Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

    Voor mijn Olympus OMD kijk ik naar de Samyang (of Walimex of Rokinon) 7.5mm f 3.5 fisheye lens (ter vervanging van een Nikon 10.5 op een D200). Enkele testbeelden, gevonden op de site van Samyang, Polen, blijken niet automatisch bewerkt te kunnen worden door Photoshop CS6 of door DXO Optics Pro 7, door het ontbreken van de automatische lensprofielen in beide programmas.

    Heeft er iemand ervaring mee om met deze lens toch een de-fish operatie uit te voeren om rechtlijnige fotos te bekomen?

  • #2
    Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

    Zelf maken voor 1 foto en dan opslaan? Witte muur met lijnen en er loodrecht op zou moeten lukken, dit kan niet zo goed als een lensprofiel, maar het zou zeer dicht moeten komen.

    Comment


    • #3
      Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

      Ik heb die lens, maar dat rechtrekken lijkt mij toch niet gewenst , het is juist de bolheid dat eigen is aan die lens .
      Ik denk toch dat je door het naderhand rechtrekken van het beeld u niet veel meer zal overhouden na de uitsnijding .
      Dan ga je toch beter voor een groothoek of supergroothoek +10mm

      Comment


      • #4
        Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
        Zelf maken voor 1 foto en dan opslaan? Witte muur met lijnen en er loodrecht op zou moeten lukken, dit kan niet zo goed als een lensprofiel, maar het zou zeer dicht moeten komen.
        Nog nooit de procedure voor lensprofiel gezien, waarschijnlijk? Er is speciale(gratis) software en een uitgeprint motief voor nodig en aardig wat foto's.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

          Ondertussen via een andere site deze referenties doorgekregen, interessant leesvoer:

          http://forums.dpreview.com/forums/re...0689446&page=1

          http://billboyheritagesurvey.wordpre...-in-lightroom/

          Comment


          • #6
            Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

            Gebruik ook de profielen van die KenW van dpreview voor die lens en die doen het goed. Je kan ook gewoon het lensprofiel voor de nikon 10.5 pakken, dat ziet er ook best goed uit. De beste resultaten die ik gezien heb zijn die van Hemi-fisheye en met name als er mensen op de foto staan. Met deze software behoud je ook een wijder beeld...
            Mijn Foto's

            Comment


            • #7
              Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

              Hey,

              Ik ben in het bezit van de Samyang 7.5 en het is werkelijk een schitterend lensje !
              Ik volg zowat wat "smartpics" ook doet.
              Die profielen van op dpreview, het Nikon 10.5 lensprofiel of een van Sigma Fish-eye profielen. In LR4 kan je telkens de mate van de-fishing instellen naar eigen voorkeur.
              Vaak is het beter van slechts gedeeltelijk te de-fishen, en niet volledig rectilineair te gaan, anders krijg je té uitgerekte beelden die er niet meer goed uitzien (en ook verlies in kwaliteit).
              Wat ook goede resultaten geeft is Hemi-Fisheye, als Photoshop plugin. Die bevat 3 profielen waarmee je 3 gradaties van een soort gedeeltelijke de-fish kan doen. Een van de mogelijkheden is om (in landscape-stand) de verticalen recht te krijgen, waarbij de horizontalen nog wat gebogen blijven. Dit geeft resultaten die er zeer natuurlijk uitzien, en waarbij je niet moet inboeten op horizontale field of view.

              Comment


              • #8
                Re: De-fish een foto, gemaakt met Samyang lens?

                Allen bedankt voor de reacties.

                Comment

                Working...
                X