Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

    Hi,

    Ik heb in de nacht een foto gemaakt van het noorderlicht. Wanneer ik deze in Photoshop lichter maak door contrast en helderheid aan te passen is deze nog steeds wat donker en vlekkerig.

    Iemand die een tip heeft om de foto minder vlekkerig (strakker) en lichter te maken? hier de foto via upload sites omdat deze site te kleine bestanden accepteerd.

    Dank
    Last edited by elrosso; 1 oktober 2011, 13:45. Reden: directe link toegevoegd

  • #2
    Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

    Linken geven geen foto, mischien eigenschappen van de foto en dan url copieeren, als die site dat toelaat ?
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

      Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
      Linken geven geen foto, mischien eigenschappen van de foto en dan url copieeren, als die site dat toelaat ?

      Je moet de foto nog downloaden dan krijg je de foto te zien


      Mooie foto maar idd donker. Ik heb helaas geen ervaring genoeg om hem beter te krijgen

      Comment


      • #4
        Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

        geen goed idee om mensen 60 of 45 sec. te laten wachten om een foto ter beoordeling voor te leggen.

        je kan in photoshop met levels werken, om hem lichter te krijgen: new adjustment layer/levels, rechter pijltje naar links schuiven.

        je hebt echter zo'n donker beeld, dat het dan vol ruis komt te zitten. Dat kan je er een beetje uitkrijgen met noise -> reduce noise maar niet in die mate dat het een schoon beeld oplevert. Je had een veel langere sluitertijd moeten gebruiken bij de opname.

        ch.
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #5
          Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

          Wat ik binnen kreeg was geen donkere nacht foto, maar een zwarte foto. Bij 3 stops overbelichting kwam er iets als kleur en waarschijnlijk hotpixels naar voren.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

            wat een gedoe om deze foto binnen te halen , ken je geen betere weg ?
            Nee deze foto is véél te donker om er iets uit te halen .
            Alles heeft z'n grenzen.

            Comment


            • #7
              Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

              Dank voor de reacties. De foto is gemaakt met een fuji f70 en langste sluitertijd van 8 seconden. Meer was er helaas niet voorhanden en het licht was ook niet veel sterker.

              Toch dank voor de hulp en opmerkingen. Het is dus helaas niet anders om de ruis er uit te krijgen. Had de hoop dat er een programma bestond die dit wel kon en bij voorkeur Powerpoint.

              Ik kon zo even geen andere mogelijkheid bedenken om de foto aan te leveren. Dit omdat andere site de grote van het bestand verkleinen en dan de bewerkings mogelijkheden verminderen.

              Comment


              • #8
                Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                Ik vrees dat je met dat soort toestel weinig geslaagde "nachtfoto's" gaat kunnen maken. Veel meer licht heb je niet meteen nodig, maar wel een statief en (nog) langere sluitertijden. Goed lezen wat je nodig hebt voor "avond- en nachtfotografie".
                Met Powerpoint een foto op punt stellen? Denk dat er goedkopere oplossingen zijn die het er beter vanaf brengen.
                Foto's in RAW maken kan ook uiteindelijk helpen...
                [Mod-LesC]En als Mod: bij BD moet je je foto zichtbaar tonen. Lees daarover het betreffende document in onze Helpdesk. Ik versta wel dat je voor bewerking een zwaarder bestand nodig hebt (zoals al gezegd: best een RAW), maar er zijn andere manieren dan een download-link te plaatsen. Dank aan degenen die toch het bestand hebben gedownload.[/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                  Op photobucket om maar een te noemen kan je ook foto's uploaden, als je die achter een link plaatst ga je meer beoordelingen en/of hulp krijgen.
                  Ik heb om die reden je foto niet gedownload, hoewel ik wel geïnteresseerd was.
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                    Directe link toegevoegd in eerste post. Dank voor de tips.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                      Oorspronkelijk geplaatst door elrosso Bekijk bericht
                      Had de hoop dat er een programma bestond die dit wel kon en bij voorkeur Powerpoint.
                      Daarv kan het zeker niet mee, dat is om presentaties te maken.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                        Ik ben lekker bezig, ik bedoel Photoshop.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                          Zoiets? De rest van de vlekken is er alleen met heel veel werk uit te halen

                          http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/10/02/9f245b37636e94b65d11e5a205656443/DSCF1690_bewerkt.jpg

                          [Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                          Last edited by LesC; 3 oktober 2011, 09:03.
                          http://www.smuttynose.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                            [Mod-LesC]Misschien verkleinen en terugplaatsen, aub, want nu schijnt de link niet meer te werken.
                            Alleszins een zeer verdienstelijke poging![/Mod]
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Donkere nachtfoto lichter maken en minder vlekkerig

                              Doe ik vanavond
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment

                              Working...
                              X