Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel verscherpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoeveel verscherpen

ik vraag me af hoe veel ik nu eigenlijk moet verscherpen.
    Als ik mijn raw foto's laad in Lightroom dan zie ik dat verscherpen automatisch op 25 staat.

hoe veel moet / mag ik een foto nog meer verscherpen, en in welke gevallen.

(ik houd alleszins niet van overbewerkte foto',(waarvan je er zo veel ziet op de foto fora, maar ben een voorstander van subtiele aanpassingen die een foto verbeteren.)

Re: hoeveel verscherpen

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    net zo veel, tot dat je er zelf tevreden over bent.
    maar doe het verscherpen wel als laatste handeling.
    grt,bouk.
    Last edited by bouk; 19 juni 2011, 13:10. Reden: ';,./.,
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

interessant topic!

RAW moet je altijd verscherpen, omdat dit onbewerkte data zijn uit de camera. Persoonlijk verscherp ik een stuk meer dan wat LR aangeeft als standaard.

Echter niet vergeten bij portretten masking te gebruiken!

Groetjes
      ----------------
      Mijn portfolio

Comment

Je hoeft helemaal niet te verscherpen.
        TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

ik las meermaals dat, net zoals Hans zegt, RAW altijd verscherpt wordt.
          Ik ga ervan uit dat dat de reden is dat Lightroom mijn raw bestanden altijd standaard op verscherpen 25 zet.

ik zie ook geregeld commentaar van de forumbewoners dat een foto "te veel verscherpt" is maar ik zie dan niet direct aan die bewuste foto's waarom het verscherpen te veel zou zijn.
          Is het dan iets subjectief?
          Indien niet, hoe zie je dan wat te veel of te weinig is?

Comment

Hoi, ik ga ervan uit dat als je duidelijk ziet dat er verscherpt is (maw, het beeld oogt niet natuurlijk), dat het er dan over is.
            ----------------
            Mijn portfolio

Comment

De hoeveelheid verscherpen hangt van een aantal factoren af, waaronder het gebruikte programma, en welk gebruikt objectief op welke bepaalde boddy, ook de mate van crop of verkleining van het bestand spelen een rol, dus moeilijk te zeggen of er een waarde op te plakken.

Comment

Ik lees hier een heleboel over verscherpen en krijg ook dikwijls als commentaar dat mijn foto's niet scherp genoeg zijn. Ik ben jammer genoeg niet in het bezit van Lightroom, wel fotoshop CS3. Ik fotografeer ook nog niet in RAW... hoe kan ik dan verscherpen? Bedankt voor de tips!
                Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

Comment

Toen ik pas begonnen was met fotografie kon ik niet genoeg verscherpen, in Camera RAW dan nog eens in Photoshop en nog eens bij het verkleinen. Nu doe ik het alleen nog in Camera RAW, weliswaar wat meer. Mijn waarden 60/1.2/25/60 .
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Bedankt Alex, mooie website heb je trouwens...
                    Ik zal eens dringend de stap naar RAW moeten nemen om mijn foto's beter te maken..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
                      Ik lees hier een heleboel over verscherpen en krijg ook dikwijls als commentaar dat mijn foto's niet scherp genoeg zijn. Ik ben jammer genoeg niet in het bezit van Lightroom, wel fotoshop CS3. Ik fotografeer ook nog niet in RAW... hoe kan ik dan verscherpen? Bedankt voor de tips!
                      Gewoon BDSizer gebruiken
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Ok, zal eens kijken...heb dit nog nooit gebruikt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                          Gewoon BDSizer gebruiken
                          Bdsizer gaat imho soms nogal drastisch verscherpen, zelfs al op 10% (jammer dat er geen 5% mogelijk is). Maar uiteraard hangt dit van heel wat factoren af. Om die reden maak ik tegenwoordig mijn 900px bestanden ook via lightroom.
                          Meestal laat ik het beeld in lightroom op 25 staan (standaard). Als ik ga afdrukken zet ik in de Print module dan meestal nog eens verscherpen op hoog.

Maar verscherpen voor scherm of voor afdruk is totaal verschillend natuurlijk.
                          Het is een moeilijk gegeven en experimenteren is de boodschap.

Wanneer een beeld teveel is verscherpt zie je dat er tussen verschillende pixels teveel contrast zit. Oogt dan heel onnatuurlijk. Dit brengt soms ook ruis boven in de foto.

Vanzelfsprekend kan verscherpen een onscherpe foto (omwille van beweging, fout focuspunt, slecht glas) niet scherper maken he. Dient enkel om je beeld af te werken...
                          [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                            net genoeg.

Comment

Ik heb hier, op het forum, leren verscherpen in Photoshop. Ik bewerk mijn foto's in LR en exporteer ze dan naar Photoshop. Daar verscherp ik op volgende manier.
                              Je layer kopiëren. Die layer (bovenste) zet je op OVERLAY dan FILTER -> OTHER -> HIGH PASS en de waarde moet je zelf een beetje kijken. Als je de waarde te hoog zet, kan je ofwel de layer wissen en de procedure herhalen ofwel gewoon de FILL van deze layer op minder dan 100% zetten. Met het oogje naast je 'verscherplayer' kan je voor en na goed vergelijken. Je ziet al snel het verschil.
                              Vergeet, als je klaar bent wel niet CTRL+SHIFT+E in te drukken om de layers samen te voegen.
                              Hopelijk heb je hier wat aan.

Tom
                              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                              Mijn Website

Comment

Working...
                              X