Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jullie werkvolgorde in Lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Jullie werkvolgorde in Lightroom

Hallo,

Ik vroeg me af hoe jullie te werk gaan in lightroom na terug te zijn gekomen van vakantie. Gooien jullie eerst alle onbruikbare foto's weg, of bewerken jullie gewoon alleen de foto's die bruikbaar zijn. En maken jullie aparte verzamelingen voor persoonlijk gebruik, en fotografie? Of hebben jullie andere manieren?

Laat maar horen
    ---

Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

Re: Jullie werkvolgorde in Lightroom

Weggooien-alleen de echt mislukte, maar dat gaat meestal al in de camera.

per upload in een map met de volgende naam: cameranaam - datum - tijd(NikonTransfer)

dan foto's geïmporteerd in LR en van keywords voorzien en hier vind ook de splitsing plaats zoals bij jouw: persoonlijk en fotografie

fotobewerken van boven naar onderderen in het instellingenvenster en gelijksoortige foto's synchroniseren.

exporteren, die nodig zijn voor: afdruk, web enz.. met de bijbehorende exportinstellingen naar usbstick of website.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Interessant dit, hier valt voor mij ook nog wel wat over te leren denk ik.

Als ik van vakantie terug kom heb ik inderdaad altijd super veel foto's.
      Deze foto's zitten in mijn geheugenkaart in ontzettend veel losse mappen.
      Thuis zet ik al deze RAW bestanden op een externe harde schijf. Nog steeds in de aparte mappen. Maar wel in een duidelijke map van die vakantie.

Als ik Lightroom open maak ik een nieuwe catalogus aan. Deze zet ik op de interne harde schijf op mijn laptop. In een map van die vakantie.
      Dan start Lightroom uit zichzelf opnieuw op. Dus in de nieuwe Catalogus.
      Daar importeer ik alle RAW foto's in, en daar staat verder ook niks in van andere vakantie of iets dergelijks.

Dan begin ik met selecteren, de hele slechte foto's (die je eigenlijk gewoon niet moet maken) gooi ik weg. Gewoon een beetje snel er doorheen scrollen.

Dan ga ik ergens beginnen met bewerken. Ik begin dus niet per se aan het begin.
      Als ik tevreden ben over een foto geef ik deze een vlag. Als ik klaar denk te zijn zet ik een filter aan. De vlaggen. Dan komen dus in de bibliotheek alleen de foto's met vlag naar boven. Deze exporteer ik naar de map van die vakantie in een submapje "export".

De rest van de foto's laat ik gewoon staan in de Catalogus en op de externe harde schijf. Voor het geval ik ze toch een keer wil bewerken. En als mijn pc BOEM zegt, heb ik alle RAW bestanden nog op de externe harde schijf.

Het voordeel van deze manier is dat alles gescheiden staat. Alles heeft een eigen Catalogus. Als je een andere Catalogus wilt openen ga je gewoon naar bestand > Catalogus openen. De catalogus (Lrcat bestand) kun je gewoon vinden in je map van die des betreffende vakantie.

SUCCES!!!
      Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
        Het voordeel van deze manier is dat alles gescheiden staat. Alles heeft een eigen Catalogus.
        Wat is hiervan het voordeel? Als je weet dat je foto hebt gemaakt van de XXXX, maar niet meer wanneer kun je hem ook niet vinden. Alles in één catalogus en je zoekt op XXX en je hebt hem en misschien een paar meer.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik zoek de foto's nooit op trefwoorden

Comment

Mijn laptop (met LR) gaat mee op vakantie, alsook een kleine draagbare externe HD.
            Iedere avond worden mijn RAWopnamen opgeladen in LR.
            Bij het opladen(op één map) krijgen de foto's Plaatsnaam+ doorlopende nummer en gaan naar de ondermap met de streeknaam + jaartal. Bijvoorbeeld Plogoff 9543 in de map Bretagne 2012.
            De fotos worden ook meteen voorzien van zo veel mogelijk labels (omdat die gegevens nog vers in mijn geheugen zitten). De map zit opgeslagen in de externe HD (zakformaat)

