Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help bij corrigeren histogram

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• help bij corrigeren histogram

Als test heb ik 2 identieke foto's: 1 als referentie (jpeg) en de 2de (raw) de waarvan de kleuren zijn van aangepast. Dit moet ik nu zo goed mogelijk krijgen als de eerste.

Dit histogram is van de originele foto.

Dit is histogram van de foto die ik aan het corrigeren ben naar de de eerste.
    Ik ben er bijna maar krijg het niet beter, kan iemand mij tips geven.
    Alvast bedankt

Re: help bij corrigeren histogram

Oorspronkelijk geplaatst door MTI Bekijk bericht
    Als test heb ik 2 identieke foto's: 1 als referentie (jpeg) en de 2de (raw) de waarvan de kleuren zijn van aangepast.
    Als het echt twee identieke foto's waren, hadden ze ook al een identiek histogram gehad.

Ik denk niet dat je kunt verwachten dat er iemand zegt: dit schuifje iets naar links en dat iets verder naar rechts en dan heb je hetzelfde. Dat is onmogelijk. Ik denk dat je per kleurkanaal moet tweaken om in de buurt te komen en dan nog zal het niet makkelijk zijn. Maar waarom zou je het willen? RAW gebruik je toch om zelf je aanpassingen te bepalen en ze niet over te laten aan de camera?

Die zwarting kan op 4 of 3, dan zit je links al beter.
    Last edited by Leonidas; 28 januari 2012, 10:10. Reden: Probleem met toetsenbord

Comment

Vreemd vertrekpunt. De eerste is wellicht de JPG "ex camera". Maar zoals Leonidas zegt: waarom zou het histogram van de RAW er identiek uit moeten zien?
      Ik gebruik een andere benadering, nl. op basis van het 7-punten systeem van Scott Kelby. Da's ook met de bedoeling om de RAWs er als de "ex camera" JPGs te laten uitzien, maar je hebt uiteraard de vrijheid om ervan te maken wat je wil. Vooraleer ik deze waarden ga tweaken, heb ik een cameraprofiel en een lensprofiel toegepast en de witbalans eventueel aangepast. Dan pas begin ik met algemene exposure en contrast (dat laatste doe ik via de tone curve). Dan lokale aanpassingen (met de adjustment brush), toevoegen van "punch" en kleur (met clarity en vibrance) en tenslotte eventuele "finishing effects". Omdat ik echter sowieso in Photoshop afwerk, zal ik vaak die laatste stap achterwege laten. Het 7-puntensysteem van Scott Kelby vind je achteraan in zijn boek over Lightroom 3, maar je vindt er ook andere boeken over.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Een histogram is een uitstekend hulpmiddel maar moet geen doel op zich worden.
        http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MTI Bekijk bericht
          Als test heb ik 2 identieke foto's: 1 als referentie (jpeg) en de 2de (raw) de waarvan de kleuren zijn van aangepast. Dit moet ik nu zo goed mogelijk krijgen als de eerste.
          Van wie moet dat?
          Waarschijnlijk gaat het makkelijkst met de software, die bij de camera is geleverd, want die heeft waarschijnlijk dezelfde algolritmes als de converter in je camera.

Verder is het niet meer als bezigheidstherapie.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ter verduidelijking:

Ik ga een cursus de fotografie volgen en moet een ingangstest afleggen.
            Eén van de opdrachten is een aantal foto's te corrigeren. Dit waarschijnlijk om te kijken of je foto's kunt verbeteren in lightroom.

De lesgever heeft een foto aangepast "na versie" ( is een jpeg) en dezelfde foto hebben ik ook in raw gekregen om aan te passen (voor versie). Dus is het bedoeling dat ik een foto aflever met bijna gelijkaardige kleuren als hij heeft aangepast.

Er is een foto die mij minder lukt en vandaar dat ik het histogram genomen heb van de foto aangepast door de lesgever en hier heb ik mij dan opgericht om dan bijna hetzelfde histogram te krijgen. Ik krijg de kleuren toch niet 100% naar mijn goesting. Zal waarschijnlijk ook niet kunnen, maar ik ben er zeker van dat het beter kan.

Comment

wow die witbalans staat wel heel erg blauw
              misschien is het de bedoeling om te zien wat je kan en niet kan en ga je er jezelf alleen maar mee kl%ten door "vals te spelen"

ik zou deze tutorials eens bekijken:

vooral development module in detail vanaf 13 en het hoofdstuk erna gaan je wel verder kunnen helpen denk ik
              500px

Comment

Je neemt geen foto's om een mooi histogram te krijgen, maar om mooie foto's te maken !

Sommige foto's moeten onder- of overbelicht genomen worden, omdat het niet anders gaat, of om de werkelijkheid weer te geven, of om artistieke redenen.

De 'blinkies'waarschuwingen vind ik handiger dan het histogram.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                X