Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Megabyte per foto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoeveel Megabyte per foto?

Ik heb juist een Canon 1000D + Kitlens 18-55mm aangeschaft en ik kan nu -in tegenstelling tot mijn vorige camera- instellen hoe groot mijn foto's zijn. Deze camera is dus niet zo'n pro-camera die superveel foto's achter elkaar een hele tijd aan een stuk kan schieten.

Mijn vraag: Jullie weten allemaal hoe minder mb's hoe meer en hoe langer je foto's kan nemen in burst... Maar hoeveel megabyte moet een foto nu zijn om toch nog een mooie kwaliteit te hebben en te kunnen croppen zonder een te grote foto in megabytes te hebben?

Graag u tips...

Groetjes Charles.
    CPPlusPhotography Flickr
    CPPlusPhotography Facebook
    CPPlusPhotography on 500 px

Re: Hoeveel Megabyte per foto?

zelfde camera, gewoon Jpeg large. +- 7MB per foto (dacht ik toch)
    In RAW een stuk of 10MB (1mb/megapixel ongeveer)

Optimale kwaliteit want 10MP is nu ook niet super veel als je wil gaan croppen.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
      zelfde camera, gewoon Jpeg large. +- 7MB per foto (dacht ik toch)
      In RAW een stuk of 10MB (1mb/megapixel ongeveer)

Optimale kwaliteit want 10MP is nu ook niet super veel als je wil gaan croppen.
      Hoe kom jij aan 7 megabyte per foto?
      Als ik het grootste bestand neem dus de grootste van de jpeg larges da kom ik maar aan 3,8 mb per foto?
      CPPlusPhotography Flickr

Comment

De hoeveelheid en hoe lang je foto's in buret kan nemen hangt af van: de grootte van de bestanden, de grootte van de buffer van de camera, de schrijfsnelheid van de geheugenkaart en hoeveel foto's/sec de sluiter aankan.

volges de specs kan de camera 3 fps in JPEG maken zoveel je wil (totdat de kaart vol is) en 1,5 fps in RAW maken met een max van 5 foto's of met max van 4 als je Beide Raw en JPEG maakt.

Als je nu JPEGS op de hoogste kwaliteit maakt (5Mb per foto?) moet je geheugenkaart dus aan 15MB/sec kunnen wegschrijven (wat de meeste kaartjes tegenwoordig kunnen).

dus als je je kaartje van 4Gb wilt volschieten kan je dat met Large JPEGs doen. Ik maak de rekensom even voor u: dan kunt u dus 800 JPEGs schieten in 2min 26 sec.

Ik ben uitgegaan van 5,0 Mb per JPEG (de grootte van de JPEGs die mijn 40D maakt op de Large instelling).
        I don't take pictures, i create photographs (gregory cazillo).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CP+ Bekijk bericht
          Mijn vraag: Jullie weten allemaal hoe minder mb's hoe meer en hoe langer je foto's kan nemen in burst... Maar hoeveel megabyte moet een foto nu zijn om toch nog een mooie kwaliteit te hebben en te kunnen croppen zonder een te grote foto in megabytes te hebben?

Graag u tips...

Groetjes Charles.
          kwaliteit heeft deels te maken met MB's maar vooral met pixels. Hoe meer pixels hoe beter je kan croppen. Persoonlijk schiet ikzelf op hoogste kwaliteit ( wel in RAW natuurlijk maar je kan het ook in jpeg doen als je dat liever hebt ) ik open de foto in photoshop, doe mijn ding op de foto, croppen, etc etc en eens ik klaar ben zet ik de resolutie gewoon lager bvb 1200pixels op de langste zijde en de foto sla ik dan op voor webformaat. Zo heb ik een kwalitatief heel goeie foto die me maar 120kB aan ruimte kost.

Afbeelding in webformaat : 186kB

kwaliteit is best wel ok bij mijn weten Dus oplossing voor jou is waarschijnlijk gewoon al je foto's saven voor webformaat

hopelijk is dit wat je zoekt. Indien je ruimte te weinig heb raad ik je gewoon aan een extra harde schijf aan te schaffen, geheugen kost niets tegenwoordig. Mijn RAW foto's nemen met momenten tot 35MB. En dan zwijg ik nog over mijn bewerkte foto's ( PSD tot 442MB en ben er zeker van dat er hier zullen zijn die met zoveel zwaardere PSD's zullen zitten maar dit is gewoon om optimale kwaliteit te behouden, jpeg is namelijk al een compressie en je verliest dus sowieso aan kwaliteit )
          Last edited by Oli; 7 januari 2012, 15:56.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Bedankt voor de tips, hier kan ik wel weg mee!

