Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L.a.b. kleurenruimte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • L.a.b. kleurenruimte

    Ofwel Lab-colorspace.

    Ik gebruik de laatste tijd steeds meer deze methode om de kleuren in mijn foto's tot leven te wekken. Om een klein voorbeeld te geven, wat extreem qua kleuren misschien maar dat is enkel om de mogelijkheden duidelijk te maken.

    A. Het origineel


    B. Na de bewerking in L.a.b. kleurenruimte



    Een korte tutorial die uitlegt hoe je van A tot B komt

    Je opent de foto in photoshop

    Daarna selecteer je bij Image - Mode - LAB color


    Hierna dupliceer je de laag (cmd-j (mac) of ctrl-j (windows) of Layer-Duplicate Layer

    Je kiest daarna Image-Adjustements-Curves in het menu (cmd-m of ctrl-m)

    Dan krijg je dit scherm


    Je ziet bovenaan in dit venster de tab channel (kanaal), die staat momenteel op lightness. Hiermee kan je eventueel het contrast van de foto wat aanpassen maar voorlopig laten we dit zo.
    Selecteer in het menu channel het kanaal a


    Verschuif de linkerbenedenhoek en de rechterbovenhoek van de curve tot je dit krijgt.


    Selecteer hierna in het menu channel het kanaal b

    Verschuif opnieuw de linkerbenedenhoek en rechterbovenhoek van de curve tot je onderstaande curve krijgt.


    Klik nu op OK en bekijk dan de foto. Je ziet dat de kleuren nu veel feller geworden zijn, misschien te fel maar dat is omdat de curves nogal drastisch verschoven zijn.
    Door de curves wat minder te verschuiven krijg je minder felle kleuren.
    Je doet dit naar eigen smaak uiteraard.

    Dit is een korte basisbewerking.

    Wat nu volgt is een verdere aanpassing van de kleuren in de foto.

    Als je dit resultaat ziet dan zou je kunnen denken dat de lucht en de achtergrond te blauw uitvalt. Als je dit wil verhelpen kan je een selectie maken van het gedeelte dat te blauw is en daar dan een nieuwe laag van maken. Ik maak de selectie meestal door in het menu Select - Color Range te kiezen.


    Door met je pipet in de foto te klikken kan je bepaalde delen selecteren. Als je Shift ingedrukt houdt kan je delen toevoegen aan je selectie. Door in het Color Range venster met de schuivers Fuzziness en Range te schuiven kan je de selectie ook aanpassen.

    Je krijgt dan bijvoorbeeld ongeveer zoiets op je scherm.


    Klik daarna op OK in het Color range venster zodat je deze selectie te zien krijgt.


    Je maakt de selectie vloeiender door in het menu Select - Modify - Feather te kiezen en feather op bv 150 in te stellen.


    In de Feather-box die je dan krijgt stel je de waarde in op bv.150 en klik je op OK.
    Nu krijg je een selectie die er wat vloeiender uitziet. Hiervan maak je een nieuwe laag door cmd-J of ctrl-J te klikken (Layer - New - Layer via Copy)

    Nu kies je in het menu opnieuw voor Image - Adjustements - Curves (cmd-M of ctrl-M)

    In het tabblad kan je in het lightnesskanaal nu de curve eventueel als volgt instellen om voor wat meer contrast te zorgen.


    Hierna kies je in het tabblad voor het b-kanaal en stel je de curve als volgt in.


    Klik hierna op OK in het tabblad curves en bekijk de foto en vergelijk hem met het origineel.





    In dit voorbeeld zijn de kleuren natuurlijk iets te extreem, maar dit is enkel om duidelijk te maken wat er mogelijk is in Lab-colorspace. Gans de procedure lijkt op het eerste zicht omslachtig maar uiteindelijk gaat het heel vlot als je het een aantal keer geprobeerd hebt.
    Je zou kunnen denken dat wat met de schuiver kleurensaturatie in lightroom of photoshop te schuiven hetzelfde resultaat geeft maar als je de test doet zal je zien dat het resultaat er toch behoorlijk anders uitziet.

    Als je er zin in hebt probeer het dan eens uit en beslis zelf of dit een methode is die je misschien kan gebruiken.
    Ik heb zelf al ondervonden dat je de beste resultaten haalt met foto's waar weinig contrast of kleur inzit. Bij een foto waar er bij het origineel al veel kleur inzit is het aan te raden om wat voorzichtiger om te springen met de curves zodat het resultaat niet te fel wordt.

    Veel plezier


    P.S. Een afgewerkte versie van deze foto gebruik makend van deze methode is hier te zien
    Last edited by mortierke; 4 november 2011, 19:18.
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

  • #2
    Re: L.a.b. kleurenruimte

    Bedankt voor je uiteenzetting,ga ik zeker eens proberen.
    Groeten. Ronald

    Comment


    • #3
      Re: L.a.b. kleurenruimte

      Kurt bedankt..Zeer leerrijk..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: L.a.b. kleurenruimte

        Kurt die waarden die je krijgt in channel A en B 127 en 51 zijn dat standaard waarden of?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: L.a.b. kleurenruimte

          Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
          Kurt die waarden die je krijgt in channel A en B 127 en 51 zijn dat standaard waarden of?
          Nee, geen standaard waarden. Die waarden veranderen naargelang je de curve verschuift. De waarden zelf hou ik eigenlijk nooit in het oog.
          In het raster van het curves-window begin ik meestal met de linkerbenedenhoek één blokje naar rechts en de rechterbovenhoek één blokje naar links te schuiven voor zowel a als b kanaal.
          Je zal zien dat je met het a kanaal, groen en magenta regelt. Met het b kanaal blauw en geel.
          Zolang je de curve door het middelpunt van het raster laat lopen verander je niets aan de witbalans.
          Als je bijvoorbeeld in het b kanaal de curve ietsje rechts van het middelpunt plaatst zal je zien dat de witbalans van de foto iets meer naar het blauwe gaat. Op die manier kan je ook de witbalans corrigeren voor de volledige foto of als je een selectie maakt voor het geselecteerde deel.

