Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L.a.b. kleurenruimte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: L.a.b. kleurenruimte

    Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
    ... maak ik eerst een laag aan die alle onderliggende lagen samenvoegt (met Shift+Ctrl+Alt+E)...
    Da's een hele mooie toetsencombinatie, die ik geleerd heb uit het boek "Layers" van Matt Kloskowski.
    D'er bestaat niet eens een menu-optie voor. Ik weet wel dat, nadat je die nieuwe samengestelde laag hebt aangemaakt, het Undo-commando "Undo Stamp Visible" heet, maar je vindt in Photoshop CS5 nergens verdere info over "Stamp Visible".
    Het commando voegt dus ook alleen de zichtbare lagen samen (diegene waar een 'oogje' voor staat). Het plaatst bovendien de samengestelde laag boven de geselecteerde laag, dus da's ook even opletten voor je het commando uitvoert.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #17
      Re: L.a.b. kleurenruimte

      Verwonderd mij ook enigzins dat de LAB color space nog steeds zo relatief onbekend is.
      Ik werk er al jaren mee sinds ik het boek van Dan Margulis (Photoshop LAB Color: The Canyon Conundrum and Other Adventures in the Most Powerful Colorspace, 2006) kocht.

      LAB is een totaal andere benadering van kleurenruimte dan RGB doordat het de helderheid (Lightness) in een apart kanaal (L) zet van de kleuren.
      Kleuren worden benaderd vanuit hun tegengesteldheid: (a-channel) van groen naar magenta en (b-channel) van blauw naar geel.

      image hosting jpg

      Eén vd technieken van Dan Margulis die ik veel gebruik is zijn zogenaamde "Man from Mars" techniek om de kleuren naar boven te brengen.
      In essentie doe je dat door de curves vh a en b kanaal te laten breken aan de rechter bovenzijde.
      Hieronder een link naar zijn uiteenzetting hiervan: http://www.peachpit.com/podcasts/epi...5-0abea3978e41

      Comment


      • #18
        Re: L.a.b. kleurenruimte

        mooie uitleg maar je tweede foto vind ik toch overdreven gesatureerd ook al zit je in de omgeving van de Rodeberg.
        Is jou scherm gekalibreerd want de meeste niet gekalibreerde schermen tonen te weinig rood waardoor die in nabewerking worden aangepast en op gekalibreerde schermen té overkomen.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #19
          Re: L.a.b. kleurenruimte

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          mooie uitleg maar je tweede foto vind ik toch overdreven gesatureerd ook al zit je in de omgeving van de Rodeberg.
          Is jou scherm gekalibreerd want de meeste niet gekalibreerde schermen tonen te weinig rood waardoor die in nabewerking worden aangepast en op gekalibreerde schermen té overkomen.
          Mee eens. Binnen de RAW-converter is al veel op te halen.

          Comment


          • #20
            Re: L.a.b. kleurenruimte

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            mooie uitleg maar je tweede foto vind ik toch overdreven gesatureerd ook al zit je in de omgeving van de Rodeberg.
            Is jou scherm gekalibreerd want de meeste niet gekalibreerde schermen tonen te weinig rood waardoor die in nabewerking worden aangepast en op gekalibreerde schermen té overkomen.
            Devid, 'k had ergens in de tutorial vermeld dat de kleuren overdreven waren maar dat dat was om de mogelijkheden van Lab aan te tonen.
            De rode berg is wel een beetje rood in de herfst maar uiteraard niet zo rood .
            Daarom dat ik onderaan de tutorial een link plaatste naar een afgewerkte versie van de foto die in beoordeling terug te vinden is
            vriendelijke groeten, Kurt
            Mijn foto's
            Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

            Comment


            • #21
              Re: L.a.b. kleurenruimte

              Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
              Devid, 'k had ergens in de tutorial vermeld dat de kleuren overdreven waren maar dat dat was om de mogelijkheden van Lab aan te tonen.
              De rode berg is wel een beetje rood in de herfst maar uiteraard niet zo rood .
              Daarom dat ik onderaan de tutorial een link plaatste naar een afgewerkte versie van de foto die in beoordeling terug te vinden is
              een tutorial is er toch om het eindprodukt te zien
              dus zou ik je afgewerkte visie er maar bijzetten
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #22
                Re: L.a.b. kleurenruimte

                Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                een tutorial is er toch om het eindprodukt te zien
                dus zou ik je afgewerkte visie er maar bijzetten
                Mee eens, want wat je hier laat zien als resultaat in de openingspost vind ik eerlijk gezegd gewoon lelijk.

                Comment


                • #23
                  Re: L.a.b. kleurenruimte

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Mee eens, want wat je hier laat zien als resultaat in de openingspost vind ik eerlijk gezegd gewoon lelijk.
                  ok 't is misschien niet het beste voorbeeld, als ik eens heel veel tijd heb zet ik er betere voorbeelden bij.
                  Maar dat houdt jullie toch niet tegen om dit zelf eens uit te proberen.
                  Het is geen kant en klare bewerkingsmethode maar iets waar je naar eigen gevoel mee kan experimenteren.
                  Het voorbeeld dat ThierryM in deze discussie laat zien, toont dat een meer subtielere aanpak ook kan en in dit geval tot een heel mooi resultaat leidt.
                  Last edited by mortierke; 8 november 2011, 19:46.
                  vriendelijke groeten, Kurt
                  Mijn foto's
                  Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: L.a.b. kleurenruimte

                    Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
                    ok 't is misschien niet het beste voorbeeld, als ik eens heel veel tijd heb zet ik er betere voorbeelden bij.
                    Maar dat houdt jullie toch niet tegen dit om zelf eens uit te proberen.
                    Het is geen kant en klare bewerkingsmethode maar iets waar je naar eigen gevoel mee kan experimenteren.
                    Het voorbeeld dat ThierryM in deze discussie laat zien toont dat een meer subtielere aanpak ook kan en in dit geval tot een heel mooi resultaat leidt.
                    Zal ik zeker doen.
                    In ieder geval erg bedankt voor de moeite van het posten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: L.a.b. kleurenruimte

                      Nog een voor-en-na:


                      De subtiele kleuren op het exuvium komen hier toch een stuk beter uit door de bewerking.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: L.a.b. kleurenruimte

                        Lab kan ook handig zijn als je iets van kleur wil veranderen, vb van een rode auto een blauwe maken.

                        Greetz
                        Nikon F80 te koop...
                        Volledige doka-uitrusting te koop...
                        http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: L.a.b. kleurenruimte

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fast Fingaz Bekijk bericht
                          Lab kan ook handig zijn als je iets van kleur wil veranderen, vb van een rode auto een blauwe maken.

                          Greetz
                          Of om de kleur van een achtergrond te veranderen.
                          Links is de foto zoals hij uit de camera kwam.
                          Rechts is na Lab bewerking en toepassing van een lichte Nik-filter.

                          Last edited by mortierke; 12 november 2011, 09:41.
                          vriendelijke groeten, Kurt
                          Mijn foto's
                          Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                          Comment

                          Working...
                          X