Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote bestanden ps5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grote bestanden ps5

Bedankt voor de duidelijke antwoorden !!! Ik denk dat ik de fout maak op naast de moederbestand(en) ook de afgewerkte psd te bewaren (voor moest er nog iets moeten aan veranderen). Dat neemt veel ruimte en is in 99% van de gevallen onnodig ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cdg116 Bekijk bericht
      Bedankt voor de duidelijke antwoorden !!! Ik denk dat ik de fout maak op naast de moederbestand(en) ook de afgewerkte psd te bewaren (voor moest er nog iets moeten aan veranderen). Dat neemt veel ruimte en is in 99% van de gevallen onnodig ...
      Ik bewaar ook alleen maar de JPG's. Als er iets moet aangepast worden moet ik maar herbeginnen, maar dit verantwoordt nog steeds niet het bewaren van die extreem zware bestanden... Ook als kost opslagruimte niet zo veel meer, je moet het wel allemaal beheren... (en backuppen)

Niet meteen om als voorbeeld te nemen, ieder moet dit voor zich uitmaken, maar voor wat ik er mee doe (persoonlijk gebruik en webpublicatie) volstaat dit zeker meer dan voldoende.

Bovendien bewerk ik mijn foto's zo goed als niet, dus in een handomdraai heb ik de file opnieuw aangemaakt.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cdg116 Bekijk bericht
        Volgende vraag: Welke toestellen, printers kunnen 16 -bit kleurendiepte verwerken en tonen. In hoeverre is het nodig 16-bit mode te gebruiken ....??
        Om het kort te houden : quasi geen. Maar dat is dus ook de bedoeling niet van die 16 bit verwerking. De normale RGB kleurruimte beperkt zich trouwens tot 8 bits (3x = 24 bits, wat dus die truecolor mode is van de meeste huidige beeldschermkaarten). Beeldschermen hebben al genoeg mizerie om dat 100% weer te geven .
        Je RAW bestand heeft dus 12 of 14 bit. Een PC prefereert veelvouden van 8 om efficient te werken, en dus gebruikt men 16 bit.
        Voordeel daarvan is, dat als je fotobewerkingsprogramma rekenfouten (afrondingsfouten) maakt, die worden opgevangen door die bijkomende bits. Bij het bewerken van foto's wordt er nogal wat gerekend...
        Zoals al gezegd : zolang je je foto bewerkt, blijf in 16 bit. Enkel bij de laatste omzetting ga je naar 8 bits. Dat is de beste manier om ermee om te gaan.
        Photoshop kan ook werken in 32 bits, maar dat is helemaal overkill (op dit ogenblik toch).
        Last edited by polleke_cgc; 22 januari 2012, 15:36.
        Groeten,

Polleke

Comment

of een bestand exponentieel in omvang toeneemt heeft ook te maken met de manier van werken die je hanteert in photoshop.
          Nog teveel worden er layers onnodig gedupliceerd.
          Indien je werkt met de aanpassingslagen, bijhorende maskers en andere losse maskers kan men heel veel plaats besparen.(een aanpassingslaag verdubbeld NIET de omvang van je foto)

Ik las hier ook de opmerking over de moeilijkheid van beheren e.d. van grote bestanden.
          Als je degelijk gebruik maakt van programma's als ligthroom of aperture e.a. zou dit een fluitje van een cent moeten zijn.

Blijkbaar zijn er velen blijven hangen in oude niet aangepaste werkwijzes. Ik zou dan ook de meesten aanraden eens goed hun workflow af te wegen tegen de huidige ( en niet eens dure) moderne oplossingen en werkwijzes.

Comment

onthou ook dat je kwaliteitsverlies hebt bij elke keer dat je een jpg opent en weer opslaat. Dan gebeurt er een jpeg-compressie die naargelang de compressiefactor veel of weinig impact heeft op dit kwaliteitsverlies.

Een tiff ofzo (zonder compressie) zal geen dergelijk kwaliteitsverlies hebben, tenzij je een tiff opent, bv met curves helderder maken, opslaan, volgende keer weer openen en met curves weer donkerder maken. Dan "trek" je te hard aan de pixels zodat je kleur-/luminantie-/... -dynamiek verliest.

Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk heb kunnen uitdrukken

Comment

Working...
            X