Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdrukken van foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• afdrukken van foto's

Hallo,

Iemand die mij tips kan geven in verband met foto's met de printer afdrukken? ik zit namelijk met het volgende probleem: ik wil mijn foto's afdrukken op fotopapier 10x15 cm oftewel 4x5 inch alleen als ik mijn foto's in afdrukvoorbeeld heb krijg ik aan 3 zijden een witte rand, ditzelfde ook als de foto's zijn afgedrukt. ik wil mijn foto's volledig op fotopapier zonder witte randen. iemand die mij hiermee helpen kan?
    Ik heb een hp all-in-one psc 1219 printer alleen heb ik er de software niet van.

Hoop hier in de juiste rubriek voor te zijn.

Nils
    Last edited by nils d3000; 23 april 2011, 15:00.

Re: afdrukken van foto's

Als je de foto's in een verkeerde beeldverhouding naar de printer stuurt, dan krijg je meestal 2 witte randen, en geen 3.
    Of anders valt er een deel van de foto weg, boven en onder als je een 4:3 beeldverhouding naar de printer stuurt om een 10x15cm foto af te drukken.
    De foto wordt dan uitvergroot om ze te laten passen in de breedte, maar dan gaat er boven en onderaan een stukje verloren.
    Heb je bij de printer-instellingen gekozen voor "randloos printen"?

Als het niet lukt met de software die je nu gebruikt, zoek dan via internet naar de juiste drivers voor die printer. Dan heb je een grotere kans dat het wel lukt.

Ik weet dat het een dure zaak is als je telkens een afdruk maakt die fout uit de printer komt...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

bedankt alvast voor de info.

ik heb gevonden wat het eigenlijke probleem is, ik krijg het alleen niet opgelost en dat is dat ik in de printerinstellingen niet het juiste formaat kan kiezen, alleen 10x15 (tab) en 4x6 (tab) en dat is voor fotopapier met voorgesneden afscheurbare randen.

de kans is dus groot dat ik met deze printer geen normale beeldvullende 10x15 foto's kan afdrukken.

Nils

Comment

Standaard gebruikt deze printer fotopapier van 4x6 inch (101,6 x 152,4cm), misschien dat het mogelijk is om via de HP-software een eigen formaat in te geven?
        Jean Pierre.

Comment

bedankt toch maar voor de tips het ligt aan de printer.

maakt niet uit welk formaat en afmetingen ik neem hij blijft printen met drie randen die altijd even breed blijven zelfs als ik kies om vier witte randen te printen.

tijd dus voor een fotoprinter als ik mijn afdrukken zelf wil nemen.

Nils

Comment

Jouw printer kan gewoon niet randloos afdrukken. Bij de moderne printers wordt de inkt letterlijk over het papier heen geprint op een lange reep absorptiespons. Een PSC 1219 heeft GEEN overspray functie en dus ook GEEN randloos afdrukfunctie.

Let erop als je een nieuwe fotoprinter kiest dat je printer minstens 2 zwarten heeft: namelijk ook een fotozwart om het contrast in de donkere delen flink op te krikken. Printers met 4 inkten (cyaan, magenta, geel en zwart) gebruiken die zwart niet op fotopapier, waardoor het contrast van de zwarten teleurstellend is. Bij 5-cartridgesystemen van Canon en HP, wordt de dikke zwart (pigment) gebruikt voor watervaste tekstafdrukken op gewoon papier en de dunne fotozwart voor het sterken van het contrast. Er zijn ook Canon (vooral de oudere generaties zoals de IP3500, IX4000, IP3000) en veel HP printers die de noodzakelijke extra fotozwartpatroon niet hebben, met vaak een minder contrast vergeleken met de 5-cartridgeprinters, omdat het "zwart" op fotopapier gemaakt wordt door de drie basiskleuren cyaan, magenta en geel over elkaar heen te leggen tot iets wat best omschreven kan worden als een soort modderachtig diepdonkerbruine kleur.

De betere fotoprinters gebruiken het zogenaamde CcMmYK 6-kleurenafdruksysteem, zoals de Epson P50, R320, 1400 etc, waarbij naast de fotozwart ook nog de licht cyaan en licht magenta inkten zijn toegevoegd voor een uitzonderlijk fijne gradatie van donkere naar de lichte tinten. Deze printers zijn weer niet echt geschikt voor het afdrukken van tekst op gewoon papier, omdat hier juist de pigmentinkt ontbreekt en worden de letters met een grijsachtige kleur afgedrukt ipv pikzwart, zoals met pigmentinkt.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Working...
            X