Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's samenvoegen tot één beeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's samenvoegen tot één beeld

Hoe noem je nu alweer zo'n foto waarbij de achtergrond hetzelfde blijft maar waar je het bewegende object meerdere malen op dezelfde foto krijgt?
    Zoals bijvoorbeeld een iemand die een sprong maakt, zodat je hem/haar in 3, of zelfs meer, posities op je foto krijgt.
    De foto's maken is geen probleem, maar ze samenvoegen tot één geheel.

Jaren terug heb ik met photoshop gewerkt en daar kon je dat zeker in.
    Nu is mijn vraag of dit ook kan in de photoshop elements 10.

Re: Foto's samenvoegen tot één beeld

Ik neem aan dat je met statief hebt gewerkt. Zoniet moet je eerst nog de foto's uitlijnen, alle foto's selecteren(shift + click) Edit-->Auto-Align Layers (photoshop).

Al je foto's als lagen importeren en een zwarte masker opzetten (behalve de eerste dus diegene onderaan) en dan met een wit penseel over het 'bewegend object' gaan.

Er is ook een automatische functie, Edit-->Auto-Blend Layers, met een beetje geluk werkt dit prima.

Photoshop Elements kan ook met lagen werken, dus je kan dit zeker doen. Alleen de automatische functie weet ik niet of dat beschikbaar is.

Ik hoop dat je éénzelfde belichting hebt gebruikt bij alle foto's, anders kan je wel in de problemen komen.
    Last edited by alex606; 15 augustus 2012, 15:03.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

In photoshop elements lukt het mij om de 3 beelden samen te voegen als ik een nieuw project start en bijvoorbeeld 3 lagen aanmaak met telkens een ander beeld.
      Als ik met de slider van de dekking speel komen de 3 beelden er op en is de achtergrond egaal maar het bewegend object 3x in spookvorm.
      Wat normaal is als je met de dekking gaat spelen natuurlijk.

De automatische functie "auto blend layers" bestaat hier niet of kan ik toch niet vinden, zal waarschijnlijk enkel in de photoshop zijn.

Als er geen auto-functie bestaat, dan zou ik denken dat je de achtergrond er moet uit filteren en de 3 posities van het bewegend object ook en hier 2 lagen van maken.
      De achtergrond als achtergrondlaag en de 3 posities als 2de laag en deze invullen.
      Of makkelijker, ook een foto nemen van enkel de achtergrond.
      Maar hoe doe je dit allemaal in de elements? In photoshop kon ik dit vroeger.
      Er moet toch een betere manier bestaan?

De foto's zijn gemaakt met statief op manueel, dus met zelfde instellingen telkens, het enige veschil in de foto's zou de positie van het bewegend object mogen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kelevra Bekijk bericht
        ... Of makkelijker, ook een foto nemen van enkel de achtergrond. ...
        Dat zal het bewerken zeker vereenvoudigen. Je kan dan werken met maskers op de verschillende lagen.

Doordenker uit het woordenboek Engels-Nederlands:
        To blend: mengen, door elkaar werken, combineren, in elkaar doen overlopen, een melange maken van
        To merge: (geleidelijk) overgaan (in elkaar)

Heb je dat verschil al geprobeerd?
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Met de scenecorrectie in photoshop elements lukt het blijkbaar ook snel om het verschil in de foto's er uit te snijden.
          De achtergrond heb ik dus.

Maar voor die blend moet ik het bewegend object er telkens handmatig uitsnijden.
          Ik hoopte hier op een auto-functie.
          Als je de achtergrond hebt open staan samen met één foto met het object kun je wel het verschil laten berekenen.
          Dit geeft een bijna zwart beeld waar je makkelijker met het selectiegereedschap uw object kunt selecteren.
          Bij het handmatig uitsnijden maak je al wel eens een fout, en hier kruipt toch altijd wat werk in.

Neem nu bijvoorbeeld 3 foto's van een persoon in de zetel, op foto 1 zit hij/zij links, op de 2de in het midden en op de 3de rechts.
          Om een foto te bekomen waar het lijkt of de persoon 3X in de zetel zit, moet ik de persoon 3X uitsnijden.

Het werkt met scenecorrectie in combinatie met knippen en plakken.
          Last edited by Kelevra; 16 augustus 2012, 00:04.

Comment

Uitsnijden? Normaal denk ik aan laagmaskers voor zo'n job.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
            X