Thuis gekomen gaan de foto's van de HD zakformaat naar mijn MAC. Volgt een eerste selectie op groot scherm (gebruik makend van de vlag met het kruisje).
            Hetgeen overblijft wordt afgewerkt in de volgorde van de panelen.
            De eerste verandering is wel een mogelijke verbetering van de compositie.
            Daarbij wijk ik dikwijls af van de 3/4 of 10/16 verhouding. Ik maak ook vierkante foto's.
            Ik heb een zwak voor de gulden snede maar ben daar niet fanatiek in.
            De opnames krijgen ook meteen een aantal sterren.
            Het verscherpen gebeurt in functie van het gebruik: projectie/print/fotoboek.
            Uiteraard volgt ook een back-up naar een ext HD (2 TB )
            Last edited by Paul C.; 27 mei 2012, 20:02.

Comment

Kaartjes importeren in Lightroom.
              Elk jaar maak ik een nieuwe cataloog. Aan het eind van het jaar wordt deze cataloog opgenomen in een grote MAIN, dus de foto's zijn of van het jaar of van vorige jaren.
              Bij het importeren omzetten in DNG, en importeren op de HD van de MBP onder de mapstructuur: jaar/maand/dag Toewijzen van algemene keywords om nadien alles terug te vinden. Tegelijk pas ik een preset toe met wat ik toch op elke foto toepas: verscherpen, vibrance, clarity, ruisreductie en lenscorrectie, geen van allen optimaal of volle bak, maar dusdanig dat het nadien kan bijgesteld worden.

Eerste keer import overlopen, x voor de rejected, 3 sterren voor de uitblinkers, aanvullen van keywords waar nodig.

Filteren op 3 sterren en beginnen met de aanpasingen, van boven naar beneden in de develop module, indien nodig extern naar CS of NIK filters. Als er iets goeds uit komt sterren verhogen naar 4 of 5, 5 is klaar voor publicatie.

De cataloog van het lopende jaar staat gebackupped in TimeMachine, af en toe kopieer ik de map 2012 uit afbeeldingen nog eens extra. Aan het eind van het jaar verhuis ik de map van het jaar naar een externe schijf (die ook een backup heeft).
              Lightroom cataloog staat op backup elke week, voorlopig frequent genoeg.
              Last edited by Zappa; 17 mei 2012, 15:09. Reden: preset toegevoegd

Comment

Ik neem mijn laptop (en een schijf) mee. Dan zie ik wat voor lens ik heb gekocht, en hoe het 's anderendaags beter moet. Anders maak ik de hele vakantie dezelfde fout.
                Als iemand de foto wil schrijf ik de nummer op mijn naamkaartje. Dan kunnen ze er in januari naar vragen, als ze hem dan nog niet gekregen hebben.
                Meestal stuur ik ze echter allemaal naar 1 adres, waar iedereen is gekend die erop staat.
                Tegen dan ben ik er al lang op uitgekeken. Behalve op die ene, natuurlijk. Of maximum tien, als ik mezelf weer eens heb overtroffen.
                Om die dan in mijn puinhoop nog terug te vinden, gooi ik nu en dan ene weg.
                Of ik ga een andere nog te doen vinden, dat kan ook.
                Ik klick daarvoor op een datum, en laat me verrassen.
                Echt!
                Last edited by Poza; 19 mei 2012, 13:53.

