Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichte kleur en helderheid verschilt van 2 computer schermen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichte kleur en helderheid verschilt van 2 computer schermen.

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum zal ik me even kort voorstellen.
    Mijn naam is Sid en ben 20 jaar oud. Ik ben een student en heb fotografie eigenlijk meer als een beginende hobby.

Ik ben recentelijk van laptop veranderd. Van een goedkopere Packard Bell naar een macbook pro 13". Nu keek ik terug op foto's die ik op mijn weblog heb geplaatst toen ik mijn oude laptop nog gebruikte en het viel mij op dat de foto's mij in het geheel niet meer zo bevielen als ze toen deden. Simpel voor het feit dat de helderheid en soms (naar gevoel) de kleuren verschillen op deze laptop.

Ik vraag me dus af of dit voor altijd verschilt van computer naar laptop als ze op maximale helderheid staan. En hoe ze er uit zullen zien wanneer ik ze uitprint aangezien ik dit van plan ben in de toekomst. Zelf geloof ik graag dat de macbook de kleuren als echt laat zien maar is dat ook zo? Wat kan ik verwachten?

Ik snap dat ikzelf nog geen contributie heb gebracht aan het forum en stel daardoor antwoorden op mijn vraag zeer op prijs!

Re: Lichte kleur en helderheid verschild van 2 computer schermen.

eigenlijk geeft elk scherm de kleuren/helderheid/contrast/... lichtjes verschillend weer.
    Bij een laptop en standaard flatscreens komt er nog bij dat de hoek waaronder je naar je scherm kijkt ook enorm invloed heeft op hoe alles er uit ziet.
    Het kan zijn dat op je ander scherm alle kleuren contrastrijker weergegeven werden. Dat wil echter niet zeggen dat de foto's dit contrast hadden, maar dat ze gewoon zo op je scherm toonden.

Je kan je kleuren op 3 manieren "afstellen" (calibreren):