Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verhouding afdrukformaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verhouding afdrukformaat

Hallo iedereen,

Na het doorlopen van "zoeken", is het me nog niet echt duidelijk hoe het nu juist zit met de verhoudingen van een foto en de afdrukcentrale. Sorry hiervoor

Stel dat ik een foto wil laten afdrukken op 13/19.
    Hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn foto daadwerkelijk dit formaat heeft, zonder te (veel) te moeten bijsnijden. Passen jullie de pixels aan in 2/3 verhouding of hoe zit dat nu juist?

Alvast bedankt voor de moeite om weer eens over hetzelfde onderwerp te behandelen.

Re: verhouding afdrukformaat

hoi jan, je kan het beste je foto's ook exact die verhouding maken. mijn foto's zijn altijd 3872 x 2592 (verhouding 3 x 2)

met gratis programma faststone imageviewer kan je dat uitsnijden met verhouding 19 x 13 cm (in te geven in vakje bij verhouding )
    en dan zie je dat er weinig afgesneden wordt aan de zijkanten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

Na het doorlopen van "zoeken", is het me nog niet echt duidelijk hoe het nu juist zit met de verhoudingen van een foto en de afdrukcentrale. Sorry hiervoor

Stel dat ik een foto wil laten afdrukken op 13/19.
      Hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn foto daadwerkelijk dit formaat heeft, zonder te (veel) te moeten bijsnijden. Passen jullie de pixels aan in 2/3 verhouding of hoe zit dat nu juist?

Alvast bedankt voor de moeite om weer eens over hetzelfde onderwerp te behandelen.
      Als de foto de volle beeldoppervlakte bestrijkt, kan je niet anders dan in de pixels snijden. Je voert in PS(E) gewoon die getallen in bij de crop tool.
      In het vervolg verder van het onderwerp gaan staan, zodat je kan snijden zonder dat het onderwerp geraakt wordt. Het uitknippen van een kadertje om op je dispaly te leggen helpt.

DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Allebei alvast bedankt voor de bruikbare info

Comment

Dus als ik de verhouding 3 x 2 respecteer (zoals bijvb 3872 x 2592 of een andere 3 x 2 verhouding instel bij je camera) dan zal het afgedrukte formaat 13 x 19 of 10 x 15 of 20 x 30 of 40 x 60steeds bijna de volledige origineel genomen foto benaderen (mits het kleine verlies aan de zijkanten)
          Het is enkel bij crop dat je dus een nieuwe 3 x 2 verhouding moet creeëren om geen verlies in afdrukformaat te bekomen.

Nogmaals bedankt

Comment

Verschillende afdruklabo's geven je een zekere speling voor de grootste afmeting. Je kiest bvb. als kleinste afmeting 10cm en dan krijg je de afdruk volgens de verhouding van het beeld dat je hebt doorgestuurd, uiteraard binnen bepaalde grenzen. Maar... door het automatisch productieprocédé wordt er toch nog iets afgesneden en vaak onvoorspelbaar waar (boven, onder, links, rechts) en dat heeft niets te maken met de verhouding van het af te drukken beeld. Zorg er dus voor dat je geen belangrijke elementen te dicht bij de rand van de foto hebt staan.
            Je mag je bij een afdruk ook niet teveel fixeren op de afmetingen in cm want, als je een foto "10cmx15cm" meet dan zal je zien dat die afmetingen niet echt kloppen: 4 inch x 6 inch is er dichter bij, blijkbaar omdat de breedte van de rollen afdrukpapier nog steeds in inch wordt uitgedrukt. Op de sites van afdruklabo's kan je meestal informatie vinden over de exacte afmetingen.
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Ik crop met photoshop naar 4 inch x 6 inch.
              Dan wordt de afbeelding 1800x1200 (origineel 4592x3056)
              Het staat dan op 300dpi
              Gaat wel van 9 naar 2,78 mb

Doe ik het dan goed?
              hoop dat ik ik van Jan even zijn topic mag gebruiken hiervoor.

