Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak ik deze animated gif?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe maak ik deze animated gif?

Goedemiddag,

Naar aanleiding van de respons op een topic (die ik in chitchat plaatste) wens ik hier toch nog wat hulp op te vragen ivm uitwerking concreet idee.

Ik wil een gif animated maken, nl. een rechthoek van 490 x 200 pixels, die ik inkleur en waarin ik tekst plaats. Maar die tekst moet zodanig geanimeerd worden dat de hele tekst letter na letter op de gif verschijnt tot en met het laatste karakterteken. En daarna begint het opnieuw. Uit wat ik al gelezen heb, begrijp ik dat ik in PS dan eerst zoveel lagen moet maken als er letters of karakters in m'n te animeren tekst geschreven staan, klopt dat?
    Stel dat m'n tekst de volgende is: "hier komt hij dan" - dan moet ik 17 lagen maken (spaties inbegrepen) - op ingekleurde rechthoek - in PS? Deze lagen vervolgens tot een animatie in Adobe's ImageReady gaan maken?
    Als dat zo is, hoe krijg ik dan het gewenst animerend effect? Kan iemand mij dat uitleggen? Alle tips zijn welkom

Groeten,
    Extranjero

Neen, 18 lagen ...17 lagen met elke keer een letter meer en één laag met alleen je vierkant.
    Wat doe je .. je tekent je laag met je vierkant
    Deze laag copieer je 18 keer
    Dan met de Type(T) tool zet je jouw tektst
    Deze copier je 17 keer
    Dan zorg je dat je (van bovenaan naar beneden) bij elke Tekstlaag een letter minder hebt
    Dan sorteer je de lagen zodat je elke keer (van boven naar beneden gezien) een tekstlaag, een vierkant, terug een tekst laag, terug ...tot de onderste laag een vierkant
    Dan ga je terug op de bovenste laag(namelijk de tekstlaag met de volledige tekst) staat(in het layers scherm) en doe je control+e (=die laag samenvoegen met de laag eronder)
    Dan doe je 16 keer hetzelfde, namelijk op de tekstlaag eronder gaan staan en control+E

Je houdt dan over 18 lagen, één met alleen een vierkant erop en 17 met een vierkant en tekst, elke laag zal een letter meer hebben ten opzichte van de onderste laag

Zie als voorbeeld [IMG]http://members.chello.be/cr26466/hier.PSD

Druk dan op de knop om naar imageready te springen (zie a op onderstaande image)
    Als je het animation veld niet ziet ga naar windows en selecteer daar animation
    Klik dan op de knop waar pijl B bij staat en selecteer waar pijl C bij staat "make frames from layers"

In het animation scherm moeten dan 18 frames komen te staan (in mijn voorbeeld dus 5)
    Onder elke frame staat 0sec. met een pijltje, druk op dat pijltje en selecteer hoelang die frame zichtbaar moet zijn .. en dit bij elke frame !!!

Ik heb gezet, de eerste en de laatste frame 0.5 seconden en de anderen 0.2
    Tevens heb ik gezet forever zodat de frames in een loop worden weergegeven

Bewaar het met save optimzed as en wil je alleen de gif, met de optie images only

en dan krijg je dit

Comment

Een tip: maak eerst een laag met de complete tekst en dan steeds bij het kopie ervan de letters weghalen, dan blijft de letter over die je moet hebben anders krijg je ze niet mooi naast elkaar.
      Dag dag
      Vonne
      The only real failure is to give up trying!

http://www.yvonnew.com
      http://www.vonne.web-log.nl
      and HFC forever!

Comment

Kijk eens hier : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=40893 ; dit verwijst allemaal naar mijn website en er staan een paar animaties tussen, het principe van de animaties is steeds hetzelfde.
        This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
        My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

Comment

Hallo Phillippe,

Je scherm afdruk is iets te groot voor het forum, zou je zo vriendelijk willen zijn deze iets aan te passen.

Zeer mooie duidelijke uitleg overigens.

