Hallo,
Omdat ik veel te maken heb met grote bestanden die moeten verkleind worden voor het web, wou ik eens een goede oplossing vinden om kartelranden te voorkomen, die zich gewoonlijk vormen op contrastrijke, schuine lijnen.
Zoals hier het stuur van de motor.
Ik heb al diverse methoden geprobeerd in Gimp zoals verkleinen in meerdere stappen, naverscherpen met onscherp masker enz. Probleem is dat ik nog niet echt een goede methode gevonden heb waarbij ik geen kartelranden zie op verkleinde foto's.
Is het eigenlijk überhaupt mogelijk om perfect te verkleinen?
Ik doe de upload meestal op mijn eigen domein of op Pbase, dus daar ligt het niet aan.
Hier in mijn computer zie ik de randen ook.
Comprimeren doe ik meestal tussen de 75 en 90%.
Zijn er opties bij het comprimeren waar ik rekening mee kan houden?
Dank bij voorbaat voor eventuele tips.
Omdat ik veel te maken heb met grote bestanden die moeten verkleind worden voor het web, wou ik eens een goede oplossing vinden om kartelranden te voorkomen, die zich gewoonlijk vormen op contrastrijke, schuine lijnen.
Zoals hier het stuur van de motor.
Ik heb al diverse methoden geprobeerd in Gimp zoals verkleinen in meerdere stappen, naverscherpen met onscherp masker enz. Probleem is dat ik nog niet echt een goede methode gevonden heb waarbij ik geen kartelranden zie op verkleinde foto's.
Is het eigenlijk überhaupt mogelijk om perfect te verkleinen?
Ik doe de upload meestal op mijn eigen domein of op Pbase, dus daar ligt het niet aan.
Hier in mijn computer zie ik de randen ook.
Comprimeren doe ik meestal tussen de 75 en 90%.
Zijn er opties bij het comprimeren waar ik rekening mee kan houden?
Dank bij voorbaat voor eventuele tips.
Comment