Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Picturalisme

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Picturalisme

    Dag mensen,

    Op school zijn wij al even bezig over verschillende stijlen in de fotografie.
    Toen ik deze stijl (het picturalisme) zag, was ik direct verkocht: foto's maken, maar toch een schilderachtige indruk weergeven.
    Graag maak ik van een bepaalde stijl, ook beetje mijn eigen stijl. Maar eerst wou ik toch eens wat tips vragen over deze manier van fotograferen/fotobewerking.

    Er bestaan filters voor soft-focus, er bestaan meerdere manieren in Photoshop waarschijnlijk. Heeft er iemand tips of ideeën? (terwijl zoek ik ook natuurlijk)

    Groetjes,
    Jasper

  • #2
    Re: Picturalisme

    Picturalisme, per definitie is analoog. Dus filmpje kopen en leren ontwikkelen.

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Picturalisme

      vooreerst moet je opnames maken en onderwerp kiezen in functie van die stijl.
      daar zijn talloze filters beschikbaar voor lightroom en photoshop om gelijkaardige effecten te krijgen, en waarschijnlijk ook voor andere programma's

      Effex Pro heeft een filters waar je dit kunt mee bereiken

      niet goedkoop maar wel zeer goed.

      zelfde kun je ook verkrijgen in PS door met lagen te werken en op elke laag verschillende bewerkingen uit te voeren, zijn waarschijnlijk tutorials van te vinden op het web.

      onOne Software heeft een hele resem gratis presets voor LR beschikbaar, misschien kun je daar iets uit halen http://www.ononesoftware.com/product...ets-lightroom/ via combinatie van een aantal presets.

      wb staat vol met die dinges

      waarschijnlijk gaan er op deze site zulke foto's staan, allez heb er daar toch al gezien
      Browse 200,000 curated photos from photographers all over the world

      meeste fotografen daar zijn bereidt hun technieken te delen als je contact neemt met hen
      zijn zekers een paar belgen tussen op dat forum die gelijkaardige technieken toepassen.

      Trouwens voor student sowieso interessant om te zien wat er om gaat in fotografie wereld
      Last edited by puerte; 5 april 2011, 18:19.

      Comment


      • #4
        Re: Picturalisme

        @Nerdi: Thaha, Leren ontwikkelen!? Tegen wie zeg je het Om de twee weken zit ik in mijn doka te ontwikkelen... Maar ik vind analoog gevaarlijk daarvoor... Zeker als student: je besteed er heel veel tijd aan, en kan niet permitteren fouten te maken...

        @Puerte: 1x.com: Zalige website!! Zal ik me zeker eens mee bezighouden!! Dankje...
        En het is dus eigenlijk echt een kwestie van fail and error... Gewoon proberen, en zien wat het geeft... Zoiets?

        Greets

        Ps: effex pro heb ik staan...

        Comment


        • #5
          Re: Picturalisme

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Picturalisme, per definitie is analoog. Dus filmpje kopen en leren ontwikkelen.

          Nerdi
          ik lees dat niet echt in de definitie. Ik denk dat het resultaat eerder bepaald of een foto picturalistisch is dan het gevolgde proces.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Picturalisme

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            ik lees dat niet echt in de definitie. Ik denk dat het resultaat eerder bepaald of een foto picturalistisch is dan het gevolgde proces.

            Ik zou zelfs meer zeggen : wie regelmatig kunstbeurzen bezoekt , ziet daar de afgelopen jaren steeds meer mengvormen tussen schilderkunst en fotografie .De eindeloze digitale trukendoos is beter dan wat ook geschikt om de brug te leggen tussen schilderkunst en fotografie . Hier eentje van een paar familieleden :




            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Picturalisme

              daar is wel een groot verschil tussen picturalisme (romantiek) en kitsch.

              Comment


              • #8
                Re: Picturalisme

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                daar is wel een groot verschil tussen picturalisme (romantiek) en kitsch.
                Inderdaad . Een digitale reproductie van een schilderij van Picasso heeft dezelfde handtekening, dezelfde kleuren en dezelfde compositie. Echter het is géén picasso.
                De trukkendoos van digitaal moet men gebruiken voor de actuele stand van de fotografie en niet voor goedkope (retro) imitaties.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Picturalisme

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Inderdaad . Een digitale reproductie van een schilderij van Picasso heeft dezelfde handtekening, dezelfde kleuren en dezelfde compositie. Echter het is géén picasso.
                  De trukkendoos van digitaal moet men gebruiken voor de actuele stand van de fotografie en niet voor goedkope (retro) imitaties.

                  Je begrijpt niet wat ik bedoel .Veel schilders hebben vandaag de dag het penseel en de verf verruild voor het wacom tablet en Adobe Illustrator .Vervolgens zijn er een aantal die in hun electronische schilderijen naadloos foto's integreren .Dit geheel wordt vervolgens vaak afgedrukt op dibond .
                  Over smaak valt niet te redetwisten , maar kitsch is iets anders hoor.


                  Walter


                  Check out :












                  En er zijn er vele , vele , honderden anderen ...
                  Last edited by Phororhacos; 8 april 2011, 09:43.
                  D850

                  Comment

                  Working...
                  X