          Wat ik ook soms doe is de kleuren naar het extreme laten overhellen en dan bij de laag die ik aangepast heb de opacity wat minder zetten.
          Mogelijkheden zat
          vriendelijke groeten, Kurt
          Mijn foto's
          Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

          Comment


          • #6
            Re: L.a.b. kleurenruimte

            Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
            Nee, geen standaard waarden. Die waarden veranderen naargelang je de curve verschuift. De waarden zelf hou ik eigenlijk nooit in het oog.
            In het raster van het curves-window begin ik meestal met de linkerbenedenhoek één blokje naar rechts en de rechterbovenhoek één blokje naar links te schuiven voor zowel a als b kanaal.
            Je zal zien dat je met het a kanaal, groen en magenta regelt. Met het b kanaal blauw en geel.
            Zolang je de curve door het middelpunt van het raster laat lopen verander je niets aan de witbalans.
            Als je bijvoorbeeld in het b kanaal de curve ietsje rechts van het middelpunt plaatst zal je zien dat de witbalans van de foto iets meer naar het blauwe gaat. Op die manier kan je ook de witbalans corrigeren voor de volledige foto of als je een selectie maakt voor het geselecteerde deel.

            Wat ik ook soms doe is de kleuren naar het extreme laten overhellen en dan bij de laag die ik aangepast heb de opacity wat minder zetten.
            Mogelijkheden zat
            Tja er zijn zovele mogelijkheden hé...En je eigen touch er aan geven das nog steeds de main thing...
            Bedankt Kurt.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: L.a.b. kleurenruimte

              Knappe en duidelijke tutorial, Kurt!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: L.a.b. kleurenruimte

                http://nl.wikipedia.org/wiki/Commiss..._l%27Eclairage

                Misschien wel aardig om te weten wat LAB of CIELAB nu eigenlijk is.

                Beetje doorklikken en dan kun je ook de specifieke kleurruimtes van RGB, sRGB, Adobe RGB en CMYK bekijken.

                http://en.wikipedia.org/wiki/Lab_color_space
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: L.a.b. kleurenruimte

                  Chapeau, dit zou meer moeten gebeuren, zeer goed uitgelegd en zal het zeker eens proberen
                  Vriendelijke groet
                  Duroc

                  Comment


                  • #10
                    Re: L.a.b. kleurenruimte

                    Duidelijk beschrijving hoe lab de kleuren in een foto nog kan verbeteren. Bedankt , hier kunnen we wat mee
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: L.a.b. kleurenruimte

                      Goed in de praktijk uit te voeren tot een mooi resultaat, thanks mortierke
                      Groeten Hervé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: L.a.b. kleurenruimte

                        Grappig dat dit zo onbekend lijkt. Ik pas deze methode al meer dan 5 jaar toe op quasi al mijn foto's, en in april 2009 lichtte ik die methode hier reeds toe (cfr. hier).

                        Alleen het tweede deel doe ik anders. Ik milder gewoon het hele effect ipv bepaalde kleuren te minderen dmv de "fade" optie:

                        1. Omzetting naar LAB-kleur, ctrl-m voor curves.



                        2. Zowel in kanaal A als B wordt de curve linksonder en rechtsboven 2 kleine ruitjes naar binnen toe getrokken. Je krijgt nu een redelijk overgesatureerd beeld.



                        3. Ga nu naar Edit < Fade. Hier zal staan "Fade Curves" als je géén andere bewerkingen doet na de vorige stap. Je kunt met de schuiver zelf kiezen hoe intens je je kleuren wilt.

                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: L.a.b. kleurenruimte

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Alleen het tweede deel doe ik anders. Ik milder gewoon het hele effect ipv bepaalde kleuren te minderen dmv de "fade" optie
                          Die fade optie kende ik nog niet. Goeie tip
                          vriendelijke groeten, Kurt
                          Mijn foto's
                          Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: L.a.b. kleurenruimte

                            Bedankt voor de tip. Deze kon ik nog niet :-)
                            Moet nog even op de grote monitor kijken, maar bv 2 (50%) curves lagen, waarvan 1 op softlight staat is ook wel leuk. Beetje meer contrast.

                            Comment


                            • #15
                              Re: L.a.b. kleurenruimte

                              Ook ik verhoog het contrast binnen de kleuren in de LAB modus. Dit doe ik aan het eind van de workflow.
                              - Om de LAB-bewerking te kunnen uitvoeren, maak ik eerst een laag aan die alle onderliggende lagen samenvoegt (met Shift+Ctrl+Alt+E).
                              - Daarna maak ik die nieuwe laag tot een smart layer (klik rechts op de laag en kies Convert to smart object).
                              - Door dubbel te klikken op de nieuwe laag opent een nieuw venster.
                              - In het nieuwe venster doe ik de bewerkingen als omschreven door Mortierke en ThierryM. Met een masker kan je de delen aangeven die niet of gedeeltelijk aangepast moeten worden. In plaats van Fade kan je ook de opacity van de laag aanpassen.
                              - Sluit de LAB-bewerkingen in het nieuwe venster af met Save (Ctrl+S). Daarna kan je het nieuwe venster sluiten.

                              Mocht je niet tevreden zijn dan is het mogelijk om de LAB-bewerking aan te passen. Dat doe je door opnieuw dubbel te klikken op de smart layer met de LAB-bewerking. Vergeet niet om de bewerking af te sluiten met Save.

                              Comment

                              Working...
                              X