Bedankt
              Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

In Photoshop : Rectangular marquee tool gebruiken, fixed ratio kiezen en als je 16x9 formaat wil, gewoon 16 en 9 intikken bovenaan de balk. Daarna Image --> crop en je bent klaar.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

@sportsterpeke: geen enkel probleem hoor

Dat programma van ddavid vind ik persoonlijk héél handig om te gebruiken, omdat je dan het afdrukformaat zelf kan kiezen (en eventueel andere afmetingen kan invoeren naar eigen wens).

Wel doe ik er 2% bij om het verlies te compenseren bij het afsnijden > heb ik gelezen op de site van profotonet. En dat doe ik dan wel in photoshop elements.

Bedankt iedereen voor de input

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                    Ik crop met photoshop naar 4 inch x 6 inch.
                    Dan wordt de afbeelding 1800x1200 (origineel 4592x3056)
                    Het staat dan op 300dpi
                    Gaat wel van 9 naar 2,78 mb

Doe ik het dan goed?
                    hoop dat ik ik van Jan even zijn topic mag gebruiken hiervoor.

Bedankt
                    Voor een afdruk 10cmx15cm doe je het zeker goed. Ik wil hier wel aan toevoegen dat enkel de afmetingen van het beeld in pixels van belang is. De rest volgt hieruit. Voorbeeld: 1800 pixels aan 300 pixels/inch geeft een afmeting van 6 inch.
                    Mijn advies: reken voor afdrukken enkel in pixels met in het achterhoofd dat 100 pixels per cm volstaat.
                    Bij afdrukken via een fotolabo is er één element waar je geen vat op hebt: de dpi. Een van de afmetingen van de afdruk kies je zelf (bv. 4 inch, wat men gewoonlijk 10cm noemt). Als de pixelafmetingen niet overeenstemmen met de dpi van het labo, dan reduceert het labo die toch, waarschijnlijk met heel goede software.
                    De vermindering in bestandsomvang wordt veroorzaakt door twee elementen: de vermindering van het aantal pixels en ook de waarde van de gekozen compressie.
                    Voor afdrukken 10cmx15cm kies ik pixelafmetingen 1000x1500 en in photoshop een compressie 8. Het gaat dan wel over vakantiefoto's als herinnering. Voor artistieke foto's is 10cmx15cm volgens mij trouwens veel te klein.
                    Merk ook op dat, daar waar 10x15, 20x30 en 30x45 wel de verhouding 2:3 hebben, de vaak vermelde 13x18 die niet heeft en afkomstig is van 5 inchx7.5 inch (12.7cmx19cm).
                    Het programma dat ddavid vermeldt is uitstekend voor het maken van uitsneden met de gepaste afmetingen, maar het verlies aan de randen bij het afdrukken wordt daardoor niet verhinderd.
                    Ik heb veel meer problemen met kleurgetrouwheid dan met pixelafmetingen of scherpte...
                    Herman

Comment

Daarom de toepassing van 2% relative om het "bijsnijdverlies" te voorkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
                        Daarom de toepassing van 2% relative om het "bijsnijdverlies" te voorkomen.
                        Indien ik ongewenst afsnijden echt wil vermijden doe ik het ook op die manier, maar wellicht is de 5% die ik kies te groot en lukt het met 2%. Ik zal het proberen.

Comment

Je snijdt met eender welk programma je foto op de verhouding die je zelf wil...

Pixum.be doet het volgende:
                          Jouw kleinste zijde wordt hun kleinste maat en snijdt dan van de langste kant het stuk zelf af dat niet zal bedrukt worden. In theorie moet je verhouding dus liggen tussen 2x2 en 2x3.
                          MAAR is je langste zijde LANGER dan de 2x3 verhouding die ze hanteren dan wordt de foto volledig geprint maar heb je een witte zijde in de lengte die je zelf moet afknippen... Je neemt dan best ook een forrmaat groter wat op zich aan de verwerking niks zal veranderen maar de hoogte (cm) wel meer zal benaderen wat je zelf wou...

Ik hoop dat het wat duidelijk is?
                          DUS bij 2x2 tot 2x3 moet je nooit zelf snijden.
                          13x19 = 2x2,9.. dus je zit goed.
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

Comment

Working...
                          X