Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotomerge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotomerge

men zegt altijd dat je voor fotopanoramas je belichting manueel moet instellen, om geen kleurverschuivingen te hebben in je verschillende opnames van je pano.
    Ik was gisteren op een ondergrondse werf, en heb daar vrij veel foto's genomen. Vanwege de steeds wisselende lichtomstandigheden op de AV stand, diafragma vol open. met als resultaat zeer wisselend belichte foto's.
    Hieronder een panorama van 5 foto's, op ongeveer 10 seconden gemaakt. (om maar te zeggen dat ik geen tijd had om ook maar iets in te stellen) Uit de hand geschoten.
    Ik sta altijd weer verbaasd hoe goed photoshop daarmee overweg kan. Volledig automatische fotomerge, cylindrical. Graag jullie bevindingen met niet uniform belichte opnames.

Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Re: fotomerge

Over de belichting moet je je inderdaad weinig zorgen maken, Photoshop past die verschillen automatisch aan en uit eigen bevindingen werkt dat verbluffend.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Je hebt een mooi voorbeeld gemaakt. Ik ben ook aangenaam verrast door de aangepaste belichting van photoshop!
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

vroeger (3 a 4 jaar terug) was dit een probleem maar sinds CS2 of vroeger wordt belichting aangepast. Maar beste resultaat krijg je als je tijdens opname egale belichting hanteert.

Comment

deze is gemaakt tijdens een bezoek aan de nieuwe tunnelverbinding vanuit station Shuman in Brussel. Dit is ongeveer onder het berlaymontgebouw.
          Als je deze manier van belichten gebruikt (eender welke vorm van automatische belichting) heb je het voordeel dat je pano min of meer gelijk uitbelicht wordt, terwijl je anders wel heel donkere en heel bleke delen kan hebben.

Pas op, mij lijkt het nog altijd logisch de belichting vast te zetten voor alle opnames.

Ch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
            deze is gemaakt tijdens een bezoek aan de nieuwe tunnelverbinding vanuit station Shuman in Brussel. Dit is ongeveer onder het berlaymontgebouw.
            Als je deze manier van belichten gebruikt (eender welke vorm van automatische belichting) heb je het voordeel dat je pano min of meer gelijk uitbelicht wordt, terwijl je anders wel heel donkere en heel bleke delen kan hebben.

Pas op, mij lijkt het nog altijd logisch de belichting vast te zetten voor alle opnames.

Ch.
            nee belichting mag je juist niet vastzetten bij panorama, delen in zon en schaduw kunnen gemakkelijk meer dan 4 stops verschil geven in belichting wat je moeilijk te overbruggen is in postprocessing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              nee belichting mag je juist niet vastzetten bij panorama, delen in zon en schaduw kunnen gemakkelijk meer dan 4 stops verschil geven in belichting wat je moeilijk te overbruggen is in postprocessing.
              In alle handleidingen staat dat je belichting op manueel moet zetten en vasthouden over de volledige reeks. Heb jij voorbeelden van het omgekeerde?

Ch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                In alle handleidingen staat dat je belichting op manueel moet zetten en vasthouden over de volledige reeks. Heb jij voorbeelden van het omgekeerde?

Ch.
                zou die handleidingen maar in de vuilbak gooien, dat je op manueel set daar ben ik mee akkoord maar je past eventueel je de belichting manueel aan afhankelijk van de lichtsituatie. Dit doe je door de sluitersnelheid te wijzigen, zekers niet het diafragma dat moet constant blijven. Best voor de opname licht evalueren en verschillen meten tussen lichtste en donkerste area in de scene. Als verschil niet te groot is geen probleem hoef je niets te wijzigen.

Comment

Working...
                X