Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS CS5 : hoe aanpassingslaag alleen maar op 1 laag aanbrengen ? ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PS CS5 : hoe aanpassingslaag alleen maar op 1 laag aanbrengen ? ?

Hoe kan ik op een bepaalde laag een aanpassingslaag aanbrengen zonder de onderliggende lagen mee aan te passen ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Re: PS CS5 : hoe aanpassingslaag alleen maar op 1 laag aanbrengen ? ?

Bij adjustments, onderaan het derde icoontje van links, dat zwarte en witte cirkeltje. Ofwel 'layer' --> create clipping mask .
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Thanks ! Het werkt ! Je moet het maar weten he ?

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      Bij adjustments, onderaan het derde icoontje van links, dat zwarte en witte cirkeltje. Ofwel 'layer' --> create clipping mask .
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Ofwel, met de alt-toets ingedrukt, in het lagenpallet klikken op het lijntje tussen de aanpassingslaag en de onderliggende laag.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

haha, de trucs van de foor Die werkt ook ! Bedankt Les !

Ik heb nog een vraagje. Als die aanpassingslaag nu op de 2 onderliggende lagen mag toegepast worden, hoe doe je dat ?
          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ofwel, met de alt-toets ingedrukt, in het lagenpallet klikken op het lijntje tussen de aanpassingslaag en de onderliggende laag.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Voor zover ik weet, kan dat niet, want de laag onder je aanpassingslaag is toch een volle pixellaag, niet, of heb je daar weer een masker op liggen dat een en ander zou doorlaten (of je opaciteit wat teruggenomen)? Alleszins, zou zelf benieuwd zijn te weten of het kan of niet.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Stel : mijn onderste layer is een volle foto, de layer erboven een laag met gekleurde lijnen op (brushes) en de layer daarboven andere lijnen met dezelfde kleuren als die andere layer.

Nu wil ik de kleuren van die 2 lagen tegelijk aanpassen door met een hue-aanpassingslaag te spelen, die dus eigenlijk op die 2 onderliggende lagen moet toegepast worden. Niet op die foto die helemaal onderaan ligt...
              Voor zover ik weet, kan dat niet, want de laag onder je aanpassingslaag is toch een volle pixellaag, niet, of heb je daar weer een masker op liggen dat een en ander zou doorlaten (of je opaciteit wat teruggenomen)? Alleszins, zou zelf benieuwd zijn te weten of het kan of niet.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

Comment

Volgens mij (maar ik erken dat er mensen zijn die PS -qua regels en mogelijkheden- beter kennen dan ik) heb je een paar alternatieven.
                1. Clipping mask per laag gebruiken: dus op je eerste 'kleurlijnenlaag' een aanpassinglaag leggen die gekoppeld is aan de kleurlijnenlaag daaronder; en dat herhalen voor de kleurlijnenlaag daarboven; in dit geval kan je toonverschuiving verschillen per laag;
                2. Ofwel eerst die twee kleurlijnenlagen mergen en dan één hue-aanpassingslaag als clipping mask toevoegen. Voorwaarde is wel dat je toonverschuiving dezelfde moet zijn voor de twee kleurlijnenlagen;

Ben ik nog verstaanbaar?

Comment

Bedankt voor het meedenken
                  Beide alternatieven beperken mij...
                  De eerste dat ik verdere kleurverschuivingen steeds synchroon moet toepassen op beide aanpassingslagen. Werkt wel alsl de kleuraanpassing finaal is, en dan kopieren naar de 2e laag.
                  De tweede omdat ik beide layers afzonderlijk wil kunnen aan en af zetten, dus mergen is geen optie in mijn geval.

Gebaseerd op jouw input dacht ik om een groep te maken van die 2 lagen, maar dan werkt die aanpassingslaag niet meer op die 2 lagen, maar op alles eronder...
                  Volgens mij (maar ik erken dat er mensen zijn die PS -qua regels en mogelijkheden- beter kennen dan ik) heb je een paar alternatieven.
                  1. Clipping mask per laag gebruiken: dus op je eerste 'kleurlijnenlaag' een aanpassinglaag leggen die gekoppeld is aan de kleurlijnenlaag daaronder; en dat herhalen voor de kleurlijnenlaag daarboven; in dit geval kan je toonverschuiving verschillen per laag;
                  2. Ofwel eerst die twee kleurlijnenlagen mergen en dan één hue-aanpassingslaag als clipping mask toevoegen. Voorwaarde is wel dat je toonverschuiving dezelfde moet zijn voor de twee kleurlijnenlagen;

Ben ik nog verstaanbaar?
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

Comment

dan is de groep een prima idee
                    en het masker moet op de groep staan

Comment

Het masker, ok, maar de bewerkingslaag werkt nog altijd maar op de bovenste laag van die 2 binnen de groep...
                      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                      dan is de groep een prima idee
                      en het masker moet op de groep staan
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

Allemaal " Latijn " voor mij.
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Dat is "Lagen voor Gevorderden", zie!
                          Ik heb een uitstekend boek in het Engels, maar het boek bestaat ook in het NL.
                          "Layers", door Matt Kloskowski, of voluit: The Complete Guide To Photoshop's Most Powerful Feature.

Comment

Nu wil ik de kleuren van die 2 lagen tegelijk aanpassen door met een hue-aanpassingslaag te spelen, die dus eigenlijk op die 2 onderliggende lagen moet toegepast worden. Niet op die foto die helemaal onderaan ligt...
                            Ja dat gaat. Je moet die 2 lagen in een groep plaatsen en dan die groep converteren naar een smart object (op de groep gaan staan, rechter muisknop). Dan bovenop, de adjustment layer met een clipping mask. Dubbelklikken op het smart object en je krijgt een nieuw venster waar die lagen tevoorschijn komen. Als je hier bewerkingen uitvoert, het bestand sluiten en saven.
                            Last edited by alex606; 30 juli 2011, 18:19.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Thx Les !

En, wat zeggen ze hierover ?
                              Dat is "Lagen voor Gevorderden", zie!
                              Ik heb een uitstekend boek in het Engels, maar het boek bestaat ook in het NL.
                              "Layers", door Matt Kloskowski, of voluit: The Complete Guide To Photoshop's Most Powerful Feature.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Working...
                              X