Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perspectiefcorrectie bij groothoek: Hoe ver gaan jullie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Perspectiefcorrectie bij groothoek: Hoe ver gaan jullie?

Ik heb al 3 topics gehad waarin ik een groothoekopname van 10mm heb geplaatst, waarbij men de opmerking gaf de foto volledig recht te trekken. Het betreft de volgende topics:

Klik, klik en klik.

De groothoekvertekening zou telkens storen. Persoonlijk vraag ik mij af wat dan nog het nut is van die 10mm. Als je bijvoorbeeld binnen in een kerk een opname maakt op 10mm, kan je er niet onderuit dat alles (extreem) naar boven helt. Dat is nu net het effect van groothoek naar mijn mening. Om de hele boel recht te trekken met perspectiefcorrectie, moet je een serieus deel van je foto inboeten. Hierdoor heb je het 10mm effect niet meer. Dat is mijn gedacht, en ik had graag geweten wat jullie hierover denken.
    Jochenvde Photography
    Flickr

Re: Perspectiefcorrectie bij groothoek: Hoe ver gaan jullie?

Ik vind dat je daar als fotograaf helemaal zelf moet over beslissen.
    Het oordeel van anderen is beslist waardevol, maar niet doorslaggevend.
    Als je de techniek van het perspektief-corrigeren kent is het zeer simpel om ze eens tegen mekaar te leggen en zelf uit te maken wat jij het mooiste vind, of tenminste wat volgens jou het best de realiteit weerspiegelt. Hoe de foto het best in balans zit, hoe hij het lekkerste bekijkt.
    Want het is inderdaad zo dat iedereen een super groothoek wil hebben, maar dan gaat corrigeren dat het niet meer schoon is. Hetzelfde met scherpte: iedereen wil de scherpste lens, maar als je dan naar de foto's kijkt denk je soms toch ook: waarom ?
    Het is volgens mij dus allemaal zeer persoonlijk. Gelukkig maar.

Comment

74
      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      1 Ik vind dat je daar als fotograaf helemaal zelf moet over beslissen.
      2wat volgens jou het best de realiteit weerspiegelt. Hoe de foto het best in balans zit, hoe hij het lekkerste bekijkt.
      1 correctos

2 de foto's weerspiegelen de realiteit volledig. Als we met eigen ogen kijken trekt fotoshopman in onze hersenen de verticale lijnen terug recht. Wat we zelf zien stemt niet overeen met de realiteit. In de realiteit komen evenwijdige lijnen samen in een verdwijnpunt.

ligt trouwens helemaal niet aan de groothoek. Vanuit dat standpunt heb je met alle lenzen hetzelfde verdwijnpunt waar de evenwijdige lijnen samenkomen.

WIl je de nadruk leggen op een droge weergave van de bouwkunst, dan is rechttrekken een optie. Ben je onder de indruk van de grootsheid van de architectuur dan voegt dat perspectief wel wat drama toe aan je beeld. Ik vind dat laatste wel meer van toepassing als er in de voorgrond ook iets met mensen of zo gebeurt. Portretten, trouwend koppel,...
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Helemaal akkoord met fddent.

Je lage standpunten en je 10mm bij je (erg knappe) foto's zorgen er voor dat het verdwijnpunt zich niet ver buiten beeld bevindt. Een lichte correctie MAG in dergelijk geval (maar MOET helemaal niet want kan perfect tot het gewenste gevoel bijdragen).

Ik laat mijn hoofd niet meer op hol brengen door "perspectiefcorrectieverslaafden" die willen dat de verticale lijnen perfect evenwijdig lopen. Want bij een laag standpunt is dat in mijn hersentjes OOK NIET zo. Als ik van onderen naar een hoog gebouw kijk, dan lopen de verticale lijnen mét of zonder camera evengoed naar elkaar toe. Persoonlijk wordt ik dan misselijk van evenwijdige lijnen.
        Zoals bij je updates bij "Kapel van Salve Mater 2" en "2:30 am + Update" waar de muren lijken naar buiten te vallen.
        In een ver verleden poste ik hier ook eens het binnenzicht van een kerk. Een "vriendelijk" forumlid vond het nodig om de verticale lijnen recht te trekken en plaatste een update. Ik liet die staan omdat je zó zag dat de foto helemaal om zeep was geholpen. En 't origineel was zó al gene om in de HOF te zetten .

Het "achterovervalgevoel" er uit halen is in de meeste gevallen ruim voldoende (als je dat persé wil).

Mijn mening FWIW!!!
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik wil graag een voorganger citeren:

Ik vind dat je daar als fotograaf helemaal zelf moet over beslissen.
          Het oordeel van anderen is beslist waardevol, maar niet doorslaggevend.
          Voila, dat is alles
          BD is "slechts" een forum, het definieert niet wat goed of slecht is in de fotografie. Als jij vindt dat er geen probleem is in je foto´s, waarom zou je die dan aanpassen? Conformeren aan de smaak van anderen?

De resultaten van een ultrabreedhoek bevallen nu eenmaal niet iedereen. Persoonlijk zie ik het probleem niet in je drie foto´s, maar het zal makkelijk zijn iemand te vinden die dat wel niet kan smaken.
          Tja, meer is daar niet over te zeggen denk ik België is nu eenmaal een land van klagers. Ofwel staat het te scheef ofwel staat het te recht. Niemand verplicht je te luisteren naar deze klaagzang. Soit, ik raad het je zelfs af
          :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Bedankt voor jullie bevindingen

Wat ik zelf over perspectiefcorrectie vind heb ik reeds aangehaald, en ik blijf voet bij stuk houden. Een beetje kan voor mij geen kwaad, maar alles rechttrekken komt voor mij gewoonweg onnatuurlijk over. Ik wou gewoon eens weten wat jullie daarover dachten. Blijkbaar zijn toch nog mensen die het met mij eens zijn. Het is gewoon een kwestie van smaak.
            Jochenvde Photography
            Flickr

Comment

Persoonlijk vind ik je foto's beter zonder correctie. Zoals je zelf zegt kan overdreven correctie de "ziel" uit een foto halen.

Onze ogen ten andere hebben ook last van optisch bedrog en wordt ook niet gecorrigeerd in onze hersenen.

Zie maar naar de zijkanten vd Acropolis in Griekenland. De lange lijn van de vloerplaat en dak lijken voor onze ogen kaarsrecht in de horizon te verdwijnen.
              Toen onderzoekers het gebouw echter begonnen op te meten kwamen ze tot de vaststelling dat er afwijkingen waren; de vloerplaat was gebogen gelegd en ook de zuilen verschilden in hoogte.
              Aangezien de Grieken meesterlijke bouwers waren vermoedden zij al dat het niet om een loutere vergissing kon gaan.
              Uiteindelijk kwam men tot de vaststelling dat de Grieken dit optisch effect onderkenden en dit compenseerden door een lichte kromming in te bouwen zodat het oog ze als recht ervaarden.
              (bron: National Geographic)

Comment

Working...
              X