Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ligt dit aan mij?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ligt dit aan mij?

Bij het bekijken van de albums kom ik wel eens (natuur)foto's tegen die me onnatuurlijk overkomen, het komt me voor
    dat het onderwerp zich op een vreemde manier verhoudt tov de achtergrond zodat het lijkt alsof het onderwerp als het ware op
    de (onscherpe) achtergrond gekleefd is. Ik wil benadrukken dat het waarschijnlijk slechts om een indruk gaat en dat ik op geen
    enkele wijze op de maker(s) wil schieten (sic). Tegelijk ben eik echter benieuwd of ik de enige ben die dat gevoel soms heeft.
    Ter illustratie een link naar een foto als voorbeeld:

Nogmaals, het is niet de bedoeling de fotograaf van wat dan ook te betichten (behalve mogelijk van het maken van een foto die
    ik wat betreft moeilijkheid en geduld nog nooit gerealiseerd heb ). Mocht dat toch zo verkomen, dan bij voorbaat excuus.

Re: Ligt dit aan mij?

De effect die je hier ziet heet DOF (depth of field) en is een belangrijke aspect van fotografie. Wat jij moet realiseren is dat een kamera nu eenmaal dingen anders ziet als de menselijke ogen/hersenen. Als fotograaf kan jij hiermee bewust gebruik van maken om een beeld een bepaalde effect te geven. Door de achtergrond hier bewust vaag te houden heeft de betreffende fotograaf de eenden mooi geisoleerd van de vrij onrustige achtergrond. Jouw aandacht gaat hierdoor volledig naar de eenden toe.

Lees wat meer over de technieken van fotografie. Door met de belichting en instellingen te spelen zijn allerlei variaties van de zelfde beeld mogelijk. Hier komt juist de creatieve aspect (en juist de leuke kant) van fotografie aan bod.

En geniet van de reis.....

groeten,
    Helen
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Het is een geweldige foto!!!
      Dat zeker
      Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Ik weet niet wat lenzen dat je hebt, maar met een 400 of 500mm krijg je dit effect automatisch, op zo'n brandpuntsafstand is je DOF heel klein. Zelfs met mijn 500mm op F8 heb ik een DOF van 4cm en het onderwerp op 6m afstand.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Wat DOF is weet ik ondertussen al een halve eeuw, toch bedankt voor de info
          Het ging me over het feit of zo'n foto nog natuurlijk dan wel kunstmatig overkomt, maar de vraag is blijkbaar
          niet goed....overgekomen (of niet duidelijk gesteld). Spectaculair is ze wel, maar da's wat anders toch?
          Last edited by Zahra; 21 februari 2011, 16:00.

Comment

Deze foto geeft me dan weer helemaal geen "artificieel" gevoel, alleen weet ik niet waarom

Zou het aan de achtergrond kunnen liggen die bij deze laatste foto egaler is en daardoor mogelijk "rustiger" overkomt dan bij de vorige foto?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
              Deze foto geeft me dan weer helemaal geen "artificieel" gevoel, alleen weet ik niet waarom
              Zou het aan de achtergrond kunnen liggen die bij deze laatste foto egaler is en daardoor mogelijk "rustiger" overkomt dan bij de vorige foto?
              mij juist weer wel..denk dat het een kwestie van gevoel is.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik zou ook juist denken, als ik een foto ergens in moet plaatsen zou het in achtergrond 2 zijn en niet in achtergrond 1...

ik denk ook dat het extra licht dat de eenden op foto 1 kregen t.o.v. de achtergrond een extra gevoel van "dat is niet echt" voor jou veroorzaakt. foto 2 heeft dat "randlicht" niet
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ja, echt rationeel lijkt het niet te verklaren, wellicht inderdaad het gevoel, of mogelijk ook smaak.
                  Toch raar soms, het gevoel bedoel ik

Comment

Working...
                  X