Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPP en scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DPP en scherpte

Hey,
    weer een vraagske,
    heeft er nog iemand problemen met DPP qua scherpte,
    ik bewerk mijn RAW foto's in DPP belichten kleur en scherpte stel ik in op 7
    als alles klaar is selecteer ik alles Batch naar Jpeg,maar die foto's zijn dan niet zo even scherp als in DPP,dat verschil is wel duidelijk te zien vind ik,
    het zou ook kunnen dat mijn instellingen verkeerd staan,maar ik heb die altijd standaard gelaten.
    Weet iemand een oplossing of raad.
    Alvast bedankt
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Re: DPP en scherpte

Beoordeel je je scherpte wel op 100% zoom?
    Want dat is de enige manier om een juiste vergelijking tussen de scherpte van 2 afbeeldingen te maken.

Verklein je de foto bij het opslaan in DPP?
    Want die beschikt voor zo ver ik weet over GEEN instelling om een eindverscherping bij verkleining toe te passen. Veel draadjes op dit forum en de realiteit vertellen ons dat eindverscherping bij verkleining (meestal) nodig is als het de bedoeling is om het resultaat als schermafbeelding te gebruiken (voor afdrukdoeleinden gelden niet dezelfde regels).

Als je het verschil eens wil uitproberen: sla je foto op als JPG zonder verkleining. Vergelijk op 100% zoom met het beeld van je RAW dat je ziet in DPP.
    En verklein die grote JPG dan met bvb BDSizer waarin je eindverscherping bij verkleinen (bvb 10%) kan specifiëren. Beoordeel dán de verkleining op scherpte (ook op 100% zoom).
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Zoals Vim aangeeft, maar kijk ook even of de Image Quality op 10 staat (bij batch process) , dit is de Jpeg compressie.

De nieuwste versie van DPP heeft ook unsharp mask (en vele andere verbeteringen) misschien heb je ze al, zo niet : klik de moeite waard om te upgraden
      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
        Zoals Vim aangeeft, maar kijk ook even of de Image Quality op 10 staat (bij batch process) , dit is de Jpeg compressie...
        Was ik helemaal uit het oog verloren en inderdaad dikwijls (meestal?) een reden tot allerlei soorten kwaliteitsverlies.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

de nieuwe versie van dpp heb ik,maar die unscharp gebruik ik eigenlijk niet ik vind dat je dan nogal veel korel krijgt of ik doe het helemaal verkeerd,het gewoon verscherpen in dpp zet ik op 7

ik bewerk de foto's RAW in DPP eerst qua kleur en belichting hier en daar wat uitsnijden
          en dan op laatste zet ik de verscherping dus op 7 dan selecteer ik ze allemaal en via batch worden ze allemaal naar jpg gezet met de quality op 10 output resolution staat op 350 dpi en de embed icc profile staat aangevinkt,dit stond allemaal zo standaard dus zo gelaten alleen de image quality heb ik aangepast naar 10

toch als ik de foto in Dpp bekijk en dan naar de versie in jpg zie ik duidelijk verschil zeker qua scherpte maar ook een beetje van kleur,en dat vind ik wel spijtig want ik werk zo wel graag met Dpp

ik heb hier een voorbeeldje van beide foto's waar ik het verschil toch wel op kan zien

hebben jullie een idee hoe dit kan,ligt dit aan Dpp zelf
          Groetjes Leen

Comment

Voor alle zekerheid heb ik dit zelf eens getest en ik zie geen enkel verschil tussen CR2 en JPG, noch in kleur noch in scherpte (100% weergave)
            De jpeg bekijk ik zowel met Gimp als met de basis viewer Gwenview (ik draai niet onder windows) maar beiden zijn zoals het hoort.
            Heb dan even een VM Windows XP opgestart en ook daar is er geen kwaliteitsverlies te zien...

