Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jullie werkvolgorde in Lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jullie werkvolgorde in Lightroom

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    In LR stoort mij vooral de wachttijd tussen het eerstmalig tonen van de foto en dan de oplaad-boodschap eer het beeld in scherp wordt getoond. Dit alles duurt langer dan gewoon de NEF's te openen met Irfan.
    Dit kan je oplossen door LR al 1:1 previews te laten aanmaken tijdens het importeren. Die stap duurt dan wel wat langer, maar ondertussen kan je wat anders doen. De 1:1 previews staan dan klaar van zodra je inzoomt in de Bibliotheekmodule

na bewerking en opslag naar een jpg worden de beelden in een eigen progje in een catalogus bewaard. Daar worden trefwoorden gezet, afgenomen, .... Lijkt bombastistisch maar dit loopt heel vlot en snel.
    Zoals al gezegd: elkeen heeft z'n eigen workflow, maar dit lijkt me toch omslachtig: wat doe je wanneer je een origineel opnieuw (anders) bewerkt? Dan moet die opnieuw geëxporteerd worden en met dat andere programma geindexeerd. Het voordeel van LR is net dat je 'negatieven' en je 'bewerkingen' samen zitten, en dat je altijd van het ene naar het andere kan, zonder problemen. Met jouw workflow kan je ook geen gebruik maken van Verzamelingen en Slimme verzamelingen. Niet dat dat moet, maar 't is toch een optie die je mist.

Vroeger bewaarde mijn vader de foto's en de negatieven genomen in de donker kamer op een andere plaats en dat in een gestructureerde kast. Dit doe ik ook en vandaar het afzonderlijke progje.
    Dit geeft als voordeel dat ik de externe HD kan meenemen en om het even waar op een laptop kan koppelen en zo zonder LR, ... de foto's kan bekijken en opzoeken.
    Dat zou je ook kunnen indien je de Catalogus en de voorvertoningen op een (best snelle) externe schijf zou zetten): je hebt in LR de foto's (raws) zelf enkel nodig voor bewerken en printen. Al de rest kan met behulp van de voorvertoningen.
    Last edited by LesC; 21 mei 2012, 09:09. Reden: Quote verbeterd
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
      Dit kan je oplossen door LR al 1:1 previews te laten aanmaken tijdens het importeren. Die stap duurt dan wel wat langer, maar ondertussen kan je wat anders doen. De 1:1 previews staan dan klaar van zodra je inzoomt in de Bibliotheekmodule

Zoals al gezegd: elkeen heeft z'n eigen workflow, maar dit lijkt me toch omslachtig: wat doe je wanneer je een origineel opnieuw (anders) bewerkt? Dan moet die opnieuw geëxporteerd worden en met dat andere programma geindexeerd. Het voordeel van LR is net dat je 'negatieven' en je 'bewerkingen' samen zitten, en dat je altijd van het ene naar het andere kan, zonder problemen. Met jouw workflow kan je ook geen gebruik maken van Verzamelingen en Slimme verzamelingen. Niet dat dat moet, maar 't is toch een optie die je mist.

Dat zou je ook kunnen indien je de Catalogus en de voorvertoningen op een (best snelle) externe schijf zou zetten): je hebt in LR de foto's (raws) zelf enkel nodig voor bewerken en printen. Al de rest kan met behulp van de voorvertoningen.
      Ik zou begot niet weten waarom ik mijn workflow zou vervangen. LR is in de eerste plaats een bewerkingssoftware en dat wil ik zo houden. Of ik meer tijd kwijt speel met mijn workflow valt nog te bezien hoor. Maar dit is dezelfde discussie als over kleuren en dames ... Elk zijn ding en liefst zo houden indien geen vraag naar verandering.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Toch is het interessant om te lezen hoe andere het doen, maar inderdaad, ieder zijn ding.
        Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
          Toch is het interessant om te lezen hoe andere het doen, maar inderdaad, ieder zijn ding.
          Natuurlijk en ik wil ook wel eens wat leren hoor. Maar zo direct weg ermee en overstappen ... met het argument van eventueel tijdverlies of dat kan je eventueel ook ...
          Wel eens proberen, dat zal ik, maar voorlopig vind ik er geen heil in ...

Comment

Hoeft ook niet toch, je moet het gebruiken hoe je zelf het prettigst vind.
            Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

Comment

LR is in de eerste plaats een bewerkingssoftware en dat wil ik zo houden. Of ik meer tijd kwijt speel met mijn workflow valt nog te bezien hoor. Maar dit is dezelfde discussie als over kleuren en dames ... Elk zijn ding en liefst zo houden indien geen vraag naar verandering.
              Lightroom is eigenlijk in eerste plaats een workflow-tool, die ook het volledige, gestructureerde fotoarchief kan beheren en wat bewerkingen kan doen om de RAW bestanden te "ontwikkelen". Maar ik zou het zeker geen bewerkingssoftware noemen. Dat is de winkel van CS, Gimp en vele andere.
              De kracht van LR voor mij zit hem erin dat je in eerste fase heel vlotjes door je foto's kan fietsen en gelijk quoteren en in tweede fase om een hele reeks RAW'S met de zelfde aanpassingen in één adem te verwerken. BVB je witbalance is niet 100% op een reeks van +100 foto's. of je belichting zit er een beetje naast, dat is op een paar seconden rechtgezet = workflow.

