Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

    Hier een methode om plaatselijk je foto bleker en/of donkerder te maken zonder verlies van beeldkwaliteit. Bij vele foto's volstaat het om via levels de middentonen schaduwen en hooglichten wat bij te stellen. Maar aanpassingen via levels gebeuren op het ganse bestand
    en niet enkel op de delen die je zelf wat wil aanpassen.Je zou kunnen werken met het dodge en burn gereedschap.....maar al snel wordt duidelijk dat dit eerder een nadelige invloed heeft op de kwaliteit van je bestand.
    Door het aanmaken van een nieuwe laag maken we geen rechtstreekse aanpassingen op het originele bestand en kunnen we ten allen tijden elke bewerking terug ongedaan maken.Er zullen vast en zeker nog andere methodes te vinden zijn....dit is wat ik gebruik.

    Werkmethode ..... en dezelfde werkmethode in pdf. Met dank aan Crispyn

    Resultaat

    Het resultaat laat voor en na zien. Buiten plaatselijk verbleken en verdonkeren heb ik de verzadiging iets omhoog gebracht en de foto verscherpt.

    Moest je nog bijkomende vragen hebben dan hoor ik dat wel.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 8 december 2011, 16:12.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

    Thanks, altijd leerrijk.
    Groeten. Ronald

    Comment


    • #3
      Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

      Heel eenvoudig maar toch doeltreffend, bedankt
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

        Handige tip !!!

        Om nog sneller te wisselen tussen voorgrond- en achtergrondkleur kan je ook op "x" drukken.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

          Ipv van "Overlay" modus, gebruik ik meestal "Soft light". Doet hetzelfde, maar minder hard.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Ipv van "Overlay" modus, gebruik ik meestal "Soft light". Doet hetzelfde, maar minder hard.
            ik gebruik ook 'soft light' en heb er een handeling van gemaakt tot aan het bijwerken met de witte of zwarte borstel.
            Groetjes Vicky

            Comment


            • #7
              Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

              Bedankt voor deze leerrijke uiteenzetting, Rupselkopke!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

                In lessen photoshop hadden we ook zoeits gezien maar 'k was het ondertussen al vergeten... hierdoor werd het dus even opgefrist! Thanks, zal zeker nog gan pas komen!

                Comment


                • #9
                  Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

                  Merci voor de uitleg
                  Groeten!

                  500px / Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

                    Dank je wel, interessante methode.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plaatselijk verdonkeren en verbleken zonder kwaliteitsverlies. .

                      Ik pas deze techniek al al een tijd toe.. Zeer makelijk.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment

                      Working...
                      X