Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plafond in 4 delen samenvoegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Plafond in 4 delen samenvoegen

Beste,

Op het station in Groningen heb ik foto's gemaakt van het plafond van de stationshal. Ik heb nu foto's van elke zijde die ik graag zou willen samenvoegen. Het gevolg is dat het middelste 'vlak' vanuit alle 4 de hoeken net even van een andere kant wordt bekeken (en zo ook de hoek). Hierdoor past het allemaal niet zo mooi in elkaar.
    In Photoshop heb ik met transform al het een en ander geprobeerd, maar het lukt me niet.
    Een 5e foto vanuit het midden zal het waarschijnlijk oplossen, maar daar staat een reusachtige kerstboom.

Weet iemand een manier of een cursus die online te vinden is?

Alvast bedankt!

Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Re: Plafond in 4 delen samenvoegen

Ik heb zonet even geprobeerd om de foto's samen te voegen met PTgui en Photoshop photomerge. Er is te weinig overlap tussen de foto's onderling om er een merge van te maken. Dat je telkens van plaats veranderd tijdens het maken van de aparte foto's maakt het nog erger(telkens ander perspectief). Denk niet dat het met deze lage resolutie afbeeldingen ooit zal lukken...de software vind geen herkenningspunten die gelijkaardig zijn om de foto naadloos te kunnen stitchen. Misschien wel mogelijk met hogere resolutie afbeeldingen....maar ik vrees ervoor.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 22 december 2011, 15:45.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

ah, photomerge!

Tja, zelf heb ik ze natuurlijk gewoon in 12MP. Welke optie bij photomerge moet ik kiezen? Automatisch, Perspectief, Cilindrisch, Bolvormig, Collage, Positie wijzigen?

Bedankt voor de snelle reactie en het uitproberen!

Comment

het probleem is ook dat je foto's niet allemaal loodrecht naar boven getrokken zijn...
        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

In principe zijn alle foto's vanaf statief, camera recht achterover gekanteld. (en volgens mij dus loodrecht naar boven)

Wat heb ik anders moeten doen? Vanuit het midden fotograferen is zeker de oplossing?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
            In principe zijn alle foto's vanaf statief, camera recht achterover gekanteld. (en volgens mij dus loodrecht naar boven)

Wat heb ik anders moeten doen? Vanuit het midden fotograferen is zeker de oplossing?
            gecheckt met een waterpas?

en het midden is natuurlijk de makkelijkste oplossing
            þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
            Freelance bedrijfsfotograaf
            klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Maar je bent met dat statief telkens op andere plaatsen gaan staan om de boom in het midden te ontwijken...telkens dat je op een andere plek gaat staan is het zicht(kijkhoek, perspectief) op het plafond ook anders. Gaat echt niet lukken om samen te voegen zonder duidelijke fouten. Je moet alle foto's maken vanop één lokatie ( liefst in het midden van het station).
              Gewoon bewegen van de camera vanop een statief is niet erg indien het onderwerp (hier het plafond) meerdere meters van de camera verwijderd is....deze verplaatsing kan de software heel makkelijk nog aan. Voldoende overlap(minstens 20%) van de foto's is ook noodzaak omdat de software via dezelfde herkenningspunten de foto's over elkaar kan passen. Het resultaat dat je nu eventueel zal krijgen zal lijken op dat van google streetview...daar is de auto welke de opnames maakt in beweging en de foto's die hij maakt van telkens een paar meter verder zullen daarom ook nooit of te nimmer mooi naadloos passen.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oke bedankt voor de goede uitleg!

Komt er op neer dat ik na kerst nog een keer terug ga om het goed in beeld te brengen!

Comment

open ze alle vier in photoshop
                  sleep ze naar 1 foto (4 layers nu)
                  kies image, canvas size maak die minstens 240% groter alle zijden
                  sleep de layers juist
                  gebruik edit - transform - skew of distort om juist te maken
                  mask de overgangen mooi...

zou moeten werken normaal... maar niet met jouw foto...

de twee vertikale zijn een andere focale lengte dan de horizontale volgens mij.... andere lens gebruikt?

maak geen 4 maar 25 foto's... en beweeg enkel je kamera, nooit je statief...werk in lijnen van ene kant van plafond naar andere...

je gebruikt er maar 8 of 10 maar beter teveel dan te weinig keuze....
                  Last edited by Aeri; 22 december 2011, 17:27.
                  www.aeri-photography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Ik heb zonet even geprobeerd om de foto's samen te voegen met PTgui en Photoshop photomerge. Er is te weinig overlap tussen de foto's onderling om er een merge van te maken. Dat je telkens van plaats veranderd tijdens het maken van de aparte foto's maakt het nog erger(telkens ander perspectief). Denk niet dat het met deze lage resolutie afbeeldingen ooit zal lukken...de software vind geen herkenningspunten die gelijkaardig zijn om de foto naadloos te kunnen stitchen. Misschien wel mogelijk met hogere resolutie afbeeldingen....maar ik vrees ervoor.
                    Waar vind ik Photomerge in Photoshop?
                    In bestand,bewerken,afbeelding ?

Walter
                    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                      open ze alle vier in photoshop
                      sleep ze naar 1 foto (4 layers nu)
                      kies image, canvas size maak die minstens 240% groter alle zijden
                      sleep de layers juist
                      gebruik edit - transform - skew of distort om juist te maken
                      mask de overgangen mooi...

zou moeten werken normaal... maar niet met jouw foto...

de twee vertikale zijn een andere focale lengte dan de horizontale volgens mij.... andere lens gebruikt?
                      Dat ga ik maar is proberen dan maar!
                      Alle foto's zijn gemaakt vanop een statief dat op dezelfde hoogte was afgesteld, op 18mm met dezelfde lens en dezelfde camera. De afstand tot het midden is wel anders (wat bij nader inzien fout is geweest). Maar de volgende keer zal dat wel goed gaan!

maak geen 4 maar 25 foto's... en beweeg enkel je kamera, nooit je statief...werk in lijnen van ene kant van plafond naar andere...
                      je gebruikt er maar 8 of 10 maar beter teveel dan te weinig keuze....
                      Bedankt voor de tips! De 4 die ik hier heb gepost zijn niet alle foto's, in totaal zijn het er iets van 15. Maar wel allemaal van die 4 posities (= dus fout).
                      Wat bedoel je precies met werk in lijnen? Dat je telkens dezelfde overlap aanhoudt?

Zoals ik al eerder heb aangehaald; ik ga nog eens terug als de kerstboom weg is!

Bedankt voor de nuttige reacties!

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Waar vind ik Photomerge in Photoshop?
                      In bestand,bewerken,afbeelding ?
                      Bestand --> Automatisch --> Photomerge

Comment

Bestand --> Automatisch --> Photomerge

Thx!!

Walter
                        D850

Comment

Working...
                        X