Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur gedeeltelijk behouden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleur gedeeltelijk behouden

Ik ben een absolute leek in het bewerken van foto's maar ik zou toch graag een foto van mijn twee kleinkinderen, die elk een badeendje vasthouden, willen aanpassen.
    Ik wil de kleur van de eendjes behouden en de rest van de foto naar een sepia of een grijstint aanpassen. Ter info: ik werk (voor rode ogen verwijderen) met Paintshop pro.
    Spijtig genoeg lukte het me niet om de foto te posten maar ik hoop dat er geen bezwaar is dat ik verwijs naar volgende foto => http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ng-358586.html ; veronderstel dat men hier de bloem en het lieveheersbeestje wil behouden en de rest in een grijstint wil zetten.

Kan iemand me vertellen hoe ik dit moet doen of waar ik daar degelijke info over kan vinden (liefst niet in het engels indien mogelijk).
    Indien ik hiervoor beter overschakel naar een ander programma, welke software heb ik dan nodig?

Bij voorbaat bedankt
    Mikko2

Re: Kleur gedeeltelijk behouden

Dat is niet zo moeilijk hoor.

Ik kan je dit wel alleen utleggen voor PhotoShop, maar ik veronderstel dat PaintShop Pro ongeveer hetzelfde zal werken.

Open je foto
    leg er een 'Black&White' layer over (deze maakt heel de foto zwart-wit)
    dan schilder je gewoon over de delen die je terug in kleur wilt hebben

en klaar !
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Eventjes googlen voor psp zwart wit kleur:
      paarden, horses, ponies, paardensport, paard, pony, SGW, Eventing, Western, KWPN, NRPS, huisdier, stalling, pensionstal, training, sport, nieuws, encyclopedie
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hiermee zal ik het wel kunnen klaren (denk/hoop ik).
        Nu ben ik weer even zoet met oefenen.
        Nogmaals bedankt voor jullie hulp
        Groetjes,
        Mikko2

Comment

via de link http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=493666 kom ik bij Guinevere haar "Zwart/wit met originele kleur"-handleiding.
          Daarin staat precies beschreven wat ik wou en hoe ik het moet doen. Na een paar keer met onze lieve heer gesproken te hebben ontdekte ik dat
          => Klik nu op de originele foto en plak de foto in grijswaarden als een nieuwe laag!!! (ctrl + l) niet zoals ik dacht de letter I was maar het een L moest zijn.
          En zie het is gelukt, nu nog proberen om de foto te posten.

Comment

[Mod-LesC]Deze link

brengt je bij de helpdesk, die je alles vertelt over hoe een foto te plaatsen.
            In het kort:
            1. foto verkleinen om te voldoen aan de BD-normen (max. 900 pixels langste zijde). PC-gebruikers kunnen daarvoor het programma BD-Sizer downloaden. Intussen is er ook een Mac versie beschikbaar.
            2. foto uploaden naar een hosting site van keuze (bv Photobucket, Tinypic...) en het adres van de foto noteren. Een adres begint normaal met http en eindigt op jpg (= formaat van het bestand)
            3. dat adres in je post tussen de image tags (IMG) plaatsen.
            Succes!
            Mvg,
            LesC, BD-Moderator[/Mod]
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
              via de link http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=493666 kom ik bij Guinevere haar "Zwart/wit met originele kleur"-handleiding.
              Daarin staat precies beschreven wat ik wou en hoe ik het moet doen. Na een paar keer met onze lieve heer gesproken te hebben ontdekte ik dat
              => Klik nu op de originele foto en plak de foto in grijswaarden als een nieuwe laag!!! (ctrl + l) niet zoals ik dacht de letter I was maar het een L moest zijn.
              En zie het is gelukt, nu nog proberen om de foto te posten.

Comment

Een beetje meer inzoomen en iets zorgvuldiger te werk gaan, want je hebt buiten de lijntjes gekleurd .
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Toch vind ik dit een zeer geslaagde poging van iemand die in zijn eerste post (zie boven) nog vroeg hoe ie te werk moest gaan!
                  Natuurlijk baart oefenen kunst.

Comment

Zal ik ook nog eens een methode opgeven, misschien heb je er wat aan?

http://www.photoshoparticles.net/wor...est-zwart-wit/

of deze

http://www.photoshoparticles.net/wor...est-zwart-wit/

Sukses!
                    Groetjes, Damiaan.
                    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Dat zijn natuurlijk wel technieken voor Photoshop, en ik ben niet voldoende vertrouwd met Paintshop Pro om te kunnen oordelen in hoeverre die technieken ook toepasbaar zijn, maar 't is alleszins nuttige informatie!

Comment

Dat buiten de lijntjes kleuren is correct, ik had de vrije selectie (lasso) gebruikt maar wist niet hoe ik de lijntjes korter bij het te selecteren gebied moest brengen.
                        Ik heb dus verschillende keren getracht om in één beweging uit de vrije hand de selectie te maken. Tot ik me een gidsje aangeschaft heb en daarin bij de "opties voor gereedschappen" de intelligente rand heb leren kennen. Volgende keer zal ik dus niet meer buiten de lijntjes kleuren.
                        Last edited by Mikko2; 11 april 2011, 21:35.

Comment

Working...
                        X