Je vindt bij Adobe enkele heel interessante video's om LR te gebruiken :

Op Facebook is er een pagina van Lightroom: https://www.facebook.com/lightroom

Maar iedereen doet wat hij vindt dat goed is ;-)
              Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                Lightroom is eigenlijk in eerste plaats een workflow-tool, die ook het volledige, gestructureerde fotoarchief kan beheren en wat bewerkingen kan doen om de RAW bestanden te "ontwikkelen". Maar ik zou het zeker geen bewerkingssoftware noemen. Dat is de winkel van CS, Gimp en vele andere.
                De kracht van LR voor mij zit hem erin dat je in eerste fase heel vlotjes door je foto's kan fietsen en gelijk quoteren en in tweede fase om een hele reeks RAW'S met de zelfde aanpassingen in één adem te verwerken. BVB je witbalance is niet 100% op een reeks van +100 foto's. of je belichting zit er een beetje naast, dat is op een paar seconden rechtgezet = workflow.

Je vindt bij Adobe enkele heel interessante video's om LR te gebruiken :

Op Facebook is er een pagina van Lightroom: https://www.facebook.com/lightroom

Maar iedereen doet wat hij vindt dat goed is ;-)
                Bedankt voor de link.
                Buiten het ordenen, quoteren doe ik inderdaad al de hierboven aangehaalde items hoor.
                Trouwens, LR is wel een knap en sterk ding zoals CS dat ook is. Met raakvlakken en evenens elk met zijn eigen dingetjes. Zo is de perspectiefcrop uit CS6 best wel een leuk hebbertje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                  Lightroom is eigenlijk in eerste plaats een workflow-tool, die ook het volledige, gestructureerde fotoarchief kan beheren en wat bewerkingen kan doen om de RAW bestanden te "ontwikkelen". Maar ik zou het zeker geen bewerkingssoftware noemen.
                  Hallo, dit vind ik toch wat kort door de bocht.
                  Ik zie LR als een digitale donkere kamer.
                  Met een klassiek opleiding fotografie en jaren ervaring in een analoge donkere kamer kan ik wel stellen dat hetgeen je met LR kan doen aan bewerkingen je nooit kunt bereiken in een klassieke donkere kamer, vooropgesteld dat je het houdt met normale fotografische bewerkingen en niet met het echt manipuleren (het betere knip en plakwerk) van je beelden. Ik gebruik LR voor 95% voor het bewerken van mijn foto's. In bepaalde gevallen stap ik over naar Silver Effex en slechts in uitzonderlijke gevallen ga ik door naar Photoshop.

Wat de bibliotheekmodule betreft geef ik Piet gelijk. LR is op zijn best als je in één catalog werkt. De mogelijkheden van filteren zijn quasi onbegrensd en het gebruik van slimme verzamelingen staat je toe om om gelijk welk soort verzameling contextgevoelig aan te maken.
                  Laat deze module nu echter net de saaiste en minst transparante zijn van LR.
                  Ik heb er ook een hele tijd mee geworsteld om ze een beetje fatsoenlijk onder de knie te krijgen maar toch loont het echt de moeite.
                  Met respect voor alle andere workflow's dit zou je toch eens echt grondig moeten bekijken.

Verder staan er op adobe TV inderdaad erg interessante tutorials. Vooral deze van Diane Kost vond ik erg goed. Een absolute aanrader.
                  Ik kan je ook het boek van Piet Van den Eynde aanraden; "Lightroom 3/4 ontmaskerd".
                  Geeft je eveneens op een bevattelijke manier maar dan in het nederlands een goed overzicht wat je allemaal kan in LR.

grt
                  Alain

Comment

Interessant om te lezen. ( mijn LR4 is onderweg met de post. )

Wat ik vanuit mijn IT-kennis toch wel even wil vermelden:
                    Vergeet niet een "offsite" kopie te maken van al je data.

Als plots je huis afbrandt, ben je niets met verschillende versie op verschillende HD's...

Iets dat goed is en goed werkt:
                    CrashPlan provides data resiliency through secure, scalable, and comprehensive backup solutions. We help organizations recover from worst-case scenarios.

Kost niet zoveel en werkt prima en je moet er niet naar omkijken. ( er zijn nog alternatieven uiteraard )
                    www.milla-it.be - Snelle webhosting aan lage prijs met persoonlijk contact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                      Hallo, dit vind ik toch wat kort door de bocht.
                      Ik zie LR als een digitale donkere kamer.
                      Met een klassiek opleiding fotografie en jaren ervaring in een analoge donkere kamer kan ik wel stellen dat hetgeen je met LR kan doen aan bewerkingen je nooit kunt bereiken in een klassieke donkere kamer, vooropgesteld dat je het houdt met normale fotografische bewerkingen en niet met het echt manipuleren (het betere knip en plakwerk) van je beelden. Ik gebruik LR voor 95% voor het bewerken van mijn foto's. In bepaalde gevallen stap ik over naar Silver Effex en slechts in uitzonderlijke gevallen ga ik door naar Photoshop.
                      Och ja, dat is natuurlijk hoe je het bekijkt. Persoonlijk vind ik aanpassingen van belichting, tint en tone niet echt fotobewerkingen, maar basis tools om je foto te verbeteren en aan te passen naar je smaak (akkoord met LR4 gaat dit al heel ver). Wat hier belangrijk is is dat LR deze aanpassingen niet invasief doet, maar de historiek van de bewerkingen bij houdt in zijn database.
                      Het is daarom essentieel dat de back-up van deze database mee opgenomen wordt in je globaal back-up systeem. Database kwijt = alle bewerkingen kwijt. Tenzij je natuurlijk je RAW bestanden niet bij houdt
                      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
                      X