Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan je zonlicht of overbelichting verwijderen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan je zonlicht of overbelichting verwijderen?

Ik vroeg me af of je iets kan aanvangen met foto's die last hebben van de weerkaatsing van zonlicht of overbelichting?

Als voorbeeld deze foto, die nu op niets trekt doordat ze met haar neus recht in het zonlicht zat/lag. Is deze te "redden" of wordt het prullenbak?

Re: Kan je zonlicht of overbelichting verwijderen?

1. de kop van de leeuwin is perfect aanvaardbaar! Persoonlijk hou ik wel van de onvoorspelbare hoge lichten die je krijgt bij zonlicht door het gebladerte van de bomen.
    2. in de achtergrond zijn de hoge lichten wel wat storend, vooral de vlek in het linkergedeelte. Achter haar kop zou ik niets wijzigen omdat dit voor de nodige aftekening zorgt. Bij de opname had je dit laatste zelfs kunnen uitspelen door met je camera iets meer naar linksboven te bewegen zodat de kop in de lichte vlek zou vallen.

In dit geval lijkt heb me haalbaar. De hoge lichten zien er niet helemaal uitgevreten uit:

Optie 1: Aanpassingslaag toevoegen op de selectie van de hoge lichten en naar keuze daarop Levels of Curves met de nodige smaak en spaarzaamheid naar beneden halen.

Tweede optie is om je RAW-bestand (als je die hebt) 2 keer te ontwikkelen: één keer normaal, een tweede keer pakweg één tot anderhalve stop onderbelicht.
    Vervolgens in PS (Elements) of gelijkaardigs de lagen toevoegen en met voldoende feathering het teveel in de ene laag wehalen.

G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

De bovenlip is hier uitgebrand en loopt over in de "achtergrond".
      Dit is met niets nog te redden. (toch niet vertrekkend van jpg, als je de raw hebt kan je proberen).
      Anders gebruik je dodge en burn om die zaken aan te pakken.(is techniek die zo oud is als de straat en ook bij analoog toegepast werd)

Comment

Heb je nog de kleurfoto?
        Kijk de kleirkanalen, soms is de groene kanaal juist niet overstuurd (juist omdat zonlicht vooral infra-rood bevat).
        Gebruik dan de groene laag als basis voor je zwart-wit afbeelding.
        Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Working...
        X