Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 600D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 600D

Dag allemaal,
    Ik heb enkele vragen in verband met jpeg en raw.
    Wat is eigenlijk de beste kwaliteit? (toestel = canon 600d)
    Hoe groot zijn de afbeeldingen dan, dus hoe groot moet mijn geheugenkaart zijn?
    Je hebt ook jpeg+raw als ik het niet verkeerd voor heb, wat is dat dan?
    Is het juist als ik zeg dat je de raw bestanden allemaal in 1 keer kunt omzetten in lightroom 3?

Alvast bedankt,
    Pieter
    Canon 600D + 18-55mm IS II

Re: Canon 600D

Ik heb een 7D, en ik vermoed dat de bestandsgroottes nogal overeenkomen met die van de 600D; ze zullen er in ieder geval niet ver af zitten.
    Ik schiet in JPG (L - hoogste kwaliteit) en een JPG is bij mij een 7 à 9MB groot (de eerste die ik daarnet aanklikte, eentje met heel veel kleurtjes, was 9,5MB ) en in RAW
    De overeenstemmende RAW-bestanden zijn rond de 25MB groot.
    Ik werk met een 8GB CF kaart en daar kunnen zo'n 250 foto's op (in JPG+RAW).
    Het klopt dat je de RAW bestanden b.v. via Lightroom in één keer kunt omzetten (naar JPG neem ik aan), je hebt (of je maakt) daar een preset voor, maar ik zal enkel die RAWs aan (de bibliotheek van) LR3 toevoegen die ik met dat programma wil bewerken, want ik gebruik ook andere RAW-omzetters.
    Last edited by LesC; 13 februari 2012, 11:17. Reden: en in RAW toegevoegd
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

@LesC
      Je brengt ons in de war: je zegt dat je JPG schiet en dan ga je verder met de benodigde ruimte voor JPG+RAW om te eindigen met wat je met je RAW's doet in LR.

@TS
      Verschil tussen JPG en RAW wordt NIET in kwaliteit uitgedrukt.
      Bij JPG schieten wordt de omzetting van de ruwe sensordata IN het toestel uitgevoerd met de instellingen van dat toestel op het moment van het knopje drukken.
      Bij RAW draag je de ruwe sensordata over naar je computer waar je er met software die daarvoor gemaakt is een JPG of TIF of nog iets anders van maakt. Nogal wat instellingen van je toestel spelen geen rol: het is de ruwe sensordata waar nog geen bewerkingen zijn op uitgevoerd.

JPG+RAW schieten: dan heb je 2 bestanden: de JPG én de RAW.
      Voordeel daarvan: je kan met de JPG onmiddellijk overweg op je computer als het snel moet gaan terwijl je de RAW kan gebruiken als je met ruimere marges voor fotobewerking wil starten.
      Nadeel: de ruimte op je kaartje en bij de meeste toestellen een vermindering in het schieten van het aantal foto's in 1 "burst".

Wat er op je geheugenkaart kan, kan je lezen in de gebruiksaanwijzing: daar staat een tabelletje in met die gegevens.

O.a. LR laat je idd toe om in één keer al je RAW's om te zetten naar JPG met bvb standaardinstellingen.
      Maar dat is niet echt de bedoeling: niet elke foto heeft dezelfde instellingen "nodig" om van de RAW een goeie JPG te maken.
      Dan schiet je al even goed in JPG: dan is het resultaat er direct zonder nog te moeten omzetten in batch in bvb LR. En hebben per foto de instellingen van je toestel soms/dikwijls al een correcter resultaat opgeleverd (de recente toestellen zijn daar zeer goed in) dan de standaardinstellingen van je RAW-converter.
      Die standaardinstellingen zijn meestal wel al heel goed hoor... maar wat extra geschuif met de schuivertjes is meestal wel nodig.

Mijn ervaring? Schiet in RAW en stop inderdaad wat meer tijd in de conversie naar JPG op je computer. De speelruimte om bij de sturen is groter. Ik gebruik de batch dan voor de weinige keren dat het zeer snel moet gaan. Om vast te stellen dat er nogal wat "platte" plaatjes uitkomen op die manier.

IMHO want iedereen heeft een eigen workflow die hem/haar het best past. Maar 't kan nooit kwaad om een luisterend oor te hebben voor de workflow van iemand anders .
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Bedankt om me erop te wijzen, VIM; ik schiet in JPG en in RAW (nu toegevoegd aan mijn vorige post ). De JPGs laad ik op in iPhoto, terwijl ik de RAWs in Bridge onderbreng. Sommige gaan via Adobe Camera Raw naar Photoshop, andere via LR3, DxO7 of Aperture. Maar eindigen doe ik sowieso in Photoshop.
        Last edited by LesC; 13 februari 2012, 11:17.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ok, danku voor de reacties. Ik denk dat ik wat zal afwisselen, afhankelijk van wat ik met de foto's zal doen. En ik twijfel nog tussen de Sandisk SDHC 16 GB Ultra of de Transcend SDHC 16 GB Klasse 10
          Canon 600D + 18-55mm IS II

Comment

Working...
          X