Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omzetting van AdobeRGB naar sRGB in CS5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omzetting van AdobeRGB naar sRGB in CS5

Hallo,
    Heb al heel wat topics gelezen over het omzetten van AdobeRGB naar sRGB ... maar ik raak niet waar ik moet raken.
    Iemand die me wat op weg kan helpen ?

Hier wat vragen :
    Ik werk in RAW, doe daar de nodige aanpassingen, ga naar CS5 en doe eventueel hier ook nog wat aanpassingswerk. Het profiel blijft AdobeRGB.
    Als ik deze foto wil plaatsen op internet of wil afdrukken bij bepaalde centrales, vragen ze sRGB.
    Dan kies ik bij bewerken voor " profiel toewijzen ". Daar kies ik dan voor sRBG IC6 ....
    ALs ik dan de voor en na bekijk, wordt mijn foto een stuk doffer van kleur.
    Ik denk dat dit normaal is door het overschakelen naar sRBG. Wel ik dezelfde kleurenschakering zoals in AdobeRGB, dan moet ik de foto dus weer wat gaan bewerken.
    Of moet ik kiezen voor profiel omzetten naar sRGB ? Als ik dan de voor en na bekijk, krijg ik praktisch geen verschil te zien.

Is het beter om je foto al in Raw om te zetten naar sRGB of doe je dit beter pas nadat je alles aangepast hebt ? Dit zou ik doe wanneer ik zeker weet dat de foto naar de afdrukcentrale moet gaan of zou dienen voor een plaatsing op het internet.

Ik besef, dat dit slechts een topje van de ijsberg is in het systeem van kleurbeheer. Maar soms krijg ik hier afdrukken terug, waarvan ik niet zo heel tevreden ben wat betreft " dofheid" van kleuren en ik vermoed dat ik via bovenstaande dit probleem misschien al een ietsie pietsie kan vermijden. Ik werk niet op een superpcscherm, maar het scherm is wel gekalibreerd, dus dit zou in mijn ogen ook al wat moeten meehelpen.

Alvast bedankt om dit even te bekijken.
    groeten,
    deka
    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Re: Omzetting van AdobeRGB naar sRGB in CS5

Het makkelijkste is om je foto in één keer om te zetten naar sRGB in camera raw.
    Onderaan het CR venster staat een regeltje tekst, even op klikken en je ziet het wel.

Hoe je best omzet naar sRGB eens hij bewerkt is en zonder de kleuren te veranderen... Geen idee.
    Wat ik wel weet is dat je voor weergave op scherm best aRGB gebruikt en voor prints sRGB.
    500PX - Twitter - Flickr - Facebook - Website (wordt aan gewerkt)

Comment

Ik gebruik een oudere versie van PS, maar de profielomzetting zal wel hetzelfde zijn in CS5:
      Vanaf uw Adobe RGB beeld in PS:
      - menu 'bewerken' >omzetten in profiel > sRGB
      - opties voor omzetting: Adobe ACE, relatief colorimetrisch, 'compensatie zwarte punt' en 'dithering' aanvinken.

Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor 'bewaar voor web' (alle conversie gebeurt dan automatisch: 16>8bit, profielomzetting, resolutie verlagen, ...) maar ik heb de indruk dat mijn foto's dan telkens een ietsje geler/warmer worden.

Nota: de originele foto's zou ikzelf steeds bewaren in een zo groot mogelijke kleurruimte (=AdobeRGB). Bij conversie naar sRGB wordt die kleurruimte wat kleiner (en wat weg is, is voorgoed verdwenen). Bewaar dus alleen jouw versies voor webdoeleinden in sRGB.

Veel succes.

Nota2: ik las net bij Xippix dat hij aanbeveelt om voor het scherm best aRGB te gebruiken. Dat is zo, indien jouw scherm ook een volledig aRGB-kleurbereik heeft.

Guy
      Last edited by guydw; 18 juni 2011, 14:46. Reden: Nota2 toegevoegd
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Toen ik pas mijn camera had gebruikte ik ook AdobeRGB, want moest de maximale kwaliteit halen uit mijn foto's. Dus in de camera zelf, Camera RAW en Photoshop. Naderhand gemerkt dat er toch problemen ontstonden bij plaatsen op het web, en de afdrukcentrales hebben liever sRGB. Nu heb ik alles op sRGB staan, en hoewel ik niet uitvoerig heb zitten vergelijken, zie ik het verschil niet want mijn monitor kan AdobeRGB toch niet weergeven.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Profiel *toewijzen* is niet de juiste manier. Profiel converteren wel.
          Daarbij zijn er nog enkele opties die bepalen hoe die kleuren worden geconverteerd die buiten de doelkleurenruimte liggen.
          SRGB is de meest beperkte.
          Het best is om te werken in een volledig gekalibreerde omgeving: monitor, printer.
          Voor die laatste is dat de combinatie printer+papier, dus je beschikt dan over meerdere profielen.
          Vooralleer je gaat printen kan je dan in CSx soft proofen volgens het gewenste print profiel en de kleuren evt. bijsturen alvorens te printen.
          Anderzijds: het makkelijkst is om overal in sRGB te werken -- maar probeer dan maar eens een diep-blauwe lucht in die foto te krijgen...
          Groeten,
          ShaoLynx

Comment

Xippix,Guydw,Alex606,Shaolynx

Bedankt om het probleem wat uit te klaren ... Meningen hieromtrent zijn blijkbaar niet allemaal dezelfde ( profiel toewijzen of profiel converteren ...) . Maar ik zal beiden eens uitproberen en dan zien wat het verschil is vanuit de afdrukcentrale.
            groeten,
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Het is vooral belangrijk dat je 'convert to profile' neemt, dan gaat PhotoShop proberen zo kort mogelijk bij het AdobeRGB te blijven en toch in sRGB gaan werken. Vooral niet toewijzen want dan 'forceer' je een aantal zaken.

Op zich is de keuze simpel hoor :
              publicatie 'in print' : AdobeRGB
              publicatie op websites of presentatie met beamer : sRGB

Het probleem stelt zich dat zoals aangegeven sommige afdruk centrales met sRGB willen werken ... waarmee ze de bal totaal mis slagen dus, drukwerk, als je in RGB gaat werken zou altijd AdobeRGB moeten zijn.

Ik heb in PhotoShop een Action hiervoor gemaakt, het originele high res beeld zal ik in AdbobeRGB laten staan (staat zo ook in de camera ingesteld voor mijn RAW beelden), er wordt dan automatisch een 900x600 beeld gemaakt met watermark op en conversie naar sRGB, die wordt in een subfolder weggeschreven en dan maakt mijn action ook nog even een 150px thumbnail aan (zonder watermerk dus) en die gaat met een Safe for Web en een andere subfolder ... alles automatisch door één druk op de knop
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Omzetten, niet toewijzen, toewijzen doe je als een bestand geen profiel heeft.

kijk eens naar de afbeeldingsprocessor in photoshop, dat is onder >> bestand >> scripts >> afbeeldingsprocessor
                opslaan als jpeg en profiel omzetten naar srgb aanvinken.

PJW.
                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Working...
                X