Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordeel van layers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voordeel van layers

Momenteel ben ik erg veel aan het experimenteren met layers, echter buiten de toepassing copy/paste (een deel van een ander beeld overbrengen) zie ik nog steeds het nut van layers niet in.
    Het komt me over dat bvb. een aanpassingslaag enkel tot doel heeft de oorspronkelijke afbeelding te kunnen bewaren. Het bewaren van dit oorspronkelijk beeld kan toch ook elders op de pc onder een andere benaming van dit
    beeld...?
    Wat is verder nog de meerwaarde van het gebruik van layers tenoverstaan van het werken in één enkele laag?
    Bij voorbaat bedant voor nuttige informatie

Re: Voordeel van layers

bij afbeelding waar gebruik gemaakt is van meerdere lagen kan je altijd een laag verwijderen als je bv iets verkeerd gedaan hebt, indien je maar op 1 laag werkt kan je dit niet, en ben je verplicht om terug opnieuw te beginnen of je kan natuurlijk een aantal keer undo doen, maar dan be je uw goede bewerkingen wel kwijt natuurlijk.
    Groetjes Rudy
    Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Het nut van layers of ook noodzakelijk:
      • als je tekst in je afbeelding wilt
      • om bijgevoegde dingen van plaats te veranderen in je afbeelding met het verplaatsgereedschap
      • om bijgevoegde dingen van plaats te veranderen door de volgorde van de lagen te wisselen
      • bij het volgen van tutorials vb uit het kader komen van je onderwerp.
      • omwille van de reden van Rudy_VDS
      • om plaatselijk filtereffecten te gebruiken (smartlayers)
      • om met laagmaskers te kunnen werken
      • als je avondschool photoshop doet
      • ....
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Hoe meer je leert en werkt met PS zal die vraag zich zelf beantwoorden.
        Een aantal werden hierboven al opgenoemd maar er zijn nog honderden andere redenen.
        Neem gelijk welk boek over PS en sla dat open op gelijk welke pagina en ik ben er zeker van dat er minstens eenmaal het woord "layers" zal vermeld worden.

Voor mij zijn ze fundamenteel in een niet-destructieve workflow bij fotobewerking. Ik start altijd met een copy van het origineel als een nieuwe laag zodat de filters en andere toegepaste bewerkingen het origineel ongemoeid laten. Zo kan je snel en eenvoudig je aanpassingen aftoetsen aan het origineel.

Comment

Layers en vooral dan nog in de combinatie met layer masks is het sterkste "wapen" van Photoshop. Jij bepaalt wat en hoeveel daarvan en hoe je je beeld wilt laten zien. Uiteindelijk voeg je samen (bij de afwerking) naar een éénlagige JPG, maar je slaat je PSD (of TIFF) op om indien nodig wijzigingen te kunnen aanbrengen, of een andere crop of grootte te kunnen maken.
          Het boek "Layers" van Matt Kloskowski is me daarbij al van grote hulp geweest!
          Last edited by LesC; 27 november 2011, 13:12. Reden: link toegevoegd
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Zoals diegene boven mij al duidelijk gesteld hebben: lagen, laagmaskers, aanpassingslagen en kanalen zijn gewoon de essentie van photoshop. Eén van de belangrijkste aspecten daarvan is dat het een non-destructieve methode is om te werken. Leer vooral de overvloeimogelijkheden van lagen kennen en er gaat een nieuwe wereld voor je open!
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Working...
            X