Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teste

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• teste

poging 3 om mijn bericht hier te posten!!!!!!!
    word het stilaan moe

Ben reeds heel de dag bezig om foto's te laten afdrukken via 1 of ander online afdrukbulle! Blijkbaar heb ik geen juist formaat om mijn foto's te laten afdrukken op 10 x 15. Nog nooit zoiets belachelijks gehoord!!! Aanpassen op de site blijkt onmogelijk te zijn, anders verlies je de helft van je foto!
    Formaat aanpassen zou de oplossing moeten zijn. 10 tallen fora afgespeurd, het moet blijkbaar formaat 3:2 zijn. Mijn camera ingesteld op 16:9, maar later blijkt foto's hebben de afmetingen van 4000 x 3000 (zoals blijkt bij eigenschappen)
    Bij mijne kodak zat een CD met een programma die dat zou moeten kunnen oplossen. NIET DUS!! formaat wel aan te passen naar widht 3000 height 2000 gevolg totaal misvormde foto's. Bij een automatische aanpassing word dit 3000 x 2250 ook al niet het juiste formaat.

Ben ten einde raad! Help mij!! Hele dag verprutst en sta nog steeds nergens.

PS Snap niks van al die formaten, had er zelfs nog nooit van gehoord. Heb geen ingewikkelde programma's om dit aan te passen, zou ze toch niet snappen.
    Als je een oplossing hebt leg het dan uit alsof je het tegen een kind zou uitleggen, want ben al gefrustreerd genoeg....
    Last edited by jean bouwen; 22 juni 2011, 19:07. Reden: fout

Re: teste

Ik denk dat het best is om je camera op een 3:2 verhouding te houden.
    In Camera Raw kan je de crop tool op een 3:2 verhouding zetten.
    In Photoshop kan dit ook met de Rectangular Marquee Tool, daar geef je bij Style : fixed ratio in en bij Width:3 en Height:2, daarna Image-->Crop en je hebt je 3:2 verhouding.
    Jij wilt een 10x15 formaat hebben, dan moet je uiteraard Width en Height met elkaar verwisselen. In Camera Raw kies je dan een 2 to 3 verhouding.
    In Lightroom gaat dit ook. Andere programma's ken ik helaas niet.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Als ik zie 3000x4000 dan lijkt dat op een Olympus met een 12MP sensor en die zou ik daarop laten staan, dan heb je de grootste maat terbeschilling.

3000x4000 kun je niet zomaar omzeten naar 2:3 formaat, want dan gaat de lengte/breedte verhouding van 3/4 naar 2/3, resultaat vervorming. Dat kun je alleen door in de hoogte naar 2667px te gaan, dus door er een stukje af te knippen.

Bij 'normale' afdrukcentrales kun je tegenwoordig ook op 10x13(3:4) laten afdrukken, maar dan niet kiezen voor 2:3(10x15).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heb een panasonic FS 10 en kan enkel kiezen tussen 16:9 en 4:3, maar wil wel foto's van 10 x 15
        al die ingewikkelde programma's die daar woden vernoemd, nooit van gehoord en geen idee hoe die te bedienen.
        Heeft iemand een simpeler idee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jean bouwen Bekijk bericht
          Heb een panasonic FS 10 en kan enkel kiezen tussen 16:9 en 4:3, maar wil wel foto's van 10 x 15
          al die ingewikkelde programma's die daar woden vernoemd, nooit van gehoord en geen idee hoe die te bedienen.
          Zet je bestand op een "stick". Ga ermee naar een fotograaf die zelf afdrukt, en je zal krijgen wat je wenst.
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Toch best nog eens kijken in de handleiding zie pagina 20 en daarna pagina 78 dan zul je zien dat je de camera wel kunt instellen op 3/2 verhouding. Maar dit helpt U nu niet meer, indien het kan moet U de foto afsnijden op 4000*2666 pixels indien dit niet kan moet U de foto plakken in een achtergrond die 4500*3000 pixels is, in het eerste geval zal de foto dan volledig op de 15*10 staan, in het tweede geval zal er links en rechts ongeveer 1cm achtergrond te zien zijn bij de afdruk.
            Maar zoals reeds eerder gezegd probeer om een afdruk centrale te vinden die uw foto's afdrukt op een formaat van 9x12 of 10x13 of 11x15 of 13x17 of 15x18 of ga inderdaad naar een fotograaf in de buurt die uw foto's kan aanpassen....

Comment

Tja, da's als een Jupiler 33cl kopen en deze in één keer volledig in een 25cl glas willen gieten... Zoiets gaat niet.

Volgens mij bestond er vroeger, en zal dit nog wel bestaan, een optie bij de bestelsoftware om ofwel te kiezen voor een witte rand op de foto (die je dan achteraf afknipt), ofwel om sowieso een stukje foto te verliezen.

mvg,
              Bart
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Tja, da's als een Jupiler 33cl kopen en deze in één keer volledig in een 25cl glas willen gieten... Zoiets gaat niet.
                Eigenlijk is het een Jupiler van 25cc een glas van 33cc volledig willen vullen....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Zet je bestand op een "stick". Ga ermee naar een fotograaf die zelf afdrukt, en je zal krijgen wat je wenst.
                  Dit lijkt me hier de beste oplossing.
                  Of nog beter mischien met de geheugenkaart in het toestel naar een goede fotozaak en als je het daar even rustig aanpakt leggen ze de procedures voor de toekomst mischien even uit
                  MVG. Hugo

Comment

Als je foto's niet het gewenste formaat hebben zou ik horizontaal of vertikaal (niet beide, of toch niet in dezelfde mate) de canvas vergroten totdat je een mooi 3:2 formaat hebt.
                    Je hebt dan een 3:2 formaat zonder dat de verhoudingen van je prentje zijn veranderd.
                    Na Afdrukken kan je die extra ruimte er gewoon afsnijden of laten staan als kadertje (wat je het leukste vindt).

Groeten,
                    Geert

Comment

Working...
                    X