Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

    Hallo allemaal,

    Ik neem/of ontvang meestal foto's van rond de 5MB. Omdat het hier om duizenden foto's gaat lijkt mij de originelen opslaan niet zo'n ideale oplossing.

    Meestal verklein ik de foto's één voor één in photoshop alsvolgt:

    Resolutie: 72 pixels/cm
    Hoogte: 15 cm
    breedte: 22.5 cm dit komt overeen met

    hoogte: 1080 pixels
    breedte: 1620 pixels

    Ik heb al een paar programma's geprobeerd om meerdere foto's te verkleinen tot dit formaat maar het lukt mij niet 100% - PIXRESIZER & FASTSTONE PHOTO RESIZER

    Wie helpt mij ?
    Commentaar op mijn verkleining tot voornoemde afmetingen zijn ook altijd meer dan welkom. Bijvoorbeeld: Zou jij deze verkleining niet doen en waarom niet, andere suggesties.

    Alvast bedankt aan diegenen die reageren

    roger54

  • #2
    Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

    Ik gebruik dagelijks BDSizer, een gratis maar prachtig programma.

    Groeten. Ronald

    Comment


    • #3
      Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

      Ieder moet dit voor zich uitmaken of het nuttig is een groot gedeelte van je pixels gewoon weg te gooien, om dan een webplaatje over te houden. Ik doe het NOOIT ik bewaar zelfs mijn raw bestanden allemaal samen met de geselecteerde beelden in Tiff.

      Dus als "plaats" de reden is dan zou ik toch maar een harde schijf bijkopen zeker met de gangbare prijzen van tegenwoordig. Ik heb 5 Terrabyte aan opslagruimte, daar kan je wel al wat op kwijt hoor !

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

        In Photoshop:

        Bestand ---- Scripts ---- Afbeeldingsprocessor en vul in zoals voorbeeld of naar eigen zin, (als je twee maal hetzelfde invult in jou geval bv. 1620 px. dan zal de langste zijde 1620 pixels zijn) en Photoshop doet de rest.

        Ik ben het wel eens met jeff, alles wat je wegsmijt ben je kwijt.



        Uploaded with ImageShack.us

        Comment


        • #5
          Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

          Hallo dag allemaal,

          Jullie hebben mij overtuigd om vanaf nu mijn eigen foto's op origineel formaat te houden. Andere die minder belangrijk zijn ga ik dan wel verkleinen.

          met vriendelijke groeten,

          roger54
          oorbeek.be

          Comment


          • #6
            Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

            Volgens de afmeting die je opgeeft maak je een beeldje van 1,75 megapixels, en dan stel ik me de vraag, als je naar de winkel zou gaan om een nieuwe camera te kopen zou je dan kiezen voor een toestel dat 1,75 megapixels heeft ? Want dan zou je niet meer moeten verkleinen.

            Het blijft een vreemde logica, opzoek naar een camera met veel megapixels, 16 tot 24 is normaal nu, en dan amper er 10% van overhouden ?

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

              In zijn vorige post geeft de TS al aan dat de reacties op zijn vraag hem hebben overtuigd om niet de weg op te gaan die hij eerst wilde. Maar die 1.75Mpx camera is een goed, bijkomend argument!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                Fotosizer is a freeware batch image resizer tool. It resizes your photos in just 3 easy steps - 1. Photo selection, 2. select resize settings, then 3. Start the resize!


                gratis progje en ideaal
                Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                Comment


                • #9
                  Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                  Ik kon het niet laten en maakte eens een kleine berekening:
                  Aan de huidige prijzen van harde schijven kan je al voor € 1,00 (één euro) ongeveer 4000 foto's opslaan aan 5MB. Met backup erbij is dat nog altijd meer dan 2000. Vergelijk dat eens met een pintje gaan drinken op een terrasje met dit warme herfstweer !
                  Omdat het hier om duizenden foto's gaat lijkt mij de originelen opslaan niet zo'n ideale oplossing
                  en
                  Andere die minder belangrijk zijn ga ik dan wel verkleinen.
                  Ik zou dus nooit verkleinen en het origineel weggooien want er is geen weg terug !
                  De originelen bewaren vind ik dus wél de ideale oplossing .

                  Originelen verkleinen (en behouden) voor specifieke doeleinden is natuurlijk een andere kwestie. Hoe je dat doet hebben simpathieke mensen hierboven al uitgelegd .
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                    Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                    Ik kon het niet laten en maakte eens een kleine berekening:
                    Aan de huidige prijzen van harde schijven kan je al voor € 1,00 (één euro) ongeveer 4000 foto's opslaan.
                    Ik zou dus nooit verkleinen en het origineel weggooien want er is geen weg terug !
                    De originelen bewaren vind ik dus wél de ideale oplossing .

