formaat. En in principe gebruik je beter eerst de beste RAW-convertor om dat bestand om te zetten in een "echt" fotoformaat.
            Zelfs Photoshop kan geen RAW-files bewerken : daar moet je het bestand eerst door ACR duwen, die maakt normaal ook eerst een 16 bit TIFF aan.
            De kans dat een panorama-programma RAW beter kan converteren dan ACR of Lightroom lijkt me eigenlijk eerder onbestaand.
            Last edited by polleke_cgc; 31 augustus 2012, 11:50.
            Groeten,

Polleke

Comment

-via LR kun je PS (en ander geïnstalleerde programma's) rechtstreeks aanroepen om panorama te maken, selecteert de beelden in LR welke je wenst te gebruiken voor je panorama en je roept het programma op vanuit LR. (bewerken in )
              -zelfde geldt voor HDR bvb photomatix
              -ook voor Nik-software

in feite werken die programma's op die manier als of ze een onderdeel zijn van LR wat uiteindelijk ook de bedoeling is.

je kunt beelden ook exporteren in DNG-formaat, http://en.wikipedia.org/wiki/Digital...file_format%29
              niet alle RAW-converters ondersteunen weliswaar dit RAW-formaat.
              Last edited by puerte; 1 september 2012, 17:17.

Comment

Je kan lightroom ook instellen dat hij een sidecar XMP bestand maakt met uw instellingen, die dan wel in andere toepassingen die met RAW overweg kunnen gelezen wordt met jou aangepaste instellingen...
                Nico Greetz u !!! :-)

Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

Comment

Working...
                X