Groetjes Charles.
            CPPlusPhotography Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CP+ Bekijk bericht
              Hoe kom jij aan 7 megabyte per foto?
              Als ik het grootste bestand neem dus de grootste van de jpeg larges da kom ik maar aan 3,8 mb per foto?
              ja nee sorry, ik had het op mijn Jpegs maar dat zijn er allemaal die op de computer zijn geconverteert vanuit RAW en die zijn dus groter dan die uit de camera.
              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
              hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                kwaliteit heeft deels te maken met MB's maar vooral met pixels. Hoe meer pixels hoe beter je kan croppen. Persoonlijk schiet ikzelf op hoogste kwaliteit ( wel in RAW natuurlijk maar je kan het ook in jpeg doen als je dat liever hebt ) ik open de foto in photoshop, doe mijn ding op de foto, croppen, etc etc en eens ik klaar ben zet ik de resolutie gewoon lager bvb 1200pixels op de langste zijde en de foto sla ik dan op voor webformaat. Zo heb ik een kwalitatief heel goeie foto die me maar 120kB aan ruimte kost.

Afbeelding in webformaat : 186kB

kwaliteit is best wel ok bij mijn weten Dus oplossing voor jou is waarschijnlijk gewoon al je foto's saven voor webformaat

hopelijk is dit wat je zoekt. Indien je ruimte te weinig heb raad ik je gewoon aan een extra harde schijf aan te schaffen, geheugen kost niets tegenwoordig. Mijn RAW foto's nemen met momenten tot 35MB. En dan zwijg ik nog over mijn bewerkte foto's ( PSD tot 442MB en ben er zeker van dat er hier zullen zijn die met zoveel zwaardere PSD's zullen zitten maar dit is gewoon om optimale kwaliteit te behouden, jpeg is namelijk al een compressie en je verliest dus sowieso aan kwaliteit )
                Bedankt dit is een heel goede manier van werken, maar heb je soms dan niet het probleem dat je kaart snel vol zit? Ik sla mijn foto's nu ook op als webformaat.
                Dus als ik het goed begrijp heb je door in RAW te schieten een hele grote en gedetailleerde foto op je geheugenkaart die je achteraf kan bewerken en verkleinen in photoshop. Hierdoor heb je toch nog een foto boven de 1000 pixels langs elke zijde en heb je toch een zeer klein bestand... Het is wel best grappig want ik heb een zuiverdere foto voor een kleiner bestand (mijn RAW-foto's zijn kleiner dan mijn oude jpegs...)
                CPPlusPhotography Flickr

Comment

De dag van vandaag is "plaats" goedkoop, en daarom is de bestandsgrootte niet echt van belang meer, we werken daarom dus steeds op het maximale dat onze camera kan bieden, en passen na de opname op een kopie ons beeld aan volgens het gewenst gebruik.

Toen ik begon met het gebruik van een computer en enkele jaren later met de digitale fotografie was dit zeker anders, en toen werd er naar gekeken. Mijn eerste CF kaartje was 16 megabyte, mijn eerste harde schijf was 20 megabyte.

Nu zou ik niet toekomen met deze ruimte voor de opslag van één beeld uit de camera !
                  Een Terabyte kende ik toen alleen maar uit de boekjes, nu heb ik 5 terabyte aan opslagruimte op mijn PC, waarom zouden we ons nog druk maken over de omvang van een beeld .

MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    De dag van vandaag is "plaats" goedkoop, en daarom is de bestandsgrootte niet echt van belang meer, we werken daarom dus steeds op het maximale dat onze camera kan bieden, en passen na de opname op een kopie ons beeld aan volgens het gewenst gebruik.

Toen ik begon met het gebruik van een computer en enkele jaren later met de digitale fotografie was dit zeker anders, en toen werd er naar gekeken. Mijn eerste CF kaartje was 16 megabyte, mijn eerste harde schijf was 20 megabyte.

Nu zou ik niet toekomen met deze ruimte voor de opslag van één beeld uit de camera !
                    Een Terabyte kende ik toen alleen maar uit de boekjes, nu heb ik 5 terabyte aan opslagruimte op mijn PC, waarom zouden we ons nog druk maken over de omvang van een beeld .

MVG, Jeff C.
                    Mooi gezegd en je hebt gelijk!

Groetjes Charles.
                    CPPlusPhotography Flickr

Comment

Working...
                    X