Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPP en scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DPP en scherpte

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
    @Rudy M.:
    Ik laat het vragen stellen aan TS maar aan jou over want ik krijg toch geen antwoord op de mijne . Bij jou lukt het blijkbaar wat beter .
    Sorry hoor VIM maar ik dacht toch wel je vraag te hebben beantwoord
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
      De wazigheid is normaal te noemen, heeft te maken met de manier waarop JPG wordt gecomprimeerd. Als je de jpeg bekijkt op 50% is dat dan in DPP of in de windows viewer ?

Edit: Probeer eens vanuit DPP een "convert and save" waarbij je een "resize" doet van bvb 900x600 pixels en zie eens wat dat geeft.
      ik heb beide foto's in dpp op 50% bekeken en ook op 100% in dpp
      dan ook enkel de Raw in dpp op 50% en 100% de jpg in windows fotogallery op 50% en 100%
      op 100% zeer weinig verschil maar op 50% zie je het duidelijk
      Maar het zal wel zo in orde zijn zeker omdat Jpg dus gecomprimeerd word,
      ik vond het alleen maar spijtig dat mijn beelden in dpp in Raw er beter uit zien dan na batch process in Jpg dus misschien deed ik een verkeerde instelling in het omzetten in batch naar Jpg,maar zoals al vermeld is geweest quality image staat op 10 dus dit staat ook juist
      Groetjes Leen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Het probleem licht niet bij jou of DPP Leen2, maar wel bij windows fotogallery welke het beeld niet toont zoals het is. Raad je aan hetzelfde beeld eens te openen in Windows Media Center, kun je oproepen vanuit fotogallery.
        Je kunt ook het beeld rechtstreeks openen in media center, maar dan moet je de eigenschappen aanpassen van het JPEG bestand wat eigenlijk heel eenvoudig is.
        Je selecteert jpeg bestand, rechtermuisklik -> eigenschappen -> "openen met" wijzigen naar bvb media center. (kan zij dat media center direkt zichtbaar is maar dan druk je eerst op andere programma's)
        Ook in media center zie ik die wazigheid nog over de ogen.
        Ik ga het programma GIMP eens installeren eens zien of dat een verbetering is
        Groetjes Leen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leen2 Bekijk bericht
          wel ik heb juist een mapje gemaakt daar zit beide foto's in de éne in RAW de andere in jpeg op 100 % zo goed als geen verschil,ik zie een klein beetje meer wazigheid over de ogen maar dan moet je heel goed kijken,maar op 50% zie je duidelijk het verschil dat de RAW foto scherper is.
          Ik veronderstel dat je bedoelde dat je altijd op 100% vergelijkt?
          'k Ben in de war gebracht omdat er geen punten, komma's of hoofdletters in de zin of op de juiste plaats staan. Sorry voor de verwarring!
          Ik denk dat de software (de Windows Viewer is ook software) die je gebruikt om te kijken naar een verkleinde versie van je foto's het "probleem" veroorzaken. Anderen hierboven suggereerden dat al.
          DPP en Windows Viewer verkleinen elk met een verschillend algoritme om van meerdere aaneengesloten pixels tot één pixel per schermpixel te komen en dat veroorzaakt het fenomeen. Als je kijkt op 100% heb je dat fenomeen niet want dan wordt één fotopixeltje geprojecteerd op één schermpixeltje. Waardoor je de scherpte slechts echt op 100% zoom zou mogen beoordelen.

Heb je trouwens al eens geprobeerd wat ik hoger voorstelde:
          En verklein die grote JPG dan met bvb BDSizer waarin je eindverscherping bij verkleinen (bvb 10%) kan specifiëren. Beoordeel dán de verkleining op scherpte (ook op 100% zoom).
          Maar altijd blijven rekening houden met de opmerking van Rudy M.:
          ...kijk ook even of de Image Quality op 10 staat ...
          want te veel inboeten aan kwaliteit bij het comprimeren in JPG doet ook geen deugd aan de scherpte.

En stand 7 om te verscherpen in DPP is wel vrij veel hoor! Meestal haal ik beter resultaat met de eindverscherping bij het verkleinen naar kijk-grootte (bvb 900pixels zoals hier toegelaten).
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

Mijn vorige reactie ingetypt terwijl er intussen 2 van TS binnen liepen .
            Niet-relevante puntjes uit mijn tussenkomst dus gewoon negeren .
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Image quality staat op 10 is dit dan te veel,ik dacht dat dit het beste was ?

De verscherping op 7 heb ik gedaan omdat ik al veel gehoord en gelezen heb dat er nog zijn die dit doen,
              en zelfs via de instellingen in de camera op 7 al vast zetten.

