Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kalibreren van een dell u2711

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kalibreren van een dell u2711

Hallo,

Na een eindje zoeken, vind ik niet echt een duidelijk antwoord. Ik heb recent een dell u2711 scherm gekocht maar alvorens te kalibreren vroeg ik mij af wat ik precies moet instellen op het scherm zelf. Ik heb de keuze uit een aantal preset modes waaronder bv sRGB, Adobe RGB, standard, ... Omdat Adobe RGB waarschijnlijk de meeste kleuren weergeeft, lijkt me dit de beste keuze niet? Ook kan ik de scherpte van het scherm aanpassen (van 0 tot 100, staat standaard op 50). Van welke instelling moet ik uitgaan alvorens mijn scherm te kaliberen? Nog eventjes meedelen dat ik de spyder 3 express heb. Is deze kalibrator eigenlijk goed genoeg om dergelijk scherm op punt te krijgen? Ik weet dat deze kalibrator geen rekening houdt met omgevingslicht dus wat is de beste optie dan? Je scherm kalibreren in de lichtomstandigheid waarin je het meest je foto's gaat bewerken?
    Ik gebruik lightroom om mijn foto's te bewerken...

Bedankt voor enige hulp!

Pieter

Re: kalibreren van een dell u2711

1. belangrijker dan je scherm calibreren is je werkomgeving constant te maken..
    zorgen dat er geen buitenlicht op je scherm valt (want dat varieert teveel) , en een 5000K lamp hangen (20 a 25euro@Marc-en-Ciel)

2. AdobeRGB geeft absoluut het meeste weer van kleuren ,maar hou er rekening mee dat 99procent van de printers dit niet kan printen ! bv Blacklight is een kleur die niet kan geprint worden , alsook verschillende tinten van pastelkleuren zijn niet printbaar
    Sommige printers zoals bv de Lambda printer van Foto Schelfhout beweren wel AdobeRGB aan te kunnen, en de professionelere printers van Canon en Epson kunnen dit gedeeltelijk aan.

Je kan in Lightroom controleren of je gemaakte foto (en kleuren) fysiek wel geprint KUNNEN worden, dit noemt men softproofing.

mijn scherm staat bv in sRGB omdat ik zelf niet in het bezit ben van professionele printer en het kleurverschil tussen mijn scherm en print is vaak miniem (en hoef dus niet aan softproofing te doen)

3. kijk zeker naar calibratie guru marc-en-ciel.. die geeft ook lessen kleurmanagement
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Working...
    X