Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geraakt mijn foto A3 afgeprint? o.0

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geraakt mijn foto A3 afgeprint? o.0

Ik zou graag deze foto op A3 formaat printen. Nu vraag ik me af of de kwaliteit wel goed genoeg is. Hij is genomen met een Lumix DMC-FZ38 en bewerkt in GIMP. Nu hij klaar is is door compressie:

Breedte: 2945 Pixels
    Hoogte: 3927 Pixels
    Pixels per Inch: 300
    Grootte: 6.7 MB

Het is ook een Jpeg bestand. Hopelijk komt er snel uitleg, want mijn vriendin, voor wie de foto bestemd is, verjaart bijna ;o

Alvast Bedankt
    Last edited by xJOMAx; 24 februari 2011, 08:39.
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Re: Geraakt mijn foto A3 afgeprint? o.0

Om op 300 ppi (pixels per inch) te printen, is je afbeelding eigenlijk te klein. Voor een A3 op 300 ppi heb je 3508 x 4961 pixels nodig. Je kan natuurlijk op een lager ppi printen, maar dan verlies je natuurlijk kwaliteit. Ik geloof wel dat je voor gewone print tot 150 ppi kan gaan zonder dat je echt kwaliteitsverlies ziet, dus dan zou je er wel komen met je afbeelding. (bron)

Ik ben wel geen expert op het vlak van printen, dus kan iemand anders met meer kennis van zaken dit bevestigen?

Comment

De verhouding van je foto stemt niet helemaal overeen met de verhouding van een A3 (420x297mm)
      Om dezelfde verhouding te hebben zou je je foto beetje moeten bijknippen tot 3927x 2777px breed
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenneth Bekijk bericht
        Om op 300 ppi (pixels per inch) te printen, is je afbeelding eigenlijk te klein. Voor een A3 op 300 ppi heb je 3508 x 4961 pixels nodig. Je kan natuurlijk op een lager ppi printen, maar dan verlies je natuurlijk kwaliteit. Ik geloof wel dat je voor gewone print tot 150 ppi kan gaan zonder dat je echt kwaliteitsverlies ziet, dus dan zou je er wel komen met je afbeelding. (bron)

Ik ben wel geen expert op het vlak van printen, dus kan iemand anders met meer kennis van zaken dit bevestigen?
        Bedankt voor de reactie. Wat bedoel je met 'gewone print'? De print op de afmetingen nu?
        Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          De verhouding van je foto stemt niet helemaal overeen met de verhouding van een A3 (420x297mm)
          Om dezelfde verhouding te hebben zou je je foto beetje moeten bijknippen tot 3927x 2777px breed
          En is het dan printbaar op A3?

En verder: Als ik toch A3 print, is het kwaliteitsverlies dan te groot om nog mooi te zijn?

Comment

Sorry, ik heb mij misschien wat vreemd uitgedrukt. Met gewone print bedoelde ik gewoon een standaard fotoprint, in tegenstelling tot bv. druk (waar een hoger ppi nodig is) of canvas (waar een lager ppi kan gebruikt worden).

Het formaat verandert niets aan de kwaliteit van een afbeelding op een bepaald ppi. Dat kan je namelijk vrij letterlijk nemen: pixels per inch, dus het aantal puntjes per inch (Er is nog een verschil tussen ppi en dpi, maar dat brengt ons te ver). Zolang dat aantal gelijk blijft, zal je kwaliteit (bekeken vanop dezelfde afstand) ook dezelfde zijn.

Als je de afbeelding herschaalt naar de afmetingen van Paly (want je moet inderdaad je verhouding respecteren), kan je je afbeelding printen op zo'n 210 ppi en dat is naar mijn mening voldoende voor een kwaliteitsvolle A3-print.

Comment

Sorry, ik heb mij misschien wat vreemd uitgedrukt. Met gewone print bedoelde ik gewoon een standaard fotoprint, in tegenstelling tot bv. druk (waar een hoger ppi nodig is) of canvas (waar een lager ppi kan gebruikt worden).

Het formaat verandert niets aan de kwaliteit van een afbeelding op een bepaald ppi. Dat kan je namelijk vrij letterlijk nemen: pixels per inch, dus het aantal puntjes per inch (Er is nog een verschil tussen ppi en dpi, maar dat brengt ons te ver). Zolang dat aantal gelijk blijft, zal je kwaliteit (bekeken vanop dezelfde afstand) ook dezelfde zijn.

Als je de afbeelding herschaalt naar de afmetingen van Paly (want je moet inderdaad je verhouding respecteren), kan je je afbeelding printen op zo'n 210 ppi en dat is naar mijn mening voldoende voor een kwaliteitsvolle A3-print.
              En als ik die afbeelding herschaal, gaat er dan opnieuw kwaliteit verloren doordat ik ze opnieuw moet opslaan (JPEG ). En gaat ze dan automatisch naar 210 ppi?

Jullie zijn al heel bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                En als ik die afbeelding herschaal, gaat er dan opnieuw kwaliteit verloren doordat ik ze opnieuw moet opslaan (JPEG ). En gaat ze dan automatisch naar 210 ppi?

