Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorvlekken opsporen d.m.v. Egaliseren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sensorvlekken opsporen d.m.v. Egaliseren

Hoi,
    Omdat sensorvlekken toch regelmatig door deze en gene over het hoofd gezien wordt, misschien toch even een tip om deze op te sporen.
    In PS bij AFBEELDINGEN> AANPASSINGEN zit de functie EGALISEREN. Als je dat doet spatten, de eventuele vlekken van je scherm. Onthouden waar de spot zit, en even verwijderen.
    Misschien was deze tip bekend, maar misschien door sommigen vergeten.
    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Re: Sensorvlekken opsporen d.m.v. Egaliseren

Bedankt voor de tip, ik kende deze nog niet
    Webstek in opbouw

Comment

bedankt ik kende dat ook niet, even uitgetest en ja hoor je ziet ze staan. Hoe miniem ook.

Comment

Goede tip, kende ik ook nog niet, zie er ook wel eens 1 over het hoofd.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

Comment

Ik maak gewoon een testfoto op f22, als ik dan zonder de foto te bewerken geen vlekken zie, dan ga ik de contrasten niet opvoeren om toch nog iets te vinden.
          Als ik op zo'n testfoto geen vlekken zie, dan is het zinloos om de sensor te renigen.
          Elke keer dat je de sensor reinigt kan er iets mis gaan. Als je alles doet volgens de regeltjes, dan is de kans klein dat er werkelijk iets fout gaat, maar als je de sensor niet hoeft te reinigen, dan is er 0% kans dat er wat fout gaat.

Zoek dus niet naar stofjes die je in normale omstandigheden toch nooit zal zien op de foto, en blijf zoveel mogelijk van de sensor af.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik maak gewoon een testfoto op f22, als ik dan zonder de foto te bewerken geen vlekken zie, dan ga ik de contrasten niet opvoeren om toch nog iets te vinden.
            Als ik op zo'n testfoto geen vlekken zie, dan is het zinloos om de sensor te renigen.
            Elke keer dat je de sensor reinigt kan er iets mis gaan. Als je alles doet volgens de regeltjes, dan is de kans klein dat er werkelijk iets fout gaat, maar als je de sensor niet hoeft te reinigen, dan is er 0% kans dat er wat fout gaat.

Zoek dus niet naar stofjes die je in normale omstandigheden toch nooit zal zien op de foto, en blijf zoveel mogelijk van de sensor af.
            Hoi Bart,
            Daar zijn we het helemaal over eens, maar ik denk dat we op verschillende frequenties zitten.
            Ik bedoelde dus het vlekje digitaal verwijderen op de foto.
            Groeten,
            Johan

Comment

Kun je dit ook doen met Photoshop Elements?

Ik heb er naar gezocht, maar zag het niet dadelijk staan. Ook al omdat ik een Engelse versie heb en ik de verwachte vertalingen niet kan vinden.

UPDATE: Moet natuurlijk weer lukken, enkele minuten later vind ik het antwoord dan toch via Google. Bedankt om deze tip hier nog eens te melden, want die was nieuw voor mij.
              Last edited by Rudy Mas; 12 juli 2012, 22:44.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Hoi Rudy,
                Bij PS vind je het bij AFBEELDING -> AANPASSING -> EGALISEREN. (Equalize)
                Volgens mij kan het ook in Elements.
                Photoshop Vertaling
                Groeten,
                Johan

Comment

Bedankt voor de tip.

Hoe zet je dat egaliseren weer uit? Eén stap terug (Alt+Ctrl+Z), of zijn er nog andere mogelijkheden?
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Hoi Jos,
                    CTRL +Z, of Historie en stapje terug.
                    En voor allen : Graag gedaan.
                    Groeten,
                    Johan

Comment

Working...
                    X