Probeer eens een andere jpeg viewer, zoals bvb Gimp (kost enkel de moeite)
            Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leen2 Bekijk bericht
              ...ik heb hier een voorbeeldje van beide foto's waar ik het verschil toch wel op kan zien
              We kijken hier NIET naar een 100% zoom!!!!! (Denk ik te mogen vaststellen.)
              Dus vooraleer te oordelen: zie hoger in dit topic mijn vraag:
              Beoordeel je je scherpte wel op 100% zoom?
              Want dat is de enige manier om een juiste vergelijking tussen de scherpte van 2 afbeeldingen te maken.
              Plus nog wat andere vraagjes en opmerkingetjes die ik daar aanhaalde maar waarover je ons nog in het ongewisse laat.
              En pas dan kunnen we verder zien.
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                We kijken hier NIET naar een 100% zoom!!!!! (Denk ik te mogen vaststellen.)
                Dus vooraleer te oordelen: zie hoger in dit topic mijn vraag:

Plus nog wat andere vraagjes en opmerkingetjes die ik daar aanhaalde maar waarover je ons nog in het ongewisse laat.
                En pas dan kunnen we verder zien.
                nee ik verklein niet in Dpp zou niet weten waarom
                Groetjes Leen

Comment

nee ik verklein niet in Dpp zou niet weten waarom
                  Leen2, wat is het resultaat indien je de foto op 100% bekijkt in DPP en op 100% in de windows galerie ? Het zou kunnen dat de verkleining die windows toepast nogal slordig is was resulteert in lagere kwaliteit.
                  Als je de jpeg bekijkt in DPP, is die daar goed ?

EDIT: Windows moet je foto meer dan 10X verkleinen om hem volledig op je scherm te kunnen displayen... Hier kan je verlies zitten. Gimp (of gelijkaardig) gebruikt betere algoritmen om dit te doen zodat je beeldkwaliteit beter is. (beeldkwaliteit = wat je op je scherm ziet != kwaliteit van je jpeg)
                  Last edited by Rudy M.; 30 januari 2011, 21:04.
                  Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    Leen2, wat is het resultaat indien je de foto op 100% bekijkt in DPP en op 100% in de windows galerie ? Het zou kunnen dat de verkleining die windows toepast nogal slordig is was resulteert in lagere kwaliteit.
                    Als je de jpeg bekijkt in DPP, is die daar goed ?
                    wel ik heb juist een mapje gemaakt daar zit beide foto's in de éne in RAW de andere in jpeg op 100 % zo goed als geen verschil,ik zie een klein beetje meer wazigheid over de ogen maar dan moet je heel goed kijken,maar op 50% zie je duidelijk het verschil dat de RAW foto scherper is.
                    Groetjes Leen

Comment

wel ik heb juist een mapje gemaakt daar zit beide foto's in de éne in RAW de andere in jpeg op 100 % zo goed als geen verschil,ik zie een klein beetje meer wazigheid over de ogen maar dan moet je heel goed kijken,maar op 50% zie je duidelijk het verschil dat de RAW foto scherper is.
                      De wazigheid is normaal te noemen, heeft te maken met de manier waarop JPG wordt gecomprimeerd. Als je de jpeg bekijkt op 50% is dat dan in DPP of in de windows viewer ?

Edit: Probeer eens vanuit DPP een "convert and save" waarbij je een "resize" doet van bvb 900x600 pixels en zie eens wat dat geeft.
                      Last edited by Rudy M.; 30 januari 2011, 22:00.
                      Rudy,

Comment

,maar op 50% zie je duidelijk het verschil dat de RAW foto scherper is.
                        RAW foto's bestaan niet.

Comment

@Rudy M.:
                          Ik laat het vragen stellen aan TS maar aan jou over want ik krijg toch geen antwoord op de mijne . Bij jou lukt het blijkbaar wat beter .
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            RAW foto's bestaan niet.
                            laten we aub niet gaan muggenziften en deze discussie niet opnieuw gaan voeren. We weten wat Leen2 bedoeld en daar gaat het om.
                            Rudy,

Comment

Het probleem licht niet bij jou of DPP Leen2, maar wel bij windows fotogallery welke het beeld niet toont zoals het is. Raad je aan hetzelfde beeld eens te openen in Windows Media Center, kun je oproepen vanuit fotogallery.
                              Je kunt ook het beeld rechtstreeks openen in media center, maar dan moet je de eigenschappen aanpassen van het JPEG bestand wat eigenlijk heel eenvoudig is.
                              Je selecteert jpeg bestand, rechtermuisklik -> eigenschappen -> "openen met" wijzigen naar bvb media center. (kan zij dat media center direkt zichtbaar is maar dan druk je eerst op andere programma's)

Comment

Working...
                              X