Comment

De configuratie : Ik heb PC in een midi tower config waarop Windows 7 en Linux draaien. Beide OS'sen staan op de eerste harddisk in dual boot. De tweede hardisk bevat al de foto's en de derde is qua data een exacte copy van de tweede maar geformatteerd in ext4 zodat die voor Windows onzichtbaar is (syncro via Linux met Unison). Hiernaast heb ik een externe HD die via Linux en "Back in Time" een snapshot neemt van de derde (vergelijkbaar met Apple Timemachine)

De workflow
                  - Kaartjes via Lightroom importeren op de tweede hardisk onder de map "Nieuwe Fotos" Lightroom zet deze netjes in mappen eerst per jaar en dan per dag.
                  - De foto's bekijken, naar de map met de foto's gaan, "Caps Lock" indrukken en dan de beelden openen ("E").
                  - Ik geef direct een quotering, 1-3 = sterretjes of "x" voor de echt mislukte (door Caps Lock actief te zetten zal Lighroom na een quotering direct naar de volgende foto gaan)
                  - Op het einde direct "Ctrl backspace" om de geweigerde foto's ogenblikkelijk in de prullenmand te gooien.
                  - Dit herhalen per dag.
                  - nadien de foto's nog eens deftig bekijken, bewerken (indien nodig) en herquoteren (met Caps Lock aktief) 1-5 en alles onder de drie sterren gaat weg.

Mijn main boomstructuur binnen Lightroom :
                  - Fotoalbum : familie kiekjes
                  - Macro
                  - Fotoshoots
                  - .....

Deze zijn dan nog eens onderverdeeld in jaartallen, thema's,....

- Aanmaken van een nieuwe map onder Lightroom
                  bvb : - Fotoalbum
                  - 2012
                  - April
                  - 25-04-2012 Skivakantie
                  en in de laaste sleep ik binnen Lightroom al de foto's vanuit de mappen onder "Nieuwe Fotos" die ik wens te behouden. Belangrijk is dat alles onder Lightroom gebeurd. Nooit via Windows explorer werken !!!
                  Om de RAW's naar bvb JPG te zetten heb ik binnen Lightroom een gebruikers export aangemaakt die onder de map van de RAW's (hier 25-04-2012 Skivakantie) een map JPG of JPG 1024 of TIFF maakt. Op die mannier staan alle foto's netjes bij elkaar en is de Backup ervan eenvoudig.... amai wa ne boterham
                  Last edited by Rudy M.; 19 mei 2012, 14:11.
                  Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Iedereen gebruikt LR natuurlijk zoals ie wil, maar ik zou toch - zeker aan beginners - aanraden om zoveel mogelijk met één catalogus te werken. Dan haal je namelijk het onderste uit de bibliotheek-mogelijkheden. Als je bv. met één catalogus per reis werkt, om nu het voorbeeld van reisfotografie aan te halen dat hierboven aangehaald werd, en je wil een fotoalbum of een diavoorstelling maken met je beste foto's van je laatste 10 reizen, dan gaat dat niet, of toch niet eenvoudig.
                    Heb je één catalogus (waarbij je toch nog onderverdelingen per reis kan maken door de foto's van verschillende reizen in verschillende mappen te zetten en/of te keyworden met de verschillende reisbestemmingen en/of in verschillende verzamelingen te zetten) dan is het een fluitje van een cent om een verzameling 'mijn favoriete reisfoto's' te maken die al je favoriete foto's samenbrengt. Je zou er zelfs een slimme verzameling van kunnen maken.

Just my 2 cents :-)
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Dan zoek je in je verkenner toch gewoon die foto's van de 10 reizen bij elkaar, zet je in een map, maakt een nieuwe catalogus en importeert ze? Lijkt me vrij eenvoudig. Het enige nadeel is dat ze dan dubbel op je schijf staan.

Comment

Beste Piet, kleine nuance wat de slimme verzamelingen betreft, die kan je niet simpelweg van cataloog veranderen moest je dat willen. Tenzij je die exporteert als catalogus en dan weer importeert, en dat is een heel gedoe.
                        Of ik begrijp dat verkeerd natuurlijk.

Comment

De bedoeling van LR's Bibliotheek module is net dat je niet in de verkenner die foto's moet gaan zoeken en de workflow die jij beschrijft net niet meer moet gaan gebruiken. Maar... daarvoor moet je wel met één catalogus werken.

