Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ongekalibreerde laptop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ongekalibreerde laptop

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en hoop dat ik mijn vraag in de juiste rubriek gesteld heb.
    Zit met een klein probleempje.
    Ik heb er dit jaar voor gekozen om zelf foto's te maken voor mijn kinderen hun communie. Nu weet ik dat dit niet de beste foto's zullen zijn, maar het is dan ook niet de bedoeling om en prijzen mee te winnen.
    Nu heb ik deze bewerkt met photoshop om als kaart aan de famillie of vrienden te geven. Vrij degelijk gelukt eigenlijk voor een beginner al zeg ik het zelf (niemand anders doet het). Ik heb ze laten printen, maar was niet echt tevreden van het resultaat. Ik heb ze laten doen bij extrafilm, maar deze zijn erg donker uitgevallen. Sommige details vallen gewoon weg, en in de grijze vlakken zitten bruine en rode tinten.
    Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat het wel eens zou kunnen liggen aan het te kalibreren van mijn laptop. Ik heb al eens gegoogeld, en meen gelezen te hebben dat dit een moeilijke zaak is.
    Ik heb de foto's klaarder gemaakt, maar weet nu niet goed wat de doen. Kan er eens iemand naar de foto's kijken op een goed scherm?

Weet echter niet hoe hier een foto op deze discussie te plaatsenhelp...

Re: ongekalibreerde laptop

[Mod-LesC]Deze link

brengt je bij de helpdesk, die je alles vertelt over hoe een foto te plaatsen.
    In het kort:
    1. foto verkleinen om te voldoen aan de BD-normen (max. 900 pixels langste zijde). PC-gebruikers kunnen daarvoor het programma BD-Sizer downloaden. Intussen is er ook een Mac versie beschikbaar.
    2. foto uploaden naar een hosting site van keuze (bv Photobucket, Tinypic...) en het adres van de foto noteren. Een adres begint normaal met http en eindigt op jpg (= formaat van het bestand)
    3. dat adres in je post tussen de image tags (IMG) plaatsen.
    Succes!
    Mvg,
    LesC, BD-Moderator[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ok, hier gaan we dan

vb 1 (extrafilm)

vernieuwd

vb 2 (extrafilm)

vernieuwd

Twee voorbeeldjes

Oei, blijkbaar iets fout gedaan, ik krijg enkel rode kruisjes ipv foto's

Blijkbaar lukt het niet via mijn album op telenet. Via photobucket wel.
      Alee, welk geeft het beste resultaat bij jullie? En zeg nu niet geen van beiden he.

[Mod-LesC]Foto's zijn nu zichtbaar. Omdat je maar 3 foto's mag plaatsen, heb ik telkens het alternatief achter een linkje gezet.[/Mod]
      Last edited by LesC; 9 april 2011, 20:40.

Comment

ok, bedankt mod.

Comment

Een laptop heeft geen ideaal scherm om fotobewerking op te doen. (veel desktop pcs trouwens ook niet hoor)
          De nieuwe "LED" schermen zijn zelfs dramatisch slecht daarvoor.
          Calibratie zal je maar deels helpen hierbij.

Je ceatief werk is niet zo slecht hoor.
          De grootste fout die ik zie is vooral je witballans die niet goed is.
          Ik zie Ona op foto 1 met een blauw kleedje en ernaast met een lichtgrijs kleedje

Als je de fotos in RAW formaat hebt staan kan je dat simpel aanpassen maar je moet het wel zien natuurlijk.

Comment

bedanktvoor je reactie,

Het kleedje aan de rechterkant is inderdaad verschillend van kleur dan het middenste.
            Deze heb ik niet in RAW formaat.

Heb je al eens kunnen vergelijken wat er nu het beste uitkomt? Het originele of alternatief?
            Bij het originele heb ik in het alternatief de fade op de achtergrondafbeelding verminderd, wat denk ik een beter resultaat zal geven op een print.
            Heb gisteren enkele opgestuurd naar Pixum om te printen. Benieuwd of er daar ook kleurverschil zal zijn.

Heb al enkele reacties gelezen op het net, en vele spreken van te gele kleuren bij Extrafilm. Ook in mijn printen zijn sommige gezichten eerder naar de gele kant.

Wat stuur ik dan best op, het originele (mits een paar aanpassingen waar het echt te donker is, of het alternatief die naar mijn zicht overbelicht is.?
            En naar welke fotoservice? Heb twee jaar geleden ook foto's bewerkt en dan laten printen bij Pixum. Hier waren ze wel heel goed van kwaliteit. Is het kwaliteitsverschil dus het probleem van service of bewerking van foto zelf?

Comment

Heb de derde foto bewerkt op het alternatief i.v.m. het kleurverschil.

