Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iphoto in mac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iphoto in mac

    Als men, zoals ik, reeds jaren met photoshop werkt is het dan nog nuttig om ook iphoto te gebruiken?
    Heeft iphoto nog bepaalde voordelen tegenover ps en bridge of is het enkel een programma voor kleine bewerkingen uit te voeren door mensen die niet gebruik maken van ps?
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

  • #2
    Re: iphoto in mac

    iPhoto is ideaal om je foto's te beheren en kleinere bewerkingen uit te voeren. Wil je wat meer dan is de volgende stap aperture (beheer, raw conversie + fotobewerking die in 95% van de gevallen meer dan voldoende is. lightroom kan dan ook maar is een pak duurder. Heb hè daaraan niet genoeg dan moet je voor verdere bewerkingen uitkijken naar een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop ( of een van zijn alternatieven)
    Fuji X-E1 - 18-55mm
    facebook

    Comment


    • #3
      Re: iphoto in mac

      Bedankt voor de reactie.
      Als ik het goed begrijp is het dus geen meerwaarde als je goed vertrouwd bent met photoshop.
      Ga me er dan ook niet in verdiepen en zal me houden aan het vertrouwde ps (cs5) en het daarbij horende bridge
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

      Comment


      • #4
        Re: iphoto in mac

        Ik maak mijn foto's in JPG en RAW. De JPGs laad ik op in iPhoto, om ze onmiddellijk te kunnen bekijken. Als ik echt een foto wil bewerken, dan gebeurt het dat ik eerst in iPhoto een paar zaken probeer, gewoon om te zien waar een en ander "heen gaat", en als dat me aanstaat, dan neem ik de RAW, en bewerk dan ofwel via Bridge-Adobe Camera Raw-Photoshop of LR3-Photoshop, of Aperture-Photoshop. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt tussen LR3 en Aperture. Als "Mac-man" zou ik natuurlijk voor Aperture moeten kiezen, en ik heb dat programma dan ook eerst aangekocht (vóór de prijs gereduceerd werd tot ± €70,- via de App Store). LR3 heb ik goedkoop kunnen aanschaffen via mijn CvB lidkaart (kan nu niet meer), met de bedoeling "eens even te kijken hoe dat programma werkt". Maar gaandeweg heb ik enkele boeken aangeschaft, en me meer in LR3 verdiept, zodat ik nu kan zeggen dat ik LR3 beter ken dan Aperture.
        Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik gebruik iPhoto als "bibliotheek" van al mijn JPG-foto's en een van de genoemde RAW converters (naast ACR, Bridge, LR3, beschik ik ook over DPP dat met mijn EOS kwam, en DxO dat ik enkel gebruik voor serieuze lenscorrecties).
        Het voordeel van iPhoto is dat het snel is, en dat je, naast de gewone informatie ook zaken als "Gezichten" en "Locaties" kunt toevoegen. Makkelijk om b.v. alle foto's van mijn oudste kleindochter snel terug te vinden!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: iphoto in mac

          ben een beetje aan het proberen in iphoto.
          Lijkt me inderdaad interessant om je foto's hier eerst te bekijken. Geeft een duidelijk overzicht.
          Wat ik niet vind is het volgende; wanneer je je foto's bekeken en goed gezet hebt, hoe kan je dan deze map op een andere locatie, buiten iphoto, zetten en hoe kan je dan die map in iphoto verwijderen?
          Ik heb namelijk al mijn foto's in een andere map staan en het lijkt me nogal absurd om die duizenden foto's in iphoto te importeren.
          Ik zou dus graag met mijn oude mappen willen verder werken maar toch de eerste selecties in iphoto maken.
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

          Comment


          • #6
            Re: iphoto in mac

            Als je je foto's in iPhoto wil bekijken en rangeren, moet je ze uiteraard eerst importeren.
            Als je klaar bent, kun je een hele serie, een zgn "gebeurtenis" selecteren (gele rand).
            Die selectie kun overal naartoe slepen of kopieren/plakken.
            Vervolgens kun de de geel geselecteerde gebeurtenis (of een deel ervan) deleten.
            (bij deleten moet je de cmd-toets ingedrukt houden, samen met backspace)
            Hopelijk is dit het antwoord op je vraag?
            Last edited by Roel T.; 12 mei 2011, 22:47.
            Canon EOS 60D, Canon EF 24-105 mm f/4 L IS USM, Canon EF 70-200 mm f/4 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: iphoto in mac

              Dat is inderdaad wat ik zocht.
              Bedankt.
              Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

              Comment

              Working...
              X