Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom edit in Photoshop kleurverschil

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom edit in Photoshop kleurverschil

Ik heb het niet via de zoekopdracht gevonden.

Als ik via Lightroom een (Raw) foto bewerk naar Photoshop via edit in, dan merk ik direct een klein kleurverschil tussen LR en PS. Mijn instellingen in LR zijn ingesteld in Tiff Adobe RGB voor een bewerking in PS.

Komt dit omdat mijn kleurruimte in PS niet op adobe rgb is ingesteld? Of is er een andere reden voor? Ik dacht dat het verschil tussen AdobeRgb en sRGB op het scherm niet zo groot was.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Re: Lightroom edit in Photoshop kleurverschil

Ik dacht dat het verschil tussen AdobeRgb en sRGB op het scherm niet zo groot was.
    Duidelijk verkeerd gedacht dus , zorg er inderdaad voor dat je kleurprofiel in Photoshop ook RGB is en zo mogelijk ook RGB kiezen voor je fototoestel.
    Voor het web of voor afdrukcentrales kan je dan bij het opslaan het sRGB profiel toekennen.

Comment

Men camera's stonden altijd al op Adobe RGB net als men external edits voor LR dat wist ik. Maar over photoshop heb ik me nooit druk gemaakt, en dat stond dus nog in sRGB. Bij deze is het kleurverschil dus helemaal weg!

Ik ging er wat vanuit dat je een foto opent in PS, die kleurruimte Adobe RGB heeft, geopend wordt in de bevattende kleurruimte. Maar dat is dus niet zo?! Een Adobe RGB werd bij mij geopend en weergegeven in sRGB.

Thx!
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

lightroom werkt intern met een kleurruimte vergelijkbaar met prophotoRGB.
        als je naar PS gaat wordt dit in jou geval omgezet naar adobeRGB.
        vandaar de kleurverschillen.

Comment

Ik werk niet met LR maar heb toch ook een vraagje over die profielen.
          Bij mij staat het kleurprofiel op sRGBiec61966-2.1 (men heeft mij ooit gezegd dat dit het meest gebruikte is)
          Ik heb ook nog de mogelijkheid tussen adobeRGB en appleRGB.
          Laat ik het op het bestaande profiel staan voor het laten afdrukken van foto's bij afdrukcentrales?
          Bij de voorkeuren in ps heb ik ook nog kleurkiezer waar ik de keuze heb tussen adobe en apple (staat nu op adobe). Of heeft dit niets met het eerste te maken.
          Vind dit geen makkelijke materie.
          Alvast bedankt.
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

sRGB is ontwikkelt om te voldoen aan de karakteristieken van een beeldscherm, en adobeRGB is meer gericht op afdruk (CMYK)

Vroeger konden (betaalbare) beeldchermen enkel sRGB weergeven nu ook adobeRGB
            Is de reden dat sRGB veel gebruikt wordt

volgende afbeelding toont verschil tussen sRGB en adobeRGB

Meeste printcentrales werken met sRGB enkel uitzonderingen ondersteunen adobeRGB.

Zou in jou geval sRGB blijven gebruiken

Comment

Working...
            X