Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR vraagje

Ik vraag mij af als je met 1 foto te nemen in RAW en die dan via een proggy op -2 laat onderbelichten en opslaan en één op +2 laat overbelichten zodat je dus 3 verschillende bestanden hebt en ze dan samenvoegd voor je HDR beeld,
    of die exact het zelfde resultaat geeft als je ze met je camera zelf op statief dus,met bracketing maakt en dus achtereen 3 fotoos neemt en dan samenvoegd voor je HDR beeld.

Gaan de 2 technieken hetzelfde resultaat geven?

Re: HDR vraagje

Doet me denken aan een oud-BD'er Simplephotography:

Misschien niet meteen hetzelfde, maar de man behaalde daar uitstekende resultaten mee!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snicker Bekijk bericht
      Ik vraag mij af ... of die exact het zelfde resultaat geeft als je ze met je camera zelf op statief dus,met bracketing maakt en dus achtereen 3 fotoos neemt en dan samenvoegd voor je HDR beeld. ...
      Ik kan mij voorstellen dat samenvoeging van correct belichte delen uit meerdere foto's een beter resultaat zal geven dan bvb. een onderbelicht deel uit een foto "optrekken" tot een normaal niveau. "Gelijke" (zwarte) pixels gaan bij optrekken niet opeens een "beeld" vertonen hé ...

Voor diegenen die het willen proberen : hier kun je alvast mee van start gaan als je minstens PSE 6 hebt : HDR imaging in Photoshop Elements 6
      Last edited by DominiekC; 21 mei 2011, 16:00. Reden: aanvulling
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Maak even gebruik van dit topic hoop dat dat mag.

HDR foto's zijn zo mooi maar heb geen idee hoe ik dat moet maken.
        Hoe de camera in te stellen om die meerdere foto's te maken.
        Er staat veel op inet maar begrijp er niet veel van.
        Is er iemand die voor mij een how to wil maken??
        Zou het graag leren vind die foto's geweldig.

Groet
        Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
          Maak even gebruik van dit topic hoop dat dat mag.

HDR foto's zijn zo mooi maar heb geen idee hoe ik dat moet maken.
          Hoe de camera in te stellen om die meerdere foto's te maken.
          Er staat veel op inet maar begrijp er niet veel van.
          Is er iemand die voor mij een how to wil maken??
          Zou het graag leren vind die foto's geweldig.

Groet
          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Heel erg bedankt alleen het linkje in de eerste topic werkt niet meer

Comment

Heel erg bedankt alleen het linkje in de eerste topic werkt niet meer
              Ja heel erg sorry , ik merk het nu ook .Dat zou niet mogen , het is een tutorial , bedoeld om altijd op het forum te blijven staan .
              Misschien kan ik je toch nog wat helpen met deze link ( werkt wél nog ) :

Sweet sassy-mollassy, I've been Dugg! Hi, Adobe! Note: clicking any image below makes it larger in a new window. If you visit here regularly...

Walter

Edit : zeg eens , waar trekt dat op ? Ik dacht dat tutorials op de interne BD server geplaatst werden , zoals de fotoalbums van de betalende leden . Als de makers zelf van het tutorial moeten instaan voor de permanentie ervan op het net , krijg je natuurlijk toestanden als deze .
              Last edited by Phororhacos; 22 mei 2011, 11:15.
              D850

Comment

[Mod-LesC]Ik vraag het na bij mijn collega's. Gisteren had ik een soortgelijk probleem met een andere tutorial, en heb ik rechtstreeks bij de maker navraag gedaan.[/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  [Mod-LesC]Ik vraag het na bij mijn collega's. Gisteren had ik een soortgelijk probleem met een andere tutorial, en heb ik rechtstreeks bij de maker navraag gedaan.[/Mod]
                  Thx!
                  Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Ja heel erg sorry , ik merk het nu ook .Dat zou niet mogen , het is een tutorial , bedoeld om altijd op het forum te blijven staan .
                    Misschien kan ik je toch nog wat helpen met deze link ( werkt wél nog ) :

Sweet sassy-mollassy, I've been Dugg! Hi, Adobe! Note: clicking any image below makes it larger in a new window. If you visit here regularly...

Walter
                    Vind je het erg als ik zeg dat ik er geen hol van snap.

Kan het trouwens ook met 1 foto??

Comment

Als je er geen hol van snapt betekent dat waarschijnlijk dat je nog niet zo thuis bent in het Photoshoppen . Veel oefenen helpt , en dan gaat het met sprongen .

Ja , je kunt , met bijvoorbeeld het programma Photomatix , op basis van één enkele RAW , een "hoog dynamisch bereik" foto maken .De software gaat dan voor jou donkere delen van de foto oplichten zonder de lichte delen te doen uitbranden .Met allerlei schuivertjes kun je de belichtingseffecten beïnvloeden , van subtiel tot surrealistisch tot...foeilelijk.

Walter
                      D850

Comment

Ik geef in post #2 een link naar een pdf van BD-lid Simplephotography, die HDRs maakt van één foto.

Comment

Jammergenoeg nog altijd geen antwoord op mijn vraag ....

Comment

Als jouw vraag is: kan het met (=vertrekkende van) één foto, dan is het antwoord JA.
                            Als jouw vraag is: gaan de twee technieken hetzelfde resultaat geven, dan denk ik dat het antwoord iets genuanceerder is. Ik zou zeggen: een vergelijkbaar resultaat. Lees daarom het antwoord van DominiekC (post #3) eens opnieuw.

Comment

De bedoeling van HDR is om met de beeldinformatie (detail) die je bekomen hebt door de genomen foto onder en over te belichten samen te voegen met een normaal belichte foto en zo één beeld te vormen met een hoog dynamisch bereik (HDR) aan detail.

Door softwarematig een bestaande foto eerst te gaan opkrikken en/of downgraden ga je eigenlijk beelddetail dat je al hebt gewoon wegsmijten en heeft totaal geen nut.

Het beste resultaat bekom je dus door echt 3 beelden (of meer) van bv -2 / +2 / 0 samen te voegen.

HDR beelden zijn qua effect heel populair en daarom laten sommige softwarepakketten toe om met één beeld te werken maar dan wordt er aan "tone mapping" gedaan.
                              Met "tone mapping" ga je bestaande informatie bewerken om het beoogde HDR effect te bekomen maar dan is het niet écht beeldinformatie toevoegen zoals bij HDR met meerdere beelden.

Hopelijk was dit een beetje duidelijk.

Persoonlijk vind ik HDR Efex Pro van Nik Software een prachtig pakket om mee te starten.
                              Door de vele "presets" heb je snel resultaat en het laat werken met één beeld toe.
                              Het werkt als plugin voor Photoshop, Lightroom en Aperture en een trialversie is beschikbaar.
                              De lightroomversie kan ook Stand-Alone opgestart worden....
                              (nee, ik heb geen aandelen...)

gr.

Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

Comment

Working...
                              X