Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8 - 16 - 32 bits/kanaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 8 - 16 - 32 bits/kanaal

    Kan er mij iemand in het kort (als dat al mogelijk is) vertellen waartoe die verschillende modi dienen (8 - 16 - 32 bits/kanaal)
    Bij Afbeelding-Modus- kan je kiezen om één van deze drie aan te vinken.
    Ik begrijp niet goed wanneer of waarom je de één of de ander moet instellen ?
    In tutorials staat er soms vermeld dat je bij die of gene bewerking de modus zus of zo moet instellen, maar zonder er bij te schrijven waarom.
    Heb hier reeds via de zoekfunctie trachten op te zoeken, maar vind het jammer genoeg niet (of heb ik niet voldoende gezocht ?)
    Groetjes

  • #2
    Re: 8 - 16 - 32 bits/kanaal

    Misschien niet meteen een antwoord op je vraag (zou ook graag eens een duidelijk antwoord), maar de bits spelen zeker een rol bij de bestandsgrootte. Enkele nuttige posts in deze topic:
    Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: 8 - 16 - 32 bits/kanaal

      Hoe hoger de waarde hoe breder de gradatie in de verschillende kleuren zal zijn....maar ook hoe groter de bestandgrootte zal zijn. Een jpeg is 8 bits en zal sneller banding en andere soorten verlies van beeldkwaliteit op je bestand laten zien door de compressie......in een 16bit file ga je hier minder snel last van hebben.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: 8 - 16 - 32 bits/kanaal

        Een reden om naar minder bits om te schakelen kan zijn omdat sommige filters in Photoshop niet werken met meer dan 8 bits. Het beste is dan om die helemaal niet te gebuiken of pas helemaal aan het eind van je workflow.

        Comment


        • #5
          Re: 8 - 16 - 32 bits/kanaal

          Iedereen bedankt voor de info. Als ik het goed heb kan het geen kwaad de bits/kanaal altijd op 16 te laten staan en indien nodig voor bepaalde filters op 8 te zetten. Ik hoop dat ik dit goed samengevat heb !?
          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: 8 - 16 - 32 bits/kanaal

            Het kan geen kwaad... het levert natuurlijk wel een zwaarder (meer MB) bestand op. Zoals ik boven al zeg: ik werk zolang mogelijk in 16bits.
            Bepaalde filters vragen om 8 bits, zoals Leonidas schrijft. Wat jouw vraagstelling misschien nog kan compliceren is het feit dat CS5 (ik weet niet van vroegere versies) in 64bits of in 32bits kan draaien. Wel... voor bepaalde filters is daar 32bits vereist.
            Ik geloof dat mijn PS (en dat van mijn vrouw) PS voorlopig nog in 32bits draait, maar ik zou eens moeten checken of dat echt nog nodig is...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X