Grtz Willem
          Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

Comment

oeps, niet gezien, aangepast

Originally posted by BD Moderator Fotobew.
            Hallo Phillippe,

Je scherm afdruk is iets te groot voor het forum, zou je zo vriendelijk willen zijn deze iets aan te passen.

Zeer mooie duidelijke uitleg overigens.

Grtz Willem

Comment

Heel erg bedankt allen
              Komend weekend zal ik mezelf 'ns goed aan het werk zetten, en met jullie tips moet er vast wel iets lukken. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,
              Extranjero.

Comment

Omdat ik niet kan wachten tot in het weekend, probeer ik het nu al even uit.

Originally posted by PhilippeVDP
                Neen, 18 lagen ...17 lagen met elke keer een letter meer en één laag met alleen je vierkant.
                Wat doe je .. je tekent je laag met je vierkant
                Deze laag copieer je 18 keer
                Dan met de Type(T) tool zet je jouw tektst
                Deze copier je 17 keer

Tot hier lukt het mij wel

Dan zorg je dat je (van bovenaan naar beneden) bij elke Tekstlaag een letter minder hebt

Hier loopt het fout; ik heb dus m'n volledige tekst voor het eerst ingetypt, en deze layer dan 17 x gekopieerd. Wanneer ik op een kopie een letter weghaal met de backspace, komen alle letters redelijk op elkaar te staan?! (Is het trouwens de bedoeling dat er tussentijds ook telkens gesaved wordt?) Als ik bij copy_2 weer een letter weghaal, dan komt de rest van de letters nog dichter op elkaar te staan. Is dit normaal?

Dan sorteer je de lagen zodat je elke keer (van boven naar beneden gezien) een tekstlaag, een vierkant, terug een tekst laag, terug ...tot de onderste laag een vierkant
                Dan ga je terug op de bovenste laag(namelijk de tekstlaag met de volledige tekst) staat(in het layers scherm) en doe je control+e (=die laag samenvoegen met de laag eronder)
                Dan doe je 16 keer hetzelfde, namelijk op de tekstlaag eronder gaan staan en control+E

Je houdt dan over 18 lagen, één met alleen een vierkant erop en 17 met een vierkant en tekst, elke laag zal een letter meer hebben ten opzichte van de onderste laag

Zie als voorbeeld [IMG]http://members.chello.be/cr26466/hier.PSD

Druk dan op de knop om naar imageready te springen (zie a op onderstaande image)
                Als je het animation veld niet ziet ga naar windows en selecteer daar animation
                Klik dan op de knop waar pijl B bij staat en selecteer waar pijl C bij staat "make frames from layers"

In het animation scherm moeten dan 18 frames komen te staan (in mijn voorbeeld dus 5)
                Onder elke frame staat 0sec. met een pijltje, druk op dat pijltje en selecteer hoelang die frame zichtbaar moet zijn .. en dit bij elke frame !!!

Ik heb gezet, de eerste en de laatste frame 0.5 seconden en de anderen 0.2
                Tevens heb ik gezet forever zodat de frames in een loop worden weergegeven

Bewaar het met save optimzed as en wil je alleen de gif, met de optie images only

en dan krijg je dit

Comment

ik vermoed dat dan de letters niet links ge-aligneerd staan maar dat bv centraal aligneren geselecteerd is ...

Zodra je op T gedrukt hebt moet je in photoshop eens bovenaan kijken, daar staan 3 knoppen met elk 5 lijntjes horizontaal ... druk eens op de linkse knop (left align) en probeer nog eens

Comment

Originally posted by FireFox
                    Kijk eens hier : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=40893 ; dit verwijst allemaal naar mijn website en er staan een paar animaties tussen, het principe van de animaties is steeds hetzelfde.
                    Op uw site kan ik ook veel nuttige informatie vinden; bedankt voor het te kennen geven

Groeten,
                    Extranjero.

Comment

Doel is bereikt! Bedankt voor alle hulp.

Groeten,
                      Extranjero

Comment

Working...
                      X