Ik heb de grote JPG verkleind en 10% verscherping toegevoegd verkleind op 900
              en die ziet er veel beter uit,maar dat heb ik meestal met de foto's.
              Groetjes Leen

Comment

En stand 7 om te verscherpen in DPP is wel vrij veel hoor! Meestal haal ik beter resultaat met de eindverscherping bij het verkleinen naar kijk-grootte (bvb 900pixels zoals hier toegelaten).
                4 is al goed verscherpt, vanaf 5 m.i. overdreven
                ik convert&save in jpg zonder verkleining
                voor posten op web verklein en verscherp ik deze jpg opnieuw met Irfanview in functie van de toegelaten afmetingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  4 is al goed verscherpt, vanaf 5 m.i. overdreven
                  ik convert&save in jpg zonder verkleining
                  voor posten op web verklein en verscherp ik deze jpg opnieuw met Irfanview in functie van de toegelaten afmetingen
                  ik verklein ook niet,enkel als het voor web is maar hier heb ik het over groot formaat om te kunnen laten afdrukken
                  Groetjes Leen

Comment

Leen2,

Bedoeld je dit ? klik

Ben sinds enkele dagen met Lightroom aan't spelen... links is standaard export van LR rechts van DPP . Ben wel effe geschrokken
                    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Leen2,

Bedoeld je dit ? klik

Ben sinds enkele dagen met Lightroom aan't spelen... links is standaard export van LR rechts van DPP . Ben wel effe geschrokken
                      dat is wel serieus een verschil,
                      zo erg is bij mij het verschil niet tussen dpp en jpeg maar het ligt wel in de buurt
                      Groetjes Leen

Comment

Dit zijn twee jpeg's eentje vanuit Lightroom en eentje van DPP. Wanneer ik de RAW's vergelijk in Lightroom en DPP heb ik net het zelfde resultaat. Blijkbaar gebruikt Lightroom een beter algoritme om van uit het RAW bestand het beeld te berekenen.

Nu omdat het verschil zo groot was heb ik de vergelijking op onze Windows 7 laptop lichtjes overgedaan, maar met hetzelfde resultaat.

Je kan een 30 dagen trail van LR downloaden bij Adobe en het eens uit proberen. Qua functionaliteit is dit een gigantisch verschil, ik overweeg om de stap te zetten.
                        Rudy,

Comment

Dit zijn twee jpeg's eentje vanuit Lightroom en eentje van DPP. Wanneer ik de RAW's vergelijk in Lightroom en DPP heb ik net het zelfde resultaat. Blijkbaar gebruikt Lightroom een beter algoritme om van uit het RAW bestand het beeld te berekenen.
                          snip
                          je bedoelt dus dat ze er bij Canon, de ballen verstand van hebben om hun eigen raw formaat de converteren? ..

Comment

Blijkbaar gebruikt Lightroom een beter algoritme om van uit het RAW bestand het beeld te berekenen...

Dat geloof je toch zelf niet!
                            Ik heb "alle" RAW-converters van deze wereld uitgetest vooraleer te investeren.
                            GEEN ENKELE kon de (correcte!) scherpte van DPP benaderen.
                            Ik heb hier de recentste versies van 3 RAW converters geïnstalleerd en DPP steekt met kop en schouders boven de andere twee uit qua scherpte (de andere mogelijkheden van de programma's buiten beschouwing gelaten natuurlijk).
                            Hier is duidelijk iets anders aan de hand. Zou me niet verbazen indien het te maken heeft met kleurbeheer onderweg. Zou de JPEG soms in AdobeRGB opgeslagen zijn?

Kijk zelf maar: klik. Volgens de auteur komt C1 hier als betere uit de hoek. Oordeel zelf stel ik voor. Het DPP resultaat heeft niks gemeen met wat TS ondervindt.
                            Dus nogmaals: hier is duidelijk iets anders aan de hand.
                            Zeer moeilijk om dat vanop afstand uit te vissen!
                            Oók wandelen met GPS?

Comment

'k moet wel toegeven dat ik ook van mijne stoel viel toen ik dat zag . Eerste gedacht was natuurlijk hier zit Wine (de Linux windows emulator) voor iets tussen...
                              De VMware waar Lightroom in draait heeft ook de nieuwste versies van DPP, RAW codec, enz... maar met zelfde resultaat. Als laatste test de Win 7 laptop van de kids aangeslagen DPP geinstalleerd... zelfde resultaat. Verder onderzoek wees uit dat het onderwerp afhankelijk is. Het zijn specifiek modelfoto's zoals in mijn eerste voorbeeld waar het verschil groot is (meerdere foto's in verschillende series) Bij portret, macro, landschap is er weinig of geen verschil. Maar goed we gaan de TS haar topic niet kapen, ik wou enkel mijn ervaring hier delen
                              Rudy,

Comment

Met dank voor het ontvangen van de CR2 van Rudy M via PM!

Als 't een troost mag zijn: hier 't zelfde probleem! Totaal onscherp in DPP!
                                Oorzaak ook al gevonden: zet op het tabblad NR/Lens/ALO eens de "Noise reduction" (beide) op 0.
                                Hopla! Scherpe foto!
                                Eens Googlen op de combinatie "DPP sharpness noise reduction" om oplossingen te vinden?

Ik meen me te herinneren dat je in een 450D al een instelling kan stoppen om onder bepaalde omstandigheden automatisch "noise reduction" toe te passen. Dat zit dan in de RAW maar enkel DPP maakt er gebruik van als je het bestand opent.
                                Als ik hem open in LR of Bibble is hij ook perfect scherp. Maar dat komt omdat beide geen rekening houden met de camera-instellingen.

Zelfde oorzaak voor TS???
                                Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                                X