Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over subtiele kleurnuances in luchten (zonsondergangen...)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje over subtiele kleurnuances in luchten (zonsondergangen...)

Ik dacht dat de instelling aRGB-sRGB in de cam geen rol spelen als je RAW gebruikt ?

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
    Ik weet nu niet of ik met deze stelling juist ben:
    Je fotografeert in sRGB. wat bij aanvang een kleinere kleurruimte heeft dan aRGB.
    Daar is niets mis mee, maar waarom zet je het bestand dan om tijdens de bewerking op aRGB ?
    Het is onmogelijk om meer kleuren te halen uit uw bronbestand dat al in sRGB is genomen.
    Voor mijn producten op mijn site fotografeerde ik ook eerst in aRGB en dan zitten klooien met de kleurprofielen , terwijl het uiteindelijke doel was de foto online te plaatsen in sRGB.
    Het leek mij het beste de totale workflow in hetzelfde profiel te doen, gebaseerd op het uiteindelijk doel.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Comment

Mijn probleem heeft niet zozeer met compressie of grootte te maken, maar vooral met het feit dat ik kleuren verlies bij overgang van aRGB naar sRGB, en dit op vol formaat.

Zal wel eigen zijn aan de kleurruimte dat bij sRGB kleiner is dan bij aRGB zeker ?
      Het is ook zo dat om aan de forumeisen te voldoen (900Px 500Kb) je de kwaliteit bijna nooit op de volle 100% kan zetten (naargelang de foto tss 90 en 97%)
      Bij het uploaden naar photobucket.com kan je in de gratis account ook niet tot 100% gaan.
      Kan dat daar eventueel net het verschil maken ?
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
        Zal wel eigen zijn aan de kleurruimte dat bij sRGB kleiner is dan bij aRGB zeker ?
        wat bedoel je daarmee ? Je post de foto toch in sRGB ?

Comment

Ik dacht dat de instelling aRGB-sRGB in de cam geen rol spelen als je RAW gebruikt ?
          Ja, dat zou kunnen. wist ik niet.

Comment

ja, dat bij subtiele kleurovergangen minder kleuren beschikbaar zijn bij sRGB dan bij aRGB ?

Pffff moeilijke materie, en ik ken er niks van :-s

wat bedoel je daarmee ? Je post de foto toch in sRGB ?
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

ja, dat bij subtiele kleurovergangen minder kleuren beschikbaar zijn bij sRGB dan bij aRGB ?

Pffff moeilijke materie, en ik ken er niks van :-s
              Is inderdaad niet gemakkelijk , het is als het ware een gevecht .
              Kleurprofielen,camera-kalibreren, monitor-kalibreren, printer kalibreren, afbeeldingen online , op prints, posters etc, allemaal anders ik zie ook de bomen door het bos niet.

kan de foto's niet posten in aRGB ? browsers zoals safari ondersteunen dit. maar dan krijg je commentaren van anderen "hé, de kleuren zijn nogal flets ..." (en zo is het altijd iets zeker)

Comment

als ik dit hier lees ,is deze materie ook wat te moeilijk voor mij
                maar ik heb ook al ondervonden dat banding ook gemakkelijk ontstaat na een ruisreductie ,en zeker als je naderhand nog wat schuift met de saturatie

Comment

Hieronder een voorbeeld met de verschillen tussen aRGB (de bovenste) en sRGB (de onderste foto).

Let op de donkere rand rond de zon bij sRGB, en op de banding ook bij sRGB.
                  Niks bewerkt, TIFF vanuit lightroom in aRGB geëxporteerd, en opgeslagen als JPG, de 2e na conversie naar sRGB.

Benieuwd wat jullie zien (graag ook browser vermelden). Ik werk met FF

www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

Comment

Via FF, zie weinig verschil op gebied van donkere rand of banding. Enkel wordt de sRGB iets heviger weergegeven. Misschien ook het scherm vermelden? Hier een HP LP2475w
                    Toevoeging: Als ik de foto's in Photoshop trek zie ik de verschillen beter.
                    Last edited by saintlambert; 28 februari 2012, 19:36.
                    Flickr

