Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 3.6 probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom 3.6 probleem?

Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
    Als ik een RAW (nef) bestand dat is bewerkt terug opsla naar de harde schijf op een andere plaats met exporteren en dan origineel neem krijg ik wel een xmp bestand bij mijn foto maar ben ik mijn historie van de foto kwijt.Als ik deze foto gewoon verplaats met hem te verschuiven dan heb ik nog wel mijn historie maar geen xmp bestand bij de foto.Is dit normaal of doe ik iets verkeerd of wat moet ik doen?
    Graag wat hulp en uitleg hierover en van harte bedankt voor een antwoord.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

Re: Lightroom 3.6 probleem?

Voor zover ik weet worden wijzigingen aan een RAW-bestand opgeslagen in het xmp-bestand en in de database van LR3. Niet in het RAW-bestand zelf. Als je spreekt van "als ik een RAW bestand dat is bewerkt terug opsla..." dan kan dat volgens mij alleen als je het formaat wijzigt, b.v. naar PSD.
    Of ik moet je vraag misbegrepen hebben...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als je een RAW bestand in Lightroom exporteert naar een andere plaats, dan krijg je inderdaad een kopie van de originele RAW + een .xmp bestand met de bewerking ervan.
      Als je een RAW bestand verplaatst, dan wordt geen .xmp bestand aangemaakt, wat normaal is : als je in verkenner een bestand verplaatst gebeurt dat ook niet, alleen gebruik je daar dan Lightroom voor i.p.v. verkenner (of finder als je Mac zou gebruiken).
      Eigenlijk is het bij Lightroom de bedoeling dat je zowel catalogus als RAW-bestanden bijhoudt.

Wat je doet, is dus perfect normaal... Dat je met die .xmp de geschiedenis verliest is perfect normaal : een .xmp kan dat niet bevatten (daar is de database (catalogus)) van Lightroom beter geschikt voor.

Een RAW bestand is net bedoeld om niet gewijzigd te worden, het bevat zelfs geen RGB informatie, alleen de informatie nodig om die RGB op te bouwen...
      Last edited by polleke_cgc; 29 december 2011, 11:07.
      Groeten,

Polleke

Comment

Bedankt voor Jullie antwoorden.
        Maar als ik nu de raw opnieuw opsla krijg ik dus een xmp bestand met kopie foto,als ik nu dit xmp bestand toevoeg aan mijn nog bestaande bewerkte raw foto dan heb ik zowel mijn historie nog en ook mijn xmp bestand en kan ik de kopie foto verwijderen of gaat dit niet lukken?

Comment

Waarom wil je eigenlijk exporteren naar RAW ? Laat die foto gewoon in Lightroom staan en dan heb je evengoed alles... Normaal exporteer je naar JPG, om die foto bv. te laten afdrukken.
          Groeten,

Polleke

Comment

Inderdaad, exporteren naar wat je wil (b.v. om verder te bewerken in CS5), maar naar RAW? Je houdt sowieso je (originele) RAW, want je LR-bewerkingen zijn non-destructief.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wel voor dat xmp bestand te verkrijgen maar blijkbaar is dit dus niet nodig.
              Nogmaals dank voor de antwoorden en een gezond 2012

Comment

Als het je gewoon om die xmp gegevens te doen is: je hebt in de catalogusinstellingen onder bestandsafhandeling een optie om de metadata samen met het bestand op te slaan: elke wijziging die je dan doet wordt dan zowel in de catalogus als in xmp opgeslaan. Dat heeft vooral nut als je bijvoorbeeld in Adobe Bridge wil zien hoe je foto's bewerkt zijn. Anders heeft het weinig voordelen, integendeel: het vertraagt Lightroom enigszins.
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Bedankt voor een antwoord en laat 2012 Jullie geluk en vooral gezondheid brengen.

Comment

Working...
                  X