Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk programma ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welk programma ?

Mijn foto's ondergaan niet zo gek veel meer als id vroegere doka, m.a.w.: een keer doordrukken en tegenhouden, wel omzetten in z/w (sepia) en wat bijwerken. Momenteel zit ik nog steeds in het bijna antieke Adobe PS 6.0 maar ik zou graag wel eens wat meer willen uitproberen met een recenter programma, moet ik naar de laatste nieuwe PS versie ? Of heeft iemand andere suggesties ?
    Kan je in PS borders (dokatype) aanmaken ?

Re: welk programma ?

Als je niet te veel geld wilt spenderen kan Photoshop Elements 10 volstaan voor u.
    Voor PS zijn veel plugins online te vinden.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Kan je die dingen eigenlijk tweedehands kopen of is dat not done ? Ik heb bijvoorbeeld een boek vr CS3, mss heeft iemand dat nog liggen en kan ik het overnemen.
      Is er een groot verschil ts elements 10 en wat ik nog heb ?

Comment

Ah ja, ik moet ook kleurzwemen kunnen verwijderen én af en toe een storend grasprietje ofzo kunnen wegshoppen... elements nog ok ?

Comment

dan is Elements meer dan ok
          Groetjes Rudy
          Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
            Kan je die dingen eigenlijk tweedehands kopen of is dat not done ? Ik heb bijvoorbeeld een boek vr CS3, mss heeft iemand dat nog liggen en kan ik het overnemen.
            Is er een groot verschil ts elements 10 en wat ik nog heb ?
            Het probleem is dat als je b.v. ooit CS3 gekocht hebt, je daarna je upgrades (naar CS4 en CS5) goedkoper kunt aanschaffen. Dus het is niet mogelijk/niet toegelaten om die oudere CS3 te verkopen. Enfin, zo meen ik het toch begrepen te hebben.

PS Elements 10 is toch wel een flinke sprong voorwaarts ivg met PS 6. Photoshop 6 was ook mijn eerste versie van Photohop destijds op Mac. Ik kreeg het gratis bij mijn eerste digitale camera, de Kodak DC4800, in het begin van de 21ste eeuw.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Vanaf CS 6 gaan ze dat wel aanpassen : dan kan je enkel goedkoop upgraden van de vorige versie (dus CS 5 of 5.5). Adobe mag het niet te goedkoop maken ook, hé .
              Nog een geluk dat de nieuwe versies bij adobe wat trager gaan dan bij Firefox...
              Groeten,

Polleke

Comment

In een andere topic is dat precies de link die ik geef. Ik was verbaasd dat men al met CS6 afkwam, terwijl daar op de Adobe-site weinig over te vinden valt.
                Zelf heb ik me destijds in CS3 "ingekocht", en dus waren de upgrades naar CS4 en CS5 goedkoper. Mind you: ik denk dat CS5 me nog zo'n €250.- kostte. Ik neem aan dat ik ook een dergelijk bedrag voor CS6 zal moeten neertellen?
                Wat me altijd verbaasd heeft (hoewel, je vernoemt Firefox, waar je hetzelfde meemaakt) is dat CS3, CS4 en CS5 broederlijk naast elkaar op mijn harde schijf staan. Ik vermoed dat -mocht ik plaatsgebrek hebben- ik die oudere versies vlotjes kan deleten? Maar verkopen denk ik helaas niet.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Je mag die oude versies gerust verwijderen. Om een update te mogen gebruiken, moet je gewoon kunnen bewijzen dat je een vorige versie hebt (factuur ofzo), mochten ze dat komen controleren. Ik dacht dat je om een update aan te kopen, je het oude serienr. van je vorige photoshopversie moet opgeven (maar ik heb nog nooit een update gekocht). In principe betekent het gebruik van de nieuwe versie, dat je de oude versie niet meer mag gebruiken. Maar volgens de eula mag je altijd 2 versies installeren (maar er tegelijkertijd maar 1 van gebruiken...).

Daarnaast : op het internet vind je al genoeg verwijzingen naar de nieuwe CS 6. Ik denk eigenlijk niet dat het veel kwaad kan dat er hier wat info over komt, toch niet als er niet meer wordt vrijgegeven dan elders al te vinden is.
                  Die donkere interface vind ik in elk geval niet nodig. Autodesk is in hetzelfde bedje ziek, maar ik zie er het nut wel niet van. PTC doet het met z'n Creo juist omgekeerd, want die heeft z'n ding zowat volledig in het wit gezet...
                  Last edited by polleke_cgc; 30 november 2011, 17:41.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Dank voor je antwoord. Nuttige informatie!

Comment

Wat is er mis met PS6 voor de bewerkingen die je doet?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb daar geen boek van, als ik naar een nieuwe versie zou gaan dan koop ik er meteen een handleiding bij.

Comment

Dan zou ik een boek gaan zoeken.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                          X