Comment

Ik heb hetzelfde scherm, en inderdaad, de verschillen in banding en rond de zon zijn weg hier in de browser, maar de kleuren zijn wel verschillend (sRGB ziet er normaal uit, aRGB doffer van kleur).
                      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                      Via FF, zie weinig verschil op gebied van donkere rand of banding. Enkel wordt de sRGB iets heviger weergegeven. Misschien ook het scherm vermelden? Hier een HP LP2475w
                      Toevoeging: Als ik de foto's in Photoshop trek zie ik de verschillen beter.
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

* Browser zelf maakt bij mij niet veel verschil uit (safari, firefox, chrome) (allen ondersteunen aRGB op apple)
                        * Scherm maakt wel veel uit, op laptop beter te zien dan iMac. Slechte kijkhoek vergroot het probleem wel erg, waarschijnlijk daarom duidelijker op laptop. (iMac 27" en MacBookAir 13" schermen)
                        * aRGB zie ik een kleine maar redelijke duidelijke halo rond de zon en zéér minieme banding in berglandschap. Banding in het landschap is niet echt storend, je moet het echt weten en er naar zoeken om het te zien, maar het is er wel degelijk.
                        * sRGB zie ik meer zichtbare banding in het landschap en een duidelijkere en veel grotere halo rond de zon. Het is nochtans wél duidelijk beter van banding dan de in SC geposte versie (en iets meer ruis?)?
                        * doffere kleuren van aRGB hier zijn ook duidelijk
                        D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                        500px FaceBook

Comment

Ben verre van expert maar hiernaar voor zoverre ik er iets van begrijp...
                          - aRGB heeft een grotere colorspace dan sRGB maar het aantal kleuren is even hoog bij sRGB
                          - bijgevolg liggen de kleuren dichter bij elkaar bij sRGB dan aRGB (en kan sRGB impliciet beter gradaties weergeven maar dan binnen zijn beperkter kleurenspectrum)
                          - De verschillende kleuren die kunnen weergegeven worden door aRGB en sRGB zijn dus ook niet exact dezelfde. Er moet dus omgerekend worden...
                          - Kan die omzetting (afronding of whatever) ervoor zorgen dat 2 kleuren met 1 bit kleurverschil per kanaal uiteindelijk omgerekend wordt naar 2 kleuren die 2 bits verschil geven per kanaal?
                          Als dat zo zou zijn dan zou je voor foto's die als primair doel webdisplay hebben eigenlijk beter direct naar sRGB gaan en aRGB overslaan. Voor high-end printing of personal display op goede monitors (die de extra kleurspace van aRGB kunnen weergeven) in aRGB blijven werken.
                          Maar opnieuw, dit is mijn beperkte begrip van de materie, als er experts zijn die mij willen verbeteren, by all means please....
                          D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                          500px FaceBook

Comment

for what it is worth...aRGB versie ziet er bij mij beter uit (enkel die helder gele band direct rond de zon), bij de sRGB versie zie ik een extra band zo'n cm rond de zon. De aRGB versie is dan weer iets grauwer van kleur, en de sRGB lijkt wat gesatureerder (in google chrome)
                            facebook

500px

Comment

Vreemd dat het er in Photoshop anders uit ziet...

Maar nu is mijn probleem nog niet opgelost

Exporteren naar sRGB geeft minder speelruimte bij bewerking, en dus sneller risk op banding.

Exporteren naar aRGB geeft meer ruimte bij bewerking, maar dan verlies je kleurtinten als je converteert naar sRGB, wat uiteindelijk toch nog het beste is voor web publishing ?

Of doe ik de conversie naar sRGB niet goed ?
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Vreemd dat het er in Photoshop anders uit ziet...

Maar nu is mijn probleem nog niet opgelost

Exporteren naar sRGB geeft minder speelruimte bij bewerking, en dus sneller risk op banding.

Exporteren naar aRGB geeft meer ruimte bij bewerking, maar dan verlies je kleurtinten als je converteert naar sRGB, wat uiteindelijk toch nog het beste is voor web publishing ?

Of doe ik de conversie naar sRGB niet goed ?
                                heb je een test foto die je niet eerst van srgb naar argb hebt gezet?
                                Ik vraag me af wat daarmee gebeurt. De werkruimte maakt voor de camera niet uit, het kleurprofiel wel. je converteert eigenlijk een kleurprofiel van de ene werkruimte naar de andere.
                                https://www.naturephotoportal.com/

Comment

Working...
                                X