Jullie zijn al heel bedankt
                Doe een bewaar als (Save as) ipv een Save, en je zult geen nieuwe (=verdere) compressie krijgen.

Misschien heb je het volgende draadje al gelezen, misschien ook niet, maar je vind er toch wel interessante gegevens ivm grotere afdrukken:
                Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Doe een bewaar als (Save as) ipv een Save, en je zult geen nieuwe (=verdere) compressie krijgen.

Misschien heb je het volgende draadje al gelezen, misschien ook niet, maar je vind er toch wel interessante gegevens ivm grotere afdrukken:
                  http://forum.belgiumdigital.com/f6/a...en-353103.html
                  Haha, inderdaad. Dat ik daar niet eerder aan dacht
                  En zal Link eens lezen ;-)

Comment

Klopt.

Dit is het handige aan m'n multimediaopleiding dat ik volg, ik moet dat dus allemaal weten.
                    Even alle resolutie's op een rijtje:

Beeldschermen: 72 of soms 75 ppi
                    Printers: normaal 150 ppi, sommige kunnen wel aan een hogere reso printen.
                    Drukken: 300 ppi

Indien je geen speciale printer hebt zou ik op 150ppi printen, aangezien je op een hogere reso geen verschil zal zien omdat je printer dit automatisch omzet.

mvg
                    Michiel
                    Canon Eos 500D - Canon 18-55 kitlens - Canon EF 70-200mm f4 L USM - Sigma 105mm f 2.8 EX DG Macro
                    Al doende leert men, kritiek is dus welkom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DefauwM Bekijk bericht
                      Klopt.

Dit is het handige aan m'n multimediaopleiding dat ik volg, ik moet dat dus allemaal weten.
                      Even alle resolutie's op een rijtje:

Beeldschermen: 72 of soms 75 ppi
                      Printers: normaal 150 ppi, sommige kunnen wel aan een hogere reso printen.
                      Drukken: 300 ppi

Indien je geen speciale printer hebt zou ik op 150ppi printen, aangezien je op een hogere reso geen verschil zal zien omdat je printer dit automatisch omzet.

mvg
                      Michiel
                      Ik ben van plan om de foto te laten printen bij een fotowinkel in het dorp. Ik heb dus geen idee wat soort printer dat is. Maar het is dus zowieso nodig dat ik naar 3927x 2777 scale?

Comment

tzou wel eens kunnen dat zij high-res printers hebben...
                        kzou het scalen maar je origineel zeker bewaren...
                        vraag of 150ppi voldoende is, of dat ze printen op 300ppi
                        want als je 150ppi aan 300ppi gaat afdrukken zul je wel niet blij zijn met het resultaat denk ik
                        hoewel dit al bij al nog kan meevallen, maar hoe hoger de reso, hoe beter.
                        en als je beide resoluties hebt, heb je voordeel natuurlijk ^^
                        zij moeten niet resizen (groter/kleiner) en je hebt de beste kwaliteit die ze leveren
                        Canon Eos 500D - Canon 18-55 kitlens - Canon EF 70-200mm f4 L USM - Sigma 105mm f 2.8 EX DG Macro
                        Al doende leert men, kritiek is dus welkom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DefauwM Bekijk bericht
                          tzou wel eens kunnen dat zij high-res printers hebben...
                          kzou het scalen maar je origineel zeker bewaren...
                          vraag of 150ppi voldoende is, of dat ze printen op 300ppi
                          want als je 150ppi aan 300ppi gaat afdrukken zul je wel niet blij zijn met het resultaat denk ik
                          hoewel dit al bij al nog kan meevallen, maar hoe hoger de reso, hoe beter.
                          en als je beide resoluties hebt, heb je voordeel natuurlijk ^^
                          zij moeten niet resizen (groter/kleiner) en je hebt de beste kwaliteit die ze leveren
                          Ik heb ze gelukkig allebei nog. Ik ga normaal morgen naar de fotograaf en ik zal jullie op de hoogte houden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                            Ik ben van plan om de foto te laten printen bij een fotowinkel in het dorp. Ik heb dus geen idee wat soort printer dat is. Maar het is dus zowieso nodig dat ik naar 3927x 2777 scale?
                            Maar neen, je hoeft de foto helemaal niet om te rekenen, bij een instelling op 200 dpi haal je een afmeting van 374mm X 499mm.

Woon je ver van Hooglede ? Indien niet, dan print ik hem gratis voor je op een Epson Stylus Pro 4000 met RIP soft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Maar neen, je hoeft de foto helemaal niet om te rekenen, bij een instelling op 200 dpi haal je een afmeting van 374mm X 499mm.

Woon je ver van Hooglede ? Indien niet, dan print ik hem gratis voor je op een Epson Stylus Pro 4000 met RIP soft.
                              Aw, jammer. Ik woon in Heist-Op-Den-Berg. Als het dichter was kwam ik zeker naar jou. Toch bedankt!

Comment

Working...
                              X