                    Originelen verkleinen (en behouden) voor specifieke doeleinden is natuurlijk een andere kwestie. Hoe je dat doet hebben simpathieke mensen hierboven al uitgelegd .
                    Inderdaad, hier heb je 100% gelijk in, reeksen foto's in batch verkleinen doe ik ook alleen maar met doel deze ergens op Facebook of Picasa te posten zodat kennissen eens kunnen meekijken, dat doe je dan beter op de beste en gemakkelijkste manier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                      Omdat ik mijn foto's toch in Lightroom heb staan, gebruik ik dat programma als het eens nodig is ze te verkleinen (vroeger gebruikte ik irfanview).
                      Als ik ze op het web wil zwieren gebruik ik jalbum : dan heb je onmiddellijk ook de HTML-code .
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                        Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                        Ik kon het niet laten en maakte eens een kleine berekening:
                        Aan de huidige prijzen van harde schijven kan je al voor € 1,00 (één euro) ongeveer 4000 foto's opslaan aan 5MB. Met backup erbij is dat nog altijd meer dan 2000. Vergelijk dat eens met een pintje gaan drinken op een terrasje met dit warme herfstweer !
                        en
                        Ik zou dus nooit verkleinen en het origineel weggooien want er is geen weg terug !
                        De originelen bewaren vind ik dus wél de ideale oplossing .

                        Originelen verkleinen (en behouden) voor specifieke doeleinden is natuurlijk een andere kwestie. Hoe je dat doet hebben simpathieke mensen hierboven al uitgelegd .
                        Tja, maar mijn huidige RAW bestanden zijn wel zo'n 20 mb per stuk
                        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                        Our English website: www.kaichitravel.com
                        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                        Comment


                        • #13
                          Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                          Tja, maar mijn huidige RAW bestanden zijn wel zo'n 20 mb per stuk
                          ...zodat de prijs stijgt tot maximum 1 euro voor 500 foto's (met inbegrip van de backup). Maar ik moet toegeven... dan heb ik de JPG die uit je RAW komt nog niet ingerekend.
                          't Wordt toch allemaal verschikkelijk duur hé op die manier . Je zou er echt je slaap voor laten .
                          Nu ja... de vraag van TS ging gelukkig niet over RAW bestanden. Voor hem zal het wellicht nog te behappen zijn . Zeker nu het terrasjesweer voorbij is en we allicht de prijs van een pintje kunnen uitsparen om uit te geven aan opslagcapaciteit .
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

                          Comment


                          • #14
                            Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                            Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                            ...zodat de prijs stijgt tot maximum 1 euro voor 500 foto's (met inbegrip van de backup). Maar ik moet toegeven... dan heb ik de JPG die uit je RAW komt nog niet ingerekend.
                            't Wordt toch allemaal verschikkelijk duur hé op die manier . Je zou er echt je slaap voor laten .
                            Nu ja... de vraag van TS ging gelukkig niet over RAW bestanden. Voor hem zal het wellicht nog te behappen zijn . Zeker nu het terrasjesweer voorbij is en we allicht de prijs van een pintje kunnen uitsparen om uit te geven aan opslagcapaciteit .
                            Goh, jij bent makkelijk om zaken mee te doen, een prijsstijging van 400% is geen enkel probleem

                            Ik ben het wel met je eens dat het niet veel kost om je foto's op te slaan, maar we kunnen niet bij een ander in de portemonnaie kijken, toch
                            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                            Our English website: www.kaichitravel.com
                            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                            Comment


                            • #15
                              Re: meerdere foto's verkleinen lukt niet naar wens

                              Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                              Goh, jij bent makkelijk om zaken mee te doen, een prijsstijging van 400% is geen enkel probleem

                              Ik ben het wel met je eens dat het niet veel kost om je foto's op te slaan, maar we kunnen niet bij een ander in de portemonnaie kijken, toch
                              Ik een makkelijke om zaken mee te doen ?
                              Er is toch geen prijsstijging in mijn redenering??? Je RAW's zijn gewoon 4 keer groter dan de 5MB van TS.
                              Als je een flinke Mercedes kiest boven een Golf is dat toch geen prijsstijging maar een bewuste keuze voor iets dat (veel) duurder is?

                              Ik heb ook ik wel gedacht: "Kan iedereen zich dat wel permitteren?" Maar laat ons aub niet onnozel doen: de opslagkost is slechts een onooglijk klein deel van het budget dat we nodig hebben om op dit forum aktief bezig te zijn.

                              Ik Google gemakkelijk een externe harde schijf bijeen van 2TB, USB3 (!) voor (ik rond naar boven af) € 75. Koop ik zo'n tweede om mijn backups te maken, dan kost me dat € 150 (daarvoor had ik zelfs geen rekenmachien nodig!)
                              TS kan daar 400.000 foto's op kwijt, mét backup. Jij nog altijd 100.000.
                              Je toestel haalt zoveel kliks niet en voor dat budget ga je niet al te ver springen om het te vervangen heb ik zo een vermoeden . En je hebt dan nog geen computer om op Tinternet te geraken. En wat software om je foto's te be-, af- of ver-werken.
                              Dus kom ik tot de conclusie dat ik me niet veel zorgen over anderman's portemonee op dat gebied moet maken .

                              Als je aan fotografie begint weet je dat dat geld kost. Ieder heeft zijn budget en dat moeten we respecteren. Maar zou het niet spijtig zijn dat het onderdeel dat relatief wellicht de kleinste hap uit ons budget kost, een reden zou zijn om aan kwaliteit in te boeten door er fors op te bezuinigen (want dat is het vervangen van een origineel door een kleinere kopie uiteindelijk toch)?
                              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                              Oók wandelen met GPS?

                              Comment

                              Working...
                              X