Kleur van kleedje komt wel in de buurt, maar heb de indruk dat de rest overbelicht is.

Comment

Klopt, je verliest wat in de hooglichten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het originele is dus beter volgens jullie? Althans wat de kleine foto's betreft. Is bij het tweede voorbeeld het originele of het alternatief beter?
                  buiten de ogen die ik dit effect wil geven.

Comment

pixum zal het wel goed doen voor je hoor, vergeet wel niet om de "optimalisaties" uit te zetten.

Als je geen raw hebt, probeer toch zo goed het kan die blauwe kleurzweem uit somige deelfototjes te halen ook. Die vind ik meest storend eigenlijk.
                    Een foto die iets te geel is gaan de mensen niet over klagen meestal.
                    Bij Ona zit je met 3 verschillende WB maar ook de linkse die wat meer licht mag hebben.

Probeer die zoveel mogelijk gelijk te krijgen.

De eerste "reeks" is beetje te donker in zijn geheel. Je "remake" is dan ietsje overdone op de deelfototjes.

Comment

Enkele weetjes:
                      - Alvorens een foto te bewerken, moet je er zeker van zijn dat je de correcte kleuren ziet op het scherm. Daarvoor moet het scherm gekalibreerd zijn.
                      Het scherm van een laptop zal minder kleuren van het spectrum kunnen weergeven dan een degelijke monitor.
                      - Wil je zelf foto's afdrukken zoals je ze op het scherm ziet, dan moet je printer een profiel hebben dat correspondeert met het scherm. Met andere woorden: hij moet gekalibreerd zijn.
                      - Wil je dat je foto's door een labo worden afgedrukt zoals jij ze op je monitor ziet, dan moet je het printerprofiel van het labo kennen en je foto's daaraan aanpassen.

Er zijn nog meer dingen die een rol spelen, maar dit zijn de voornaamste. Echt eenvoudig is het dus niet.

Lees alles over kleurbeheer op de site van Marc Cielen: klik!

Mijn ColorMunki is besteld.
                      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bedankt voor de goede raad, hoop hier nog veel te kunnen leren.

Het alternatief heb ik inderdaad overdreven omdat de prints van extrafilm erg donker zijn. Mijn scherm is niet gekalibreerd waardoor ik dacht helemaal verkeerd bezig te zijn.
                        Als je geen raw hebt, probeer toch zo goed het kan die blauwe kleurzweem uit somige deelfototjes te halen ook.
                        Dacht bij mijn aanpassing al een beetje in de goede richting te zitten, nee?

Ik heb er wel een paar in RAW geschoten, maar ben daar niet zo thuis in. Ik ben nog maar een drietal weken met CS5 (of enig ander progje) bezig. De resultaten zijn er waarschijnlijk ook wel naar, maar we modderen verder.

Even dit terzijde,
                        Heb gisteren een mailtje van Extrafilm gekregen nadat ik mijn beklag had gedaan over de kwaliteit. Niets anders gekregen dan een standaardmail waarin ze uitleggen niet verantwoordelijk kunnen gesteld te worden voor kwaliteitsverschil omdat ze afhankelijk zijn van de inzending.
                        Op mijn beurt mailtje geantwoord met een paar scans. Net bericht terug dat ze de bestelling opnieuw in productie zullen laten gaan. Ben dus in blijde verwachting (van hetzelfde?).Ik wil hier helemaal geen steen gooien naar Extrafilm hoor. Omdat ik een slechte ervaring heb gehad wil dit niet zeggen dat ze slechte fotoservice zijn he.
                        Voor hetzelfde heb ik dit ook morgen bij mijn bestelling van Pixum in de bus.

Comment

Net de prints van Pixum in de bus gehad, ze zijn prachtig. De kleuren komen veel beter uit, de grijstinten zijn grijs en niet geelachtig, details in donkere delen zijn goed zichtbaar,...
                          Ik weet nu waar ze te bestellen.
                          Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat sommige foto's opnieuw bewerkt zijn doorgestuurd. Maar het merendeel zijn krak hetzelfde dan bij Extrafilm.
                          Bedankt voor de reacties op mij discussie.

Moderator, nog een vraagje.
                          Moet ik deze topic ergens afsluiten?
                          Ik heb hier op de site een aantal ideen opgedaan voor mijn kaartjes (waarvoor dank aan de makers), en wil best mijn voorbeelden delen met de rest. Wie weet breng ik ook wel iets bij. Waar kan ik dat best doen?

Comment

Topic moet je niet afsluiten anders kan niemand meer er nog iets aan toevoegen.
                            Ben blij voor je dat je nieuwe prints goed zijn geworden

Voor je inbreng kan je mss een nieuwe post maken met bv als title "ideen voor communiekaartjes" ik zeg maar iets

Comment

Working...
                            X