Het feit dat de foto's dubbel op je schijf staan is maar één van de nadelen. De verkenner toont ook geen Lightroom-bewerkingen en al zeker geen virtuele kopieën die je in je Catalogus zou aangemaakt hebben.
                          En wat als je beslist om een foto nog wat bij te werken? In welke catalogus doe je dat dan? In de 'greatest hits' of in de catalogus van die eigenlijke reis...

Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
                          Dan zoek je in je verkenner toch gewoon die foto's van de 10 reizen bij elkaar, zet je in een map, maakt een nieuwe catalogus en importeert ze? Lijkt me vrij eenvoudig. Het enige nadeel is dat ze dan dubbel op je schijf staan.

Comment

Ik bedoel gewoon dat als je in één catalogus werkt, je aan je beste foto's (ongeacht tijdens welke reis die gemaakt zijn) een trefwoord 'favoriet' of een 5-sterrenrating of whatever kan geven, en dat je dan een slimme verzameling kan opzetten die automatisch die foto's indexeert.
                            Het klopt dat die slimme verzamelingen niet zomaar gedeeld worden over verschillende catalogi, vandaar mijn punt om zoveel mogelijk met één catalogus te werken.

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                            Beste Piet, kleine nuance wat de slimme verzamelingen betreft, die kan je niet simpelweg van cataloog veranderen moest je dat willen. Tenzij je die exporteert als catalogus en dan weer importeert, en dat is een heel gedoe.
                            Of ik begrijp dat verkeerd natuurlijk.

Comment

Ben ik de enige die dit anders ziet en doet ?
                              LR is voor mij een vervanger van het donker-kamer-werk (vandaar ook zijn naam).
                              iedere avond als ik foto's genomen heb, worden die via een kleine kaartlezer naar de PC, of laptop of externe HD gekopieerd. Deze kopy gaat via een eigen geschreven progje dat tevens een paar controles doet en er steeds voor zorgt dat alles netjes onder een dag-kaart-volgnummer worden opgeslagen dit naar 1, 2, 3, ... drives naar eigen keuze. (Eénmalige parametrizering).

De selectie gaat hard, maar dat pas na een paar dagen zodat het wouw-effect van opmerkelijke situaties iets genivelleerd wordt en ook de foto-kwaliteit een evenwaardige aanrekening geniet. Dit gaat met bv irfan dat sneller dan LR en CS6 de foto's leest en toont. In LR stoort mij vooral de wachttijd tussen het eerstmalig tonen van de foto en dan de oplaad-boodschap eer het beeld in scherp wordt getoond. Dit alles duurt langer dan gewoon de NEF's te openen met Irfan.

Slecht wordt zoviezo van de werkfolder weggegooid. In de backup-folders (via parameter heb je 1, 2, 3 backupfodlers) doe ik dat niet. Ook ik durf wel eens te twijfelen

In LR wordt de foto dan naar eigen smaak behandeld (wat we vroeger in de donkere kamer deden).
                              na bewerking en opslag naar een jpg worden de beelden in een eigen progje in een catalogus bewaard. Daar worden trefwoorden gezet, afgenomen, .... Lijkt bombastistisch maar dit loopt heel vlot en snel.

Vroeger bewaarde mijn vader de foto's en de negatieven genomen in de donker kamer op een andere plaats en dat in een gestructureerde kast. Dit doe ik ook en vandaar het afzonderlijke progje.

Op een 3-tal schijven (ook Externe HD) worden samen met het kast-progje de foto's bewaard (NEF en bijhorend XMP, een geresizede foto op max 1024-768 en een thumb).
                              Dit alles verloopt automatisch en alles staat in een parameterbestand.

Dit geeft als voordeel dat ik de externe HD kan meenemen en om het even waar op een laptop kan koppelen en zo zonder LR, ... de foto's kan bekijken en opzoeken.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                              X