Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichte kleur en helderheid verschilt van 2 computer schermen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichte kleur en helderheid verschilt van 2 computer schermen.

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum zal ik me even kort voorstellen.
    Mijn naam is Sid en ben 20 jaar oud. Ik ben een student en heb fotografie eigenlijk meer als een beginende hobby.

Ik ben recentelijk van laptop veranderd. Van een goedkopere Packard Bell naar een macbook pro 13". Nu keek ik terug op foto's die ik op mijn weblog heb geplaatst toen ik mijn oude laptop nog gebruikte en het viel mij op dat de foto's mij in het geheel niet meer zo bevielen als ze toen deden. Simpel voor het feit dat de helderheid en soms (naar gevoel) de kleuren verschillen op deze laptop.

Ik vraag me dus af of dit voor altijd verschilt van computer naar laptop als ze op maximale helderheid staan. En hoe ze er uit zullen zien wanneer ik ze uitprint aangezien ik dit van plan ben in de toekomst. Zelf geloof ik graag dat de macbook de kleuren als echt laat zien maar is dat ook zo? Wat kan ik verwachten?

Ik snap dat ikzelf nog geen contributie heb gebracht aan het forum en stel daardoor antwoorden op mijn vraag zeer op prijs!

Re: Lichte kleur en helderheid verschild van 2 computer schermen.

eigenlijk geeft elk scherm de kleuren/helderheid/contrast/... lichtjes verschillend weer.
    Bij een laptop en standaard flatscreens komt er nog bij dat de hoek waaronder je naar je scherm kijkt ook enorm invloed heeft op hoe alles er uit ziet.
    Het kan zijn dat op je ander scherm alle kleuren contrastrijker weergegeven werden. Dat wil echter niet zeggen dat de foto's dit contrast hadden, maar dat ze gewoon zo op je scherm toonden.

Je kan je kleuren op 3 manieren "afstellen" (calibreren):
    -je kan via de knopjes alles min of meer goed in de juiste richting krijgen, met behulp van bv adobe gamma (bij bv photoshop pakket, als ik me niet vergis) of als je op mac werkt: ga naar control panel, klik op "displays" en dan op "calibrate". Volg de stappen en dat zou je al een heel eind op weg moeten helpen.
    -je kan "op zicht" calibreren via een testprint die je bij de betere afdrukcentrales kan verkrijgen. Fotozaken die kleurbeheer en dergelijke serieus nemen kunnen je dit wel geven. Perfect is het niet, maar het is beter dan niets. Op deze manier pas je de tonen en kleuren op je scherm aan tot het zo dicht mogelijk bij de testprint komt.
    -via een calibratiesysteem zoals een spyder, eyeOne of colormunki. Dit is iets kostelijker, maar de allerbeste calibratiemethode.
    Idealiter gebruik je dit op een goed calibreerbare monitor zoals LaCie monitors of nog beter: de CG reeks van Eizo. Apple displays zijn niet slécht, maar in het algemeen allesbehalve ideaal om nauwkeurig kleuren ed op te beoordelen.

Comment

Re: Lichte kleur en helderheid verschild van 2 computer schermen.

Oorspronkelijk geplaatst door declined Bekijk bericht
      -via een calibratiesysteem zoals een spyder, eyeOne of colormunki
      dit is gewoon de enige optie.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Re: Lichte kleur en helderheid verschilt van 2 computer schermen.

Ik schrik me ook vaak rot als ik mijn foto's zie op sommige pc's, ik hoop alleen dat mijn scherm de juiste kleuren weergeeft. Een zo'n spyder kopen zie ik niet zitten.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Ik schrik me ook vaak rot als ik mijn foto's zie op sommige pc's, ik hoop alleen dat mijn scherm de juiste kleuren weergeeft. Een zo'n spyder kopen zie ik niet zitten.
          als je een ongecalibreerd scherm hebt, is die kans klein...

waarom zou je dat niet zien zitten om schermcalibratie te kopen?
          Nieuwe site

Comment

waarom zou je dat niet zien zitten om schermcalibratie te kopen?
            Goei vraag.....

Omdat de foto's er op zijn PC wel goed uitzien en bij de rest niet. Dus de anderen moeten maar 'n Spyder kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
              Goei vraag.....

Omdat de foto's er op zijn PC wel goed uitzien en bij de rest niet. Dus de anderen moeten maar 'n Spyder kopen.
              een grote reden zou al kunnen zijn dat wanneer de foto's er goed uitzien op jouw gecalibreerd scherm, dat je dan sterk in je schoenen staat wanneer anderen zeggen dat ze er niet goed uit zien op hun ongecalibreerd scherm.
              JOUW scherm is dan een waardige referentie, punt.

Zo werk ik ook met klanten die vaak zelf gecalibreerde schermen hebben. Ik werk hier, stuur beelden door naar hen en zij zien hetzelfde als ik. Als ze dan een "ok" geven op die kleuren en dat contrast etc, dan ben ik gerust dat ze akkoord zijn met wat ik hier zie en wat er effectief in het beeldbestand zit, en niet een of andere afwijking daarvan.

Vergelijk het met een meter. Als de ene indelingen heeft van een cm maar de andere 1,1 cm en nog een andere 0,8 cm... kom dan maar eens overeen dat je bv allemaal exact drie meter en 5 cm moet afmeten. Onmogelijk.
              maw: correct kalibreren is essentieel voor correcte kleurweergave.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door declined Bekijk bericht
                een grote reden zou al kunnen zijn dat wanneer de foto's er goed uitzien op jouw gecalibreerd scherm, dat je dan sterk in je schoenen staat wanneer anderen zeggen dat ze er niet goed uit zien op hun ongecalibreerd scherm.
                JOUW scherm is dan een waardige referentie, punt.

Zo werk ik ook met klanten die vaak zelf gecalibreerde schermen hebben. Ik werk hier, stuur beelden door naar hen en zij zien hetzelfde als ik. Als ze dan een "ok" geven op die kleuren en dat contrast etc, dan ben ik gerust dat ze akkoord zijn met wat ik hier zie en wat er effectief in het beeldbestand zit, en niet een of andere afwijking daarvan.

Vergelijk het met een meter. Als de ene indelingen heeft van een cm maar de andere 1,1 cm en nog een andere 0,8 cm... kom dan maar eens overeen dat je bv allemaal exact drie meter en 5 cm moet afmeten. Onmogelijk.
                maw: correct kalibreren is essentieel voor correcte kleurweergave.
                inderdaad... bovendien als je foto's laat afdrukken ben je er ook zeker van dat ze met de juiste kleuren en dergelijke naar het labo gaan...
                Nieuwe site

Comment

Working...
                X