Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afdrukken foto's

Ik heb een vraag ivm het afdrukken van foto's. Ik heb onlangs een spyder 4 pro aangeschaft. Bij sommige foto's klopt hetgeen ik afdruk en zie op het scherm nog steeds niet na het kalibreren.
    Ik heb een hp photosmart b110. Mijn foto's bij afdruk zijn soms nog donkerder dan het scherm. Ik heb schrik als ik foto's betel dat deze eveneens niet zullen kloppen.
    Kunnen jullie helpen?

Re: Afdrukken foto's

Wanneer je het scherm calibreert dan klopt het scherm met het bestand.

Edoch, je printer is niet gecalibreerd. Dat betekent dat de printer kleurfouten weergeeft. Ook klopt de helderheid van bepaalde grijstinten niet.

Je zal altijd houden dat in bepaalde donkergrijze partijen op het scherm doortekening zichtbaar is. Doortekening die op de print niet meer zcihtbaar is. Bij fotoboeken heb je overigens hetzelfde probleem.

Er bestaat een eeuwenoud spreekwoord en dat luidt: "bezint eer ge print!"
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Dat heeft dus niks te maken met lightroom?

Gaat dat problemen geven bij bvb afdrukcentrales? Bvb HEMA of andere?

Comment

Voor je foto's laat afdrukken controleer je best eerst nog eens de niveaus, die liegen niet ( Ctrl + L in Photoshop).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Welke printer gebruik je om foto's af te drukken

Welk papier gebruik je om foto's af te drukken

Ambieke
          Nieuwsgierig, klikken maar.

Comment

Ik gebruik de hp photosmart b110a.

Gebruiken hp geavanceerd fotopapier.

Ik heb zowel lightroom als iPhoto als aperture met allemaal hetzelfde effect.

Comment

als je scherm goed gekalibreerd is zou dit moeten lukken, maar je moet ook wel het juiste printprofiel gebruiken.
              printprofielen vind je meestal terug bij de papierfabrikant. telkens je een ander papier gebruikt moet je ook ander printprofiel gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                als je scherm goed gekalibreerd is zou dit moeten lukken, maar je moet ook wel het juiste printprofiel gebruiken.
                printprofielen vind je meestal terug bij de papierfabrikant. telkens je een ander papier gebruikt moet je ook ander printprofiel gebruiken
                100% juist. Het scherm alleen calibreren haalt niet zo veel uit indien je niet de juiste printprofielen gebruikt en met softproofing werkt. Dus:
                1) scherm calibreren: ok
                2) op het internet voor dát papier voor dié printer het gepaste icc-profiel gebruiken in dié instelling op je printer. Indien je deze drie niet consequent hanteert dan krijg je altijd een ander resultaat op je printer dan op je scherm.
                2bis) indien je het printprofiel niet vindt dan kan je dit laten aanmaken door derden. Zelf laat ik dit doen door marc-en-ciel.
                3) altijd werken in je softwareprogramma met softproofing. Softproofing geeft onmiddelijk het resultaat op het scherm wat je uit je printer krijgt. (dit komt omdat het kleurbereik van printer en scherm verschillen, maar dat is een andere uitleg)

Er is dus niets mis met je software of je printer.

Comment

Bedankt voor de tips. De foto's zijn idd van beter kwaliteit, nu ik gebruik maak van softproofing.

groeten,
                  sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Brys Bekijk bericht
                    Bedankt voor de tips. De foto's zijn idd van beter kwaliteit, nu ik gebruik maak van softproofing.

groeten,
                    sven
                    Het kan zijn dat het beter is maar ook met softproofing dien je over een iccprofiel te beschikken ...

Comment

Op mijn mac staat een profiel van de printer en van het papier dat ik gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Brys Bekijk bericht
                        Op mijn mac staat een profiel van de printer en van het papier dat ik gebruik.
                        Ook de juiste papiersetting en printerresolutie gebruikt zoals het bij de gebruiksaanwijzing staat. Ik heb eens getest op mijn Canon MX850 en er is een groot verschil met hetzelfde profiel tussen Glossy Photo Paper Plus en Photo Paper Pro, sterker nog: er zelfs een enorm verschil tussen de kwaliteitssetting hoog en beste met dezelfde papiersetting. Het luistert echt nauw en sommige profielen eisen dat je de hoeveelheid inkt met een bepaald percentage met verhogen of verlagen om het meest optimale resultaat te verkrijgen.
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Beste kwaliteit heb je nog als je zelf je print kalibreert. Met de SpyderPRINT van datacolor heb je de juiste kleuren als je zelf wil afdrukken. Je zal wel een proof moeten maken en eventueel nog wat aan tunen.
                          Anders je scherm kalibreren en aan de printservice laten weten dat er niets meer veranderd moet worden aan je foto.
                          Davy Meeus
                          Lid (voorzitter) van fotoclub Camera Libra Lubbeek
                          Foto